Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona 1975
<<   1, 2, 3, 4, 5
8 besök senaste veckan (64126 totalt)
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681



Klockrent motorval thumbs up
Liten o smidig som man kan montera långt bak

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Re:

wiking72 skrev:
Klockrent motorval thumbs up
Liten o smidig som man kan montera långt bak


Tack, har en förkärlek till V6:or thumbs up

Exakt min tanke, hela motorn kommer hamna hamna bakom framvagnsbalken

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Tjenare alla rejsa vänner, nu var det väldigt länge sedan jag uppdaterade här, men inte legat på latsidan förde

Jag har gått och funderat på det här en längre tid nu och jag lyckas inte lösa det så nu behöver jag er expertis.

Mina nya motorfästen sitter svetsade direkt i rambenen nu och jag undrar om min konstruktion håller eller om det behöver förstärkas på något sätt.






Så upp med alla ide:er och förslag thumbs up
Tycker det skulle vara så jobbigt om jag tappade motorn när jag ska köpa glass i sommar

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Nu har du ju redan gjort klart fästena på både motorn och karossen, men jag skulle nog ha gjort lite annorlunda.

Tänk en vanlig länkarmsbussning som sitter mellan två öron på rambenet, en hylsa runt bussningen och ett rör från hylsan till en platta på motorn.
Välj nån bussning som har solitt gummi så blir det stumt och bra.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Hunt_Alone
Västerås
Här sen Mar 2015
Inlägg: 63


Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Nu har du ju redan gjort klart fästena på både motorn och karossen, men jag skulle nog ha gjort lite annorlunda.

Tänk en vanlig länkarmsbussning som sitter mellan två öron på rambenet, en hylsa runt bussningen och ett rör från hylsan till en platta på motorn.
Välj nån bussning som har solitt gummi så blir det stumt och bra.


Jag har sett båda typerna av upphängning, tanken var att det skulle efterlikna original upphängning där motorn vilar på kuddar.

Men då måste jag ställa frågan, vad blir skillnaden på lastfördelningen, om jag hänger motorn i en bussning med två öron blir inte ytan som öronen sitter på i rambenet mindre vilket borde ( rätta mig om jag har fel ) ge högre vikt på svetsarna?

Jämfört med nu då jag har en stor platta som täcker 95% av rambenet horisontalt och en triangulering under det.

_________________
Marcus "MackE" Söderström

Kör: Ascona A -75 med Opel V6
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Skär ut en platta med två öron som du bockar upp, då blir det mycket gods mot rambenen. 3 mm plåt lär räcka.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona 1975
<<   1, 2, 3, 4, 5
8 besök senaste veckan (64126 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande