Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1764 besök totalt |
Yokohama 225 vs Kumho 235
Hej, Har läst allt men behöver råd. Har möjlighet att köpa Yokohama A048 till bra pris i storlek 225/45/17. Är sugen eftersom alla säger att de är skottsäkra och har riktigt bra grepp. Hade tänkt köpa Kumho V70A i samma storlek som jag kör idag, 235/40/17. Fälgarna är 8,5". Funderar på att köra Time Attack med BMWSC. Vilket däck ger bäst grepp? Beror på många saker, men dräm till med något! Niklas _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||||
Har skickas dig pm Niklas med lite input.
Bantar du bilen och följer mitt recept kan du åka under 1,30 på Mantorp, under minuten på Kullen och 1.07 på Knutstorp! ![]() ![]() Då blir du garanterat svårslagen i BMW SC:s Time Attack! ///M _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Re:
Varför i PM? Är det inte saker som kan vara till fördel för typ alla? Oavsett, konsensus bland MX-5or och även herr Gistells körda tider ger ett tydligt budskap. Kumho is the shit?! _________________ Pontus Fyhr |
||||
Hehe, jag är långt ifrån 1.30 på Mantorp. Det kräver lite mer av både förare och bil tror jag.
Är det någon som vill slå ett slag för att Yokohama har bättre grepp? Annars blir det Kumho nästa säsong. _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||||
Re:
Du bör vara medveten om att båda däcken finns i olika gummiblandningar som inte är helt jämförbara. Yokohamas medium/hard är mer jämförbart med Kumhos hård. Jag har kört båda två och föredrar Kumho när man jämför de hårdare gummiblandningarna. Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Re:
Jo, jag har även upplevt betydligt slitbanan betydligt rundare på A048 än på V70 vilket gör att man får mer foot print i backen med V70. Enda nackdelen jag upplevt med V70 är att ursprungliga mönsterdjupet är grunt vilket gör att om man som jag kör bilen till och från banan så blir däcken snabbt olagliga på vägen samt att de dränerar vatten dåligt vid regn. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1764 besök totalt |