Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2951 besök totalt |
Hur mycket markfrigång har ni??
Jag funderar på att sänka min Porsche 944 lite mer men vet inte om det blir bra... Jag kör mestadels bana och slalom och ibland lite väg. Bilen måste klara bilprovningens lyft samt kunna komma upp på min biltrailer. Just nu har jag 8cm från asfalten till frontspoilern och 9cm till oljetråget som är gjort av aluminium. Jag har hårda dämpare som inte fjädrar in speciellt mycket. Nu till frågan: Vad har ni för markfrigång på era racerbilar? Skrapar det i på vissa banor eller uppkommer det andra problem? Mvh /Claes ![]() _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Vad har ni för markfrigång på era racerbilar?
Jag hade 94 mm vid frontsplittern på Speedstern. Har för mig att det står lägst 75 mm i Roadsport-reglementet. Skrapar det i på vissa banor eller uppkommer det andra problem? På bana beror det på hur mycket du genar över kurbs:en och hur långt den fjädrar ned... Höga farthinder blir problem kring 100 mm på allmän väg. Hade problem med bilprovningens lyft med Speedstern, YBB har en specialbyggd lyft för låga bilar. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
Tror att herr Blixt pratar ren räserbil?
Många (däribland Jonas Jarlmark) har väl sagt att en ganska optimal höjd på 944 är 63 cm Backe <-> ovankant skärm på högsta punkten. Är du långt från det? Jag gissar att jag har 10 cm och det är lågt så det räcker... _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Själva tanken med sänkningen är att få ner tyngdpunkten närmare marken vilket jag tror är en stor fördel i slalom. Min bil är skapligt snabb i slalomtävlingar men jag vill ha den snabbare. Jag har coilovers runtom och skapligt med utrymme mellan däck och skärm så en sänkning är inte någon stor operation. Men som vanligt så vill jag att det utmynnar i fler fördelar än nackdelar...
Niklas: På bana kör jag framhjulet på vissa kurbs och jag hör aldrig att spoilern tar i, så det funkar. Men ibland har det ju gått lite för fort och då har man ju kört över kurbsen och ut i gruset och då är man ju glad över att man slipper gå och plocka bildelar. Alltså en fördel med att inte ha en toklåg bil. Mikael: 40mm, det var lågt! Funkar det? Karl: Jag har 63cm bak och 61,5cm fram. Jag tror att Jarlmark har justerat in min bil en gång i tiden. Mina bärarmar pekar redan uppåt så det finns ju även en risk för att en sänkning kan försämra chassiegeometrin. Mvh /Claes ![]() _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Re:
Jag har 62 på min 944S2, har klarat mig bra från att skrapa i underredet trots stadskörning med vägbulor och andra hinder. Skulle inte vilja ha den lägre dock... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Re:
Du har ingen frontläpp gissar jag? Det är läppen som tar stryk på min... har två vägbulor på sista 300 meterna hemma som har lite glasfiberrester på sig... ![]() ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Re:
Helt rätt, ingen läpp ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Skulle gissa på att ytterligare sänkning kommer sabba din geometri med långsammare och obekvämare bil som följd.
Det finns så mycket annat man kan göra för att bilen ska bli lite snabbare. Typ däck,hjulinställning, körtid, vikt m.m m.m ![]() _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Re:
Vissa i Roadsport är ganska aggressiva över kurbs (75 mm markfrigång). ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
Jo, det är ju en ren racerbil. Den rullar inte på gatan längre.
Men ja, det går fint för övrigt. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2951 besök totalt |