Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var hitta rostfria kolvar till porsche OK?
937 besök totalt
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Hej! Jag har köpt Porsche boxster S ok som jag funderar på att montera på min M3:a i vinter. Jag ska passa på att renovera oken och undrar om det går att få tag på rostfria kolvar och kanske tätningar som tål högre temperatur någonstans?

Eller är porsches original komponenter så pass bra att jag inte ska bry mig om det?

Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006

Porsche oken håller hög kvalitet. Ska du ha oken på en "gat-bil" så får du nog inga problem med värmen. Ska du ha dem på en "race-bil" så är det ju bra med bromskylning. Men om du ska använda både fram och bakok från Porschen så finns ju risken att du får problem med bromsbalans eftersom Porschen inte är så framtung som en M3, bromsarna är ju dimensionerade efter en mittmotorbil.
Mvh /Claes

Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Var hitta rostfria kolvar till porsche OK?

Iqbad skrev:
Hej! Jag har köpt Porsche boxster S ok som jag funderar på att montera på min M3:a i vinter. Jag ska passa på att renovera oken och undrar om det går att få tag på rostfria kolvar och kanske tätningar som tål högre temperatur någonstans?

Eller är porsches original komponenter så pass bra att jag inte ska bry mig om det?

Man svarvar rostfria kolvar om man vill ha det

Linköping
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

claes t skrev:
Porsche oken håller hög kvalitet. Ska du ha oken på en "gat-bil" så får du nog inga problem med värmen. Ska du ha dem på en "race-bil" så är det ju bra med bromskylning. Men om du ska använda både fram och bakok från Porschen så finns ju risken att du får problem med bromsbalans eftersom Porschen inte är så framtung som en M3, bromsarna är ju dimensionerade efter en mittmotorbil.
Mvh /Claes

Hej! Tack för svar! Bilen går på trackdays och jag har redan bromskylning från fronten in till centrum av skivan. Jag har problem idag med dålig känsla i pedalen på grund av dålig konstruktion på oken och får också viss snedslitning när man kör hårt, trots mässingsbussningar och riktiga belägg.

Jag kommer bara montera framoken, det ger ungefär 7% mindre bromsverkan fram, vilken jag tror kan vara positivt då man kan få bakbromsarna att hjälpa till lite mer.

På mina ok idag (original nyrenoverade enkolvs M3 glidok) så har jag smält gummipackningarna (dammskydden) och jag undrar därför om jag ska uppgradera porscheoken med rostfria kolvar och med dammskydds om tål högre värme? Jag vet bara inte var man får tag på dessa till rimliga priser?

Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re: Var hitta rostfria kolvar till porsche OK?

Rolle Scirocco skrev:

Man svarvar rostfria kolvar om man vill ha det

Hej Rolle, vad uppskattar du att kostnaden skulle vare för att svarva 8 kolvar (4 av varje storlek) i rostfritt? Vad för material bör man väljs? 304? 316?

Citera
Skruva banåkabil
937 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande