| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var hitta rostfria kolvar till porsche OK?
|
937 besök totalt |
|
Hej! Jag har köpt Porsche boxster S ok som jag funderar på att montera på min M3:a i vinter. Jag ska passa på att renovera oken och undrar om det går att få tag på rostfria kolvar och kanske tätningar som tål högre temperatur någonstans? Eller är porsches original komponenter så pass bra att jag inte ska bry mig om det? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||
|
Porsche oken håller hög kvalitet. Ska du ha oken på en "gat-bil" så får du nog inga problem med värmen. Ska du ha dem på en "race-bil" så är det ju bra med bromskylning. Men om du ska använda både fram och bakok från Porschen så finns ju risken att du får problem med bromsbalans eftersom Porschen inte är så framtung som en M3, bromsarna är ju dimensionerade efter en mittmotorbil.
Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
|
Re: Var hitta rostfria kolvar till porsche OK?
Man svarvar rostfria kolvar om man vill ha det
_________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Hej! Tack för svar! Bilen går på trackdays och jag har redan bromskylning från fronten in till centrum av skivan. Jag har problem idag med dålig känsla i pedalen på grund av dålig konstruktion på oken och får också viss snedslitning när man kör hårt, trots mässingsbussningar och riktiga belägg. Jag kommer bara montera framoken, det ger ungefär 7% mindre bromsverkan fram, vilken jag tror kan vara positivt då man kan få bakbromsarna att hjälpa till lite mer. På mina ok idag (original nyrenoverade enkolvs M3 glidok) så har jag smält gummipackningarna (dammskydden) och jag undrar därför om jag ska uppgradera porscheoken med rostfria kolvar och med dammskydds om tål högre värme? Jag vet bara inte var man får tag på dessa till rimliga priser? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||
|
Re: Var hitta rostfria kolvar till porsche OK?
Hej Rolle, vad uppskattar du att kostnaden skulle vare för att svarva 8 kolvar (4 av varje storlek) i rostfritt? Vad för material bör man väljs? 304? 316? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
937 besök totalt |