Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lång (188cm) och Opel Speedster?
1, 2, 3   >>
4838 besök totalt
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Har funderingar att skaffa en Opel Speedster Turbo men undrar om jag får plats. Ni som har Speedster, hur långa är ni och hur komfortabelt sitter ni (knäna i ratten, ser inte mätarna ordentligt etc)?
Finns ingen i Sthlms-området just nu att provsitta + att det känns lite oseriöst att ta upp säljarens bara för att provsitta.
Övrigt att säga om Speedstern (har sökt både här och på www.vx220.org.uk)
Kan man montera störtbåge så man kan köra på bana och att den går igenom besiktningen?
Mina användningsområden kommer bli bankörning och Bogesundsleden

Tack på förhand

M v h
Stephan

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Lång (188cm) och Opel Speedster?

Stephan B skrev:
Har funderingar att skaffa en Opel Speedster Turbo men undrar om jag får plats. Ni som har Speedster, hur långa är ni och hur komfortabelt sitter ni (knäna i ratten, ser inte mätarna ordentligt etc)?
Finns ingen i Sthlms-området just nu att provsitta + att det känns lite oseriöst att ta upp säljarens bara för att provsitta.
Kan man montera störtbåge så man kan köra på bana och att den går igenom besiktningen?

Tack på förhand

M v h
Stephan

hmmm

det finns minst 3 speedstrar i sthlm kontinuerligt och det brukar vara 2 på besök relativt ofta.
hör av dig till mig eller lennart mäkinen, så kan vi nog arrangera en provsittning.
det är ingen skillnad på turbon el vanliga interiört.

en bra båge med bakåtsträvor sitter original i bilen thumbs up

det går inte att sätta i en bur utan att göra så stora ingrepp att det blir oåterställbara.
det finns några engelska burar har jag sett, men dom är bara nationellt godkända i england.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Dude skrev:
Stephan B skrev:

Tack på förhand

M v h
Stephan

hmmm

det finns minst 3 speedstrar i sthlm kontinuerligt och det brukar vara 2 på besök relativt ofta.
hör av dig till mig eller lennart mäkinen, så kan vi nog arrangera en provsittning.
det är ingen skillnad på turbon el vanliga interiört.

en bra båge med bakåtsträvor sitter original i bilen thumbs up

det går inte att sätta i en bur utan att göra så stora ingrepp att det blir oåterställbara.
det finns några engelska burar har jag sett, men dom är bara nationellt godkända i england.

Kanon Anders, thumbs up
Jag PM'ar nån utav er antagligen i nästa vecka.
Räcker bågen för att den ska vara godkänd att banköra med (reglementen), då räknar jag inte Bilsports träffar?
Är Öhlinsdämpare och R-däck att rekommendera för att utnyttja bilens potential eller räcker org långt?
Vad tycker du om N/A istället? Jag som glad nybörjare kanske har svårt att hantera effekten framförallt i kurvor eftersom turbon höjer vridet ganska tvärt + svårt att hålla jämn gas genom kurvorna. Där antar jag att N/A är bättre? (har bara jämfört med min M5-01 på konbana och min andra hobbybil Alpina B10 Biturbo som är klart mer nervös i konbana)

M V H
Stephan - som aldrig trodde att man kanske ska bli med Opel

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

jag personligen skulle inte lägga 70-100,000:- extra för att få en turbo till att börja med.
den vanliga räcker gott att köra ihjäl sig med

mina val för ändringar på bilen till en mindre rutinerad banchaufför

1: justera hjulvinklarna.
2: sätta på bredare framdäck alt direkt till punkt 4.
3: bromsbelägg + kylning till bromsarna
4: r-däck
5: stötdämpare

vad du menar med godkänd båge hänger jag inte med på riktigt
du får ju inte åka med tävlingsbilar på deras träningar utan att bilen uppfyller GT och du har licens.
för övriga banträffar, så finns det väl inga krav på varken båge eller bur.

bågen som sitter i är alla ggr lika bra el. bättre än en "klassad" båge typ guss/svetsosmide etc.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

kanske är oväsentligt, men jag fick plats aldeles utmärkt i speedster, jag är 185cm lång.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det finns väl ett foto nånstans på forumet där jag provsitter Anders Speedster när vi var ute på djurgårn förra året (jag är 1,96)

Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Dude skrev:
jag personligen skulle inte lägga 70-100,000:- extra för att få en turbo till att börja med.
den vanliga räcker gott att köra ihjäl sig med

mina val för ändringar på bilen till en mindre rutinerad banchaufför

1: justera hjulvinklarna.
2: sätta på bredare framdäck alt direkt till punkt 4.
3: bromsbelägg + kylning till bromsarna
4: r-däck
5: stötdämpare

vad du menar med godkänd båge hänger jag inte med på riktigt
du får ju inte åka med tävlingsbilar på deras träningar utan att bilen uppfyller GT och du har licens.
för övriga banträffar, så finns det väl inga krav på varken båge eller bur.

bågen som sitter i är alla ggr lika bra el. bättre än en "klassad" båge typ guss/svetsosmide etc.

ok, trodde man behövde mer än en hardtop för att kunna åka på bana med t.ex. nån klubb.
Verkar ju lovande att Magnus får plats med sina ståtliga 196cm
Har funderat mer och mer på det och det kanske är en N/A man ska börja med för att se hur lång tid det tar innan det spårar ur alldeles
Ingen som vet om det finns hela kolfiberkarosser att köpa, är heltorsk på det svarta guldet?! (eller nån annan lösning)

M V H
Stephan

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

har du bara tillräckligt med flis, så kan vi nog övertalas till att vacuumgjuta en kolfiberkaross i våra formar.

>100000:-

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Kolfiberkaross kolfiberkaross

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Stephan B skrev:
M V H
Stephan
Det var ingen som sa att Magnus fick plats. Köra kunde han, men...

Jag är 1,86 och väger ett drygt deciton och sitter som en gud i min Speedster. Jag brukar känna mig som om jag är bäst i världen bakom ratten.

Nu har jag aldrig kört en turbospeedster, men respirator har man bara till sjuka och avgasbroms har de på lastbilar.

Linköping
Här sen Okt 2003

Rapportera gärna hur det gick efter provsittningen! thumbs up

/1,90 lång Opel-förare
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Opelsportclub anordnar ett par träffar varje år och blir inbjudna på en del dessutom. En Speedster är givetvis välkommen på dessa träffar. Vi kör oftast konbana på vårträffen som vi brukar ha i maj. Sen blir det ett tillfälle med bankörning i juni och en tvådagarsträff i juli . Därefter en eller två dagar på olika helger i augusti. Sen har vi alltid en egen träff i slutet av september.

Så om du gillar att köra så kolla in på www.Opelsportclub.com . Träffkalendern där gör dock inte rättvisa då vi detta år inte kunnat skriva ut alla träffar pga vissa regler och vi har haft lite av ett "övergångsår"

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Stephan B skrev:
M V H
Stephan
Det var ingen som sa att Magnus fick plats. Köra kunde han, men...

Jag är 1,86 och väger ett drygt deciton och sitter som en gud i min Speedster. Jag brukar känna mig som om jag är bäst i världen bakom ratten.

Nu har jag aldrig kört en turbospeedster, men respirator har man bara till sjuka och avgasbroms har de på lastbilar.

Det är ju ungefär samma mått som mig, ska börja med lättning till säsong 2005
Det kanske är en N/A med kolfiberkaross etc man ska ha...
Rekommendationer vad man ska göra med motorn (N/A)? Mer högvarvig (8.000rpm)?

Jonas:
Låter trevligt, ska kika där...

Tobias:
Kommer meddela här hur jag satt och isåfall när jag köpt bil.

M V H
Stephan

Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Stephan B skrev:

Rekommendationer vad man ska göra med motorn (N/A)? Mer högvarvig (8.000rpm)?

Det är väl bara att byta alla rörliga bitar mot viktbalanserade lättare diton, hårdare ventilfjädrar och andra kammar tro?

fast bisting&co borde väl ha bättre koll

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

berätta hur mkt pengar du vill göra av med samt hur mkt effekt du vill ha, så kan man alltid se om dom hamnar i närheten av varandra.

tänk på att bilen är helbilsgodkänd och därför är i princip omodifierbar i besiktningens ögon.
mkt jobb blir det varje besiktning

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

thumbs up

Edit: Bilden i lite mer anpassat format...

Rice and shine
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Dude skrev:
berätta hur mkt pengar du vill göra av med samt hur mkt effekt du vill ha, så kan man alltid se om dom hamnar i närheten av varandra.

tänk på att bilen är helbilsgodkänd och därför är i princip omodifierbar i besiktningens ögon.

om man vill lägga ca 50' på motor + avgas inkl. arbete vad tror du man kan hamna på då? Vill försöka att det mesta ska se orginal ut så man slipper meka alltför mkt inför bes. Körbarhet och driftsäkerhet prioriteras. Hur trimvänlig är Opel-spisen?

M V H
Stephan

Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Stephan B skrev:

Skön omväxling från B10 och M5, Stephan?

Preem-macken på Södra Kungsvägen, strax efter Lidingöbron (ute på Lidingö) har faktiskt lite skojiga bilar för uthyrning, bl a en Speedster, sist jag åkte förbi. Fråga mig inte varför jag inte har lånat den än...

http://www.preem.se/mallar/stationer2.asp?station=51270

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Anders Frisk skrev:
Stephan B skrev:

Skön omväxling från B10 och M5, Stephan?

Preem-macken på Södra Kungsvägen, strax efter Lidingöbron (ute på Lidingö) har faktiskt lite skojiga bilar för uthyrning, bl a en Speedster, sist jag åkte förbi. Fråga mig inte varför jag inte har lånat den än...

http://www.preem.se/mallar/stationer2.asp?station=51270

Tack för tipset! thumbs up
Ska kontakta dom imorgon
Varken B10 eller M5 kommer i närheten av körkänsla och gokart än Speedster

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Stephan B skrev:
Dude skrev:

om man vill lägga ca 50' på motor + avgas inkl. arbete vad tror du man kan hamna på då? Vill försöka att det mesta ska se orginal ut så man slipper meka alltför mkt inför bes. Körbarhet och driftsäkerhet prioriteras. Hur trimvänlig är Opel-spisen?

M V H
Stephan

för 50'blir det ganska mkt skojiga saker.
kan du få hjälp av ngn svartjobbare med i och urmontering av motorn, så låter det som ca 170-190hk på hjulen (130,5 i org-skick).

det största och dyraste problemet på denna bil är det klena spjällhuset thumbs down
det kan ju tyckas att det inte är ett problem, men det är det.
problemet kallas "fly by wire" och hindrar snabbt några större utflykter i effekt.

engelsmännen/tyskarna verkar kunna ta ut ca 150-160hk whp, men då kostar det runt dina summor och det är för dåligt i mina ögon.

jag ska göra ett försök med att implementera ett större spjäll ihop med org elektroniken i vinter är det tänkt.

en annan väg för dessa pengar är ju kompressor.
det borde gå att få ihop för dina pengar och ge mer i effekt. iofs lite jobbigare att komma genom bes, men dom ser ju knappt motorn pga alla plåtar och skydd.
om inte får man väl tillverka lite blingbling-plåtar för att dölja motorn mer thumbs up

delta-motor har ett kit som ger ca 220-240hk i motorn för ca 4500_ + moms.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004

Trådstartare
[quote="Dude"][quote="Stephan B"]
Dude skrev:

en annan väg för dessa pengar är ju kompressor.
det borde gå att få ihop för dina pengar och ge mer i effekt. iofs lite jobbigare att komma genom bes, men dom ser ju knappt motorn pga alla plåtar och skydd.
om inte får man väl tillverka lite blingbling-plåtar för att dölja motorn mer thumbs up

delta-motor har ett kit som ger ca 220-240hk i motorn för ca 4500_ + moms.

ok, men blir inte kompressor liktydigt med turbo med dess för- och nackdelar?!
Tänkte på en sak till, såg att du monterat nya bränsletankar, är det bolt-on eller krävs det flera modifieringar? (jag besitter centralmonterade tummar) eftersom org. tanken är på tok för liten.
Ska börja med att provköra en sugmotor och se hur den känns, sen ska jag nog försöka provköra
en turbo också så man vet hur spool-up och dyl funkar.

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
4838 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande