Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4838 besök totalt |
Lång (188cm) och Opel Speedster?
Har funderingar att skaffa en Opel Speedster Turbo men undrar om jag får plats. Ni som har Speedster, hur långa är ni och hur komfortabelt sitter ni (knäna i ratten, ser inte mätarna ordentligt etc)? Finns ingen i Sthlms-området just nu att provsitta + att det känns lite oseriöst att ta upp säljarens bara för att provsitta. Övrigt att säga om Speedstern (har sökt både här och på www.vx220.org.uk) Kan man montera störtbåge så man kan köra på bana och att den går igenom besiktningen? Mina användningsområden kommer bli bankörning och Bogesundsleden ![]() Tack på förhand M v h Stephan ![]() _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
Re: Lång (188cm) och Opel Speedster?
hmmm det finns minst 3 speedstrar i sthlm kontinuerligt och det brukar vara 2 på besök relativt ofta. hör av dig till mig eller lennart mäkinen, så kan vi nog arrangera en provsittning. det är ingen skillnad på turbon el vanliga interiört. en bra båge med bakåtsträvor sitter original i bilen ![]() det går inte att sätta i en bur utan att göra så stora ingrepp att det blir oåterställbara. det finns några engelska burar har jag sett, men dom är bara nationellt godkända i england. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re: Lång (188cm) och Opel Speedster?
Kanon Anders, ![]() Jag PM'ar nån utav er antagligen i nästa vecka. Räcker bågen för att den ska vara godkänd att banköra med (reglementen), då räknar jag inte Bilsports träffar? ![]() Är Öhlinsdämpare och R-däck att rekommendera för att utnyttja bilens potential eller räcker org långt? Vad tycker du om N/A istället? Jag som glad nybörjare kanske har svårt att hantera effekten framförallt i kurvor eftersom turbon höjer vridet ganska tvärt + svårt att hålla jämn gas genom kurvorna. Där antar jag att N/A är bättre? (har bara jämfört med min M5-01 på konbana och min andra hobbybil Alpina B10 Biturbo som är klart mer nervös i konbana) M V H Stephan - som aldrig trodde att man kanske ska bli med Opel ![]() _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
jag personligen skulle inte lägga 70-100,000:- extra för att få en turbo till att börja med.
den vanliga räcker gott att köra ihjäl sig med ![]() mina val för ändringar på bilen till en mindre rutinerad banchaufför 1: justera hjulvinklarna. 2: sätta på bredare framdäck alt direkt till punkt 4. 3: bromsbelägg + kylning till bromsarna 4: r-däck 5: stötdämpare vad du menar med godkänd båge hänger jag inte med på riktigt ![]() du får ju inte åka med tävlingsbilar på deras träningar utan att bilen uppfyller GT och du har licens. för övriga banträffar, så finns det väl inga krav på varken båge eller bur. bågen som sitter i är alla ggr lika bra el. bättre än en "klassad" båge typ guss/svetsosmide etc. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
ok, trodde man behövde mer än en hardtop för att kunna åka på bana med t.ex. nån klubb. Verkar ju lovande att Magnus får plats med sina ståtliga 196cm ![]() Har funderat mer och mer på det och det kanske är en N/A man ska börja med för att se hur lång tid det tar innan det spårar ur alldeles ![]() Ingen som vet om det finns hela kolfiberkarosser att köpa, är heltorsk på det svarta guldet?! (eller nån annan lösning) M V H Stephan _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
har du bara tillräckligt med flis, så kan vi nog övertalas till att vacuumgjuta en kolfiberkaross i våra formar.
>100000:- _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() Jag är 1,86 och väger ett drygt deciton och sitter som en gud i min Speedster. Jag brukar känna mig som om jag är bäst i världen bakom ratten. ![]() Nu har jag aldrig kört en turbospeedster, men respirator har man bara till sjuka och avgasbroms har de på lastbilar. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Opelsportclub anordnar ett par träffar varje år och blir inbjudna på en del dessutom. En Speedster är givetvis välkommen på dessa träffar. Vi kör oftast konbana på vårträffen som vi brukar ha i maj. Sen blir det ett tillfälle med bankörning i juni och en tvådagarsträff i juli . Därefter en eller två dagar på olika helger i augusti. Sen har vi alltid en egen träff i slutet av september.
Så om du gillar att köra så kolla in på www.Opelsportclub.com . Träffkalendern där gör dock inte rättvisa då vi detta år inte kunnat skriva ut alla träffar pga vissa regler och vi har haft lite av ett "övergångsår" _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Det är ju ungefär samma mått som mig, ska börja med lättning till säsong 2005 ![]() Det kanske är en N/A med kolfiberkaross etc man ska ha... Rekommendationer vad man ska göra med motorn (N/A)? Mer högvarvig (8.000rpm)? Jonas: Låter trevligt, ska kika där... Tobias: Kommer meddela här hur jag satt och isåfall när jag köpt bil. M V H Stephan _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
Det är väl bara att byta alla rörliga bitar mot viktbalanserade lättare diton, hårdare ventilfjädrar och andra kammar tro? fast bisting&co borde väl ha bättre koll ![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||
berätta hur mkt pengar du vill göra av med samt hur mkt effekt du vill ha, så kan man alltid se om dom hamnar i närheten av varandra.
tänk på att bilen är helbilsgodkänd och därför är i princip omodifierbar i besiktningens ögon. mkt jobb blir det varje besiktning ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() ![]() ![]() Edit: Bilden i lite mer anpassat format... |
||||
om man vill lägga ca 50' på motor + avgas inkl. arbete vad tror du man kan hamna på då? Vill försöka att det mesta ska se orginal ut så man slipper meka alltför mkt inför bes. Körbarhet och driftsäkerhet prioriteras. Hur trimvänlig är Opel-spisen? M V H Stephan _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
Re: Lång (188cm) och Opel Speedster?
Skön omväxling från B10 och M5, Stephan? ![]() Preem-macken på Södra Kungsvägen, strax efter Lidingöbron (ute på Lidingö) har faktiskt lite skojiga bilar för uthyrning, bl a en Speedster, sist jag åkte förbi. Fråga mig inte varför jag inte har lånat den än... ![]() http://www.preem.se/mallar/stationer |
||||
Re: Lång (188cm) och Opel Speedster?
Tack för tipset! ![]() Ska kontakta dom imorgon ![]() Varken B10 eller M5 kommer i närheten av körkänsla och gokart än Speedster _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
för 50'blir det ganska mkt skojiga saker. kan du få hjälp av ngn svartjobbare med i och urmontering av motorn, så låter det som ca 170-190hk på hjulen (130,5 i org-skick). det största och dyraste problemet på denna bil är det klena spjällhuset ![]() det kan ju tyckas att det inte är ett problem, men det är det. problemet kallas "fly by wire" och hindrar snabbt några större utflykter i effekt. engelsmännen/tyskarna verkar kunna ta ut ca 150-160hk whp, men då kostar det runt dina summor och det är för dåligt i mina ögon. jag ska göra ett försök med att implementera ett större spjäll ihop med org elektroniken i vinter är det tänkt. en annan väg för dessa pengar är ju kompressor. det borde gå att få ihop för dina pengar och ge mer i effekt. iofs lite jobbigare att komma genom bes, men dom ser ju knappt motorn pga alla plåtar och skydd. om inte får man väl tillverka lite blingbling-plåtar för att dölja motorn mer ![]() delta-motor har ett kit som ger ca 220-240hk i motorn för ca 4500_ + moms. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
[quote="Dude"][quote="Stephan B"]
ok, men blir inte kompressor liktydigt med turbo med dess för- och nackdelar?! Tänkte på en sak till, såg att du monterat nya bränsletankar, är det bolt-on eller krävs det flera modifieringar? (jag besitter centralmonterade tummar) eftersom org. tanken är på tok för liten. Ska börja med att provköra en sugmotor och se hur den känns, sen ska jag nog försöka provköra en turbo också så man vet hur spool-up och dyl funkar. _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4838 besök totalt |