Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur länge kommer det att finnas E85?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8874 totalt)
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688


Trådstartare
Hur länge kommer det att finnas E85?

Jag håller på att bygga en motor till min nya rejsbil och optimerar den för att köra E85. Det är ju en hygglig process att byta till E85, inte bara bränslesystem från tank till spridare utan även vilket kompressionförhållande som skall sättas etc.

Nu hör jag rykten om att E85 kommer på sikt att försvinna, en del tror att det är fortare än andra men verkar riktigt vet. Jag bestämde mig för att fråga chefen på den lokala macken om han visste.

Det skulle inte förvåna mig om E85 försvinner sa han, vi säljer nämlingen ingen alls. Det finns E85 i tankarna men den ligger mest och blir gammal, problemet är att E85an har blivit för dyr speciellt i förhållande till hur mycket mer bilen förbrukar.

Den springade punkten här är alltså hur länge kommer den att finnas kvar och vilken kvalitét kommer den att ha?

Om jag inte missminner mig så finns det väl något myndighetsbeslut att E85 skall erbjudas under en viss period. Men som sagt hur länge, vilken kvalitet och på hur många mackar?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Du får väl köpa på dunk som annat racebräsle sen (och då är det lättare att ha koll på kvalitén, till tredubbla priset).

Det finns ju risk att det blir lika lättillgängligt som biogas med tiden, eftersom det idag säljs typ Noll nya bilar för E85.

Diesel med 85% biokolatomer borde väl sälja bättre än E85, om det kan klassas som alternativt bränsle (om den pumplagen ska vara kvar).

Men jag svamlar bara ur klent minne, det brukar ju finnas de här som har ork att slå upp saker

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1654



En bekant till mig äger lite Preem mackar och enligt honom kommer det vara e75 i tankarna hela året om, för det går åt så lite så dom kommer aldrig upp till e85 på sommaren... Förra månaden så sålda han dubbelt så mycket adblue än E85.... thumbs down

Dessutom så har Aspen slutat med tillverkningen av E85 med så nu blir det svindyrt att köpa på dunk...

Vi håller just nu på att försöka köpa loss E85 på fat från olika mackar...

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688


Trådstartare
Ett j*kla meck framöver alltså. Satt och läste pumplagen igår kväll, samt uppföljningen av den. Fick faktiskt kämpa för att hålla mig vaken.

En mack som säljer mer än 1000 kubik av bensin eller diesel är skyldiga att tillhanda hålla Förnybart bränsle. För att göra detta krävs en investering på c:a 350 tkr räknat i 2006 års pengar. Förmodligen har vi då bara en pump. Allt byggde på ett riksdagsbeslut då det skulle vara mer miljövänligt och billigare att klra förnybart bränsle. Med tiden har man alltså taig bort subventionerna för nya bilar och höjt skatten på t.ex. E85. Idag kostar E85 några tioöringar mindre än 95 oktanig bensin! Därtill förbrukar en E85 bil 40% mer än motsvarande bensinbil. Dessutom ökar serviceintervallerna på bilarna. Det är alltså ingen raketvetenskap som krävs för att begripa att E85 inte säljs precis som nya bilar för E85. Eller att förstå att riksdagen inte alltid gör genomtänkta saker.

Samma intelligens ger ju att vi alla som är kvar kommer att ha ett elände att försöka hitta bra E85, och istället då frakta omkring E85 i dunkar som Simon säger.

Det blir nog att ladda mindre på bensin istället för e85.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Det er ingen steder å kjope e85 fra pumpe i Norge lenger. Nå har riktignok ikke e85 blitt noen suksess her da myndighetene har gjort avgiftsystemet slik at diesel var billigere (for de selvsagt gjorde helomvending og gjorde diesel dyrere igjen ) Nå er det uansett elbil og bensinhybrid som gjelder.

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1282



När Saab gick i graven gjorde det nog sitt för E85 med. Förr rullade det ju åtminstone några 9-5 Biopower tjänsteholkar.

Bilarna blir riktigt vilda och roliga på E85, men det för också med sig en del huvudbry. Så positivt är att du ändå slipper den biten. Kvaliteten i pumparna är minst sagt varierande. Jag har, sommartid, tankat allt mellan 55% till en bra bit över 85%.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941



För de som bor söderut finns det mackar som inte ens fått vinteretanol i tankarna. Kontakta er lokala mack och fråga statusen på etanolen i tanken. De jag pratat med har varit grymt hjälpsamma.
Tanka sen 5l och gör prover på etanolhalten.
Är du nöjd, tanka.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Länge sen jag var informerad, men att handla industri sprit och bland själv vid behov?

Sprit blir inte dålig över tid så man kan blanda allteftersom man behöver.
Men priset kanske är betydligt högre än 10' per kubik numera och det behövs säkert en hel del tillstånd för att få ha en sån stående.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Nu skulle man kunna tycka att när priset på E85 sänkts, så borde de med etanolbilar tanka E75. Men tydligen har oljebolagen lyckats få folk att tro att E85 är värre än bensin. Helt vrickat. Sen är det rätt korkat str tycka att man inte kan kosta på sig ett par tusen om året för att minska sitt klimatavtryck. Småpengar i sammanhanget då det kostar minst 30:- milen att köra en bil man inte servar själv. Jag har tankat E85 hela tiden oberoende pris. Mitt samvete har tvingat mig. Plus att bilen går jädrigt mycket bättre.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Som sagt. E85 är dött...

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Borde det vara det? Knappast va? Raciingsoppa dessutom.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

jonne skrev:
Som sagt. E85 är dött...


Har sett dig skriva det lite här och var ? Hur kommer det sig ?

Har du nått imot E85 som bränsle ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Re:

Supramannen skrev:
jonne skrev:
Som sagt. E85 är dött...


Har sett dig skriva det lite här och var ? Hur kommer det sig ?

Har du nått imot E85 som bränsle ?


Nej egentligen inte. Är ju klockrent som prestandabränsle
Kanske är det för att jag av tekniska skäl inte kan köra på det själv...
Så... Det är inget allvar i detta

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Bygg om

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Ja du. Det är det fler som har sagt

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Har man mappbart sprut är ju större spridare och en mappning det enda som krävs.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2653



Re:

jonne skrev:
jonne skrev:
Som sagt. E85 är dött...

Nej egentligen inte. Är ju klockrent som prestandabränsle
Kanske är det för att jag av tekniska skäl inte kan köra på det själv...
Så... Det är inget allvar i detta


Väldigt underligt inlägg, helt utan substans. finns ju fortfarande e85 överallt i Sverige. Jag kör tvärs genom sverige 5-6 ggr per säsong i samband med tävlingar och e85 finns på 95% av alla mackar. Dom som kör med BF98 däremot brukar får leta!

Man får hålla koll på andelen bensin om man mappat på gränsen. Men det är ju enkelt med ett mätglas eller med elektroniskt sensor numera. Tycker man det enkla momentet är för jobbigt så är nog inte rejsbilar rätt hobby, det finns ju besvärligare saker att att hålla koll på i den här hobbyn.

Utomlands är det en helt annan sak. Tyskland är besvärligt och norge säljer inte alls. Övriga länder vet jag inte.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Re:

ezroller skrev:
Har man mappbart sprut är ju större spridare och en mappning det enda som krävs.

Han kör ju gammalt K-jectronic i sin 240 och vägrar att bygga om

_________________

--VVTS--
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



K-jet är ju bra om man vill köra sönder sin motor... Tonen beror väl på avundsjuka mot oss som upptäckt mappbara sprut. Till och med LH-jet är ju enkelt att pilla med i jämförelse.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Re:

Maciek Matwiejczuk skrev:
ezroller skrev:
Har man mappbart sprut är ju större spridare och en mappning det enda som krävs.

Han kör ju gammalt K-jectronic i sin 240 och vägrar att bygga om


Här har vi en som vet hur det ligger till

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Re:

ezroller skrev:
K-jet är ju bra om man vill köra sönder sin motor... Tonen beror väl på avundsjuka mot oss som upptäckt mappbara sprut. Till och med LH-jet är ju enkelt att pilla med i jämförelse.


"Köra sönder sin motor" vet jag inte. Min bil har gått på trackdays sedan 2008 och några hundra mil gata varje år sedan 2000. Mina system från stenåldern har aldrig svikit.
Däremot har ALLA som säger att K-jet är ett skitsystem om man vill ha mycket effekt som är säker och körbar helt rätt. Men jag har inte mycket effekt och då funkar det bra.
Självklart skulle jag ha kastat ut allt det gamla om jag ville göra det enkelt för mig. Men jag vill se hur bra man kan få K-jet att funka i min bil. För min egen skull. Vill helt enkelt utveckla det som satt i bilen från början

Och för att förtydliga då... Jag har alltså inget emot E85

Kanske bara reta Maciek lite

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Skruva banåkabil
Hur länge kommer det att finnas E85?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande