| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mjukt, billigt material som tål temp? (täcka kylare)
|
2796 besök totalt |
|
Hej alla! Jag tänkte täcka min oljekylare, då mocals oljekylartermostat är som den är, vilket leder till att jag har svårt att få upp temperaturen när det är lite kyligt ute (<15°) och kör transportkörning. Vad för material är lämpligt? Jag söker något som: - Inte smälter mot kylaren om den skulle sitta kvar när man börjar återse värmen igen - Det bör vara mjukt så man inte riskerar att nöta hål på kylaren eller så (plåt går alltså bort) - Väderbeständigt - Gärna billigt Helst skulle jag vilja ha en gummiduk eller något men är osäker på hur de reagerar om jag glömmer den på plats och tempen sticker iväg till 100°C Tack på förhand. Mvh Erik _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
Re:
Haha, ja alla sätt är väl bra utom de dåliga :P Var det en sån här ny gjord på socker eller vad de nu skryter om för miljövänligt material? _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
|
Re:
Jadu bra fråga, troligen ikke miljövänlig men en sopsäck bör väl duga idag
Btw så finns det ju sånna fina blåa säckar idag med svart insida. Kan du va lite stylish och vända på ibland för att få lite bling
_________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Vanlig gummimatta klippt till storlek som passar och fäst med buntband?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi _________________ Anders Hansson |
||||
|
Re:
Det är ju temperaturtåligheten jag är tveksam om när det kommer till gummit. Tittade först på denna och gav upp Men nu hittade jag denna som har angivet att den tål upp till 120 grader http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi Så det blir nog ett försök med det
_________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
Jag kom ju på nu Erik att vi har så kallad blå teflon packnings material på jobbet i stora 2x1m ark på jobbet, väldigt elastisk och fruktansvärt tålig, ett helvete att klippa med vanlig sax, men plåtsax funkar klockrent.
Den tål ju ett par hundra grader och används i processen där tex överhettade ånga möter syror/lut mm. Hinner jag skicka ner en bit innan du tar dig upp till mig i helgen tro? _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
|
Re:
Det blir nog tight, men har införskaffat ett biltemagummiark som förhoppningsvis gör jobbet
Tempen lär ju inte bli mycket mer än 80 grader ändå nu när det är så pass kyligt ute _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
På en gammal Fiesta jag hade stoppade jag in en tidning framför kylaren. Det var mer fukten än värmen som tog den innan jag uppgraderade till en bit kartong.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Kan ju inte vara kul om det blir blött så kylaren täpps igen med fuktig pappersmassa :P _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
Re:
Jag vill helst inte bråka mer med det där :P Trodde i min enfald att mocal var schyssta grejer eftersom man hört så många köra med dom, men tji fick jag
_________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||
|
Re:
Nu kan ju mycket hända i teorin, men i praktiken blir det lite andra utfall... En tidning kommer inte mosas in och göra pappermachie mellan alla celler bara för att den blir lite blöt. Den ramlar isär/ner efter ett tag. Men då hade jag hellre valt en bit gummi, även om gummit inte är specat för tex 150 grader kommer det inte börja brinna etc för att ytan enstaka gånger närmar sig 150 grader. Det kommer torka/bli hårt snabbare men som lock för en kylare borde gummibiten hålla kanske 10 år innan den blir för dålig. Eller en bit filt som tipsats om tidigare, filten är nog inte heller specad för 150 grader men välj en brandfilt så kommer den inte börja brinna etc. Likadant här, håller nog 20 år innan värme och fukt etc gjort sitt med den. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Helt vanlig silvertejp funkar också. Vi hade det (samma bit) i många år utan att det släppte.
Ligger du på långt över 100ºC ska du ju inte skärma av kylen ändå så det kommer inte att vara något problem vad du än väljer. Gummiduk blir säkert bra.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2796 besök totalt |