Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero -85
<<   1, 2, 3
31600 besök totalt
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Re:

fridh skrev:
det här borde gå att göra på din och att du sedan fäster oket med bult/mutter i adaptern

det var så det såg ut när jag föreställde mig resultatet. Nu måste jag nästan göra adaptern så att den ser ut som ett "C" där flankerna går upp och ansluter till spindeln. Tänkte försöka få till en prototyp-detalj på jobbet under veckan, förmodligen i 2 delar (om man inte räknar brickor och skruvar). En del sätts på oket (plattjärn med påsvetsade öron, typ) och ger radiell montering mot detaljen som sätts på spindeln (ett till plattjärn med påsvetsade öron, typ).

Finns ju ett wilwood-kit att köpa:

Men det är ju för 13"-skiva och det är lite väl stort tror jag. Corvette-skivor, så jag gissar att det där är ett av wilwoods klenare ok. Dessutom lär priset göra mig illamående

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
ibland funderar man på om man är blind. när jag tittade en gång extra såg det ut som att oket skulle gå att förskjuta lite uppåt (eller var det nedåt?) om man fixar så att man bara har en anslutning.

Mäter och klurar i catia för att komma fram till något (bilder kommer så småningom). Om någon har en färdig CAD-modell på ett 240-ok tar jag tacksamt emot.

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Tänkte mig något åt det här hållet...

har inte modellerat upp hela spindeln, nöjde mig med att få monteringsöronen på rätt ställe i förhållande till navet. på ett ungefär. Kan ju ändå inte göra det här helt efter ritning sen när det ska göras på riktigt Hoppas få tillfälle att kolla lite med de trä-prototyper jag fräste till tidigare idag.

Apropå bromsok, ska man lacka såna med 2k-lack vilken som helst? Biltemas hammarlack var ett riktigt dåligt val, det tål ju inte bromsvätska! Får kolla lite på jobbet vad vi har, funderar ju på gult (till de gamla oken oavsett om det blir kvar på bilen och till de här om jag kommer igenom konverteringen) o det skulle ju isf utesluta biltemas topcoat... Svart kan ju vara ett alternativ också. Rött? kanske, men osäkert, är ju ganska skrikigt och väldigt vanligt...

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
tog ett omtag på CAD-modellen

Här ser man att jag blir tvungen att ta bort lite material på oket och att jag måste använda en M12 med försänkt skalle för att fästa oket mot adaptern. Tyvärr ser man också att jag inte ansträngde mig överdrivet när jag ritade spindeln (huvudsaken är ju att hålen är på rätt plats, eller?)

och så här ser adaptern ut just nu. Krävs 2st per bromsok...

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
en liten ritning på adaptern:

två såna alltså på varje sida och de bultas så att de omsluter oket och spindeln. men börjar bli lite fundersam till hållfastheten... den första fem-analysen pekade lite åt fel håll men den kan å andra sidan ha innehållit en del fel också.

Behöver nog lite input från er andra. Jag har räknat med ett tryck på ca 130bar och en friktionskoefficient på 0,45 mellan belägg och skiva. kolvarna är på 36mm diameter. Fick det till att kraften som verkar på adaptern blir ca 18kN som mest (för beräkningens skull gör jag antagandet att däcken inte låser).
tänkt material är stål.

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
har snickrat fram en variant där oket vrids en aning runt navets centrumaxel:

Visst blev det tjusigt? Men den här varianten har sina nackdelar i kombination med det här oket:

en av anslutningarna är blockerad vilket innebär att den måste pluggas på något sätt (bult som dras dit, slipas ner och sedan svetsas kanske?). Utrymmet för banjo-koppling till den andra anslutningen är begränsat. En sån här adapter skulle naturligtvis vara det bästa valet om man bara hade en anslutning placerad på ett bättre ställe

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
okej, det börjar bli pinsamt uppenbart att jag inte kommer att reda ut det här. Jag vet vad som hade behövts för att få ihop det (nytt nav med adapter som tillåter montering av lösa skivor), men då pratar vi troligen om såpass med pengar att jag lika gärna kan leta efter lämpligare ok istället. Ingen som har ett wilwood superlite att låna ut?

Nästa alternativ på lågkostnadsfronten är ett 850-ok helt enkelt av den anledningen att jag ändå måste byta till nya på familjeåket och då kan man ju lika gärna passa på att se hur det skulle funka. Tills dess ska jag fundera på hur man får ut kulleden ur den nedre bärarmen

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Lite motivation och påminnelse om barndomsdrömmar:

fatta att man var helt inne på att man skulle bygga en testarossa-replika när man var sisådär 15

Men de här är inte så illa heller:

ferrari-replikorna lär vara rätt sällsynta numer

PISA:s ZR-2 är nog en av de mer lyckade varianterna som inte försöker vara en direkt kopia.

Det är inte så underligt att man var helt inne på att man skulle ha en Fiero när man var i den åldern. Känner fortfarande en viss dragning till kitcar-grejen, men numer av helt andra anledningar än när man var liten (att en ferrari-replika skulle reta gallfeber på de renlärigaste kan man ju nästan se som en bonus)

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Så fick man ur kullederna. Efter flera timmars funderande och försök både att pressa (med skruvstycke) och slå (med slägga) ut kullederna räckte det att man satte sig på garagegolvet med en hammare, knackade runt om på kulleden och sedan klippte till ordentligt ett par gånger med en rörstump mellan så var de ute... Vänstersidan gick betydligt snabbare att plocka ner.

Planen är som följer:
* blästra bärarmar, spindlar och okhållare och skicka på förzinkning, sedan lacka med Biltemas 2k-primer och topcoat.
* tvätta bort all färg från fiero-oken, lacka med biltemas primer och topcoat. Alternativt kolla om vi har något på jobbet som man kan använda.
* beställ bussningar, kulleder, belägg, skiva, bromsslangar

Hur mycket flex kan man acceptera i ett bromsok, uttryckt i mm/N? en relativt grov analys av fiero-oken tyder på att jag har ca 0.3mm/10.000N mitt för kolven

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
En uppdatering såhär i mellandagarna:

Jodå, det går framåt, om än inte i det tempo som jag tänkte mig från början... Notera att det är ett parallellitetsfel mellan okhållare och skiva. Har inte hunnit titta närmare på vad som orsakar det än och vad jag behöver göra för att åtgärda det. Brickor med olika tjocklek kanske?

oops, vänster och höger var det ja, får fixa det också...

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
7 år på pallbockar och pelarlyft men nu är den äntligen på gatan.

blev ombesiktning på en dåligt (inte alls) åtdragen styrled men då hittade jag å andra sidan fler muttrar som behövde dras lite till.

Så fram o tillbaka till jobbet och ett par extravändor har det blivit. Men när ska jag ut på bana? Vi får se när tillfälle ges... Kinnekulle ligger ju nära och jag vill gärna göra ett återbesök på sviestad (fast däckbarriären slipper jag gärna...)

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
första vändan med lite högre hastighet och kraftigare inbromsningar gav ett besked som jag är glad att jag slapp upptäcka på bana (för hur kul är det att stå där efter ett varv och inte kunna köra mer?). Kontakt mellan skiva och bygel när skivan blir varm (i efterhand tog det ett antal inbromsningar att få upp den värmen så inget större problem i det civila). Radiellt. Där jag trodde att jag hade 2mm marginal. Så går det när man inte kontrollmäter skivans diameter, dels förenklar geometrin i tron att det ändå går fritt just där...
Får utnyttja det spel jag har i bulthålen för att lösa det tillfälligt men med ca 5mm rostkant på skivan borde jag ju utan problem kunna flytta ut oken ca 2mm radiellt med nästa revision av adaptrar, eller hur?

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
har noterat en del:

* inbromsning lägger sig på 1G på grovkornig asfalt, på gränsen till låsning av hjulen. Framhjulen låser sig först (tror jag) och fördelningen av bromskraften motsvarar ungefär vad jag fått viktfördelningen till vid 1G.

* bakvagnen är inte direkt stadig

* det är jobbigt att köra i 80-90 om det är lite småblåsigt, kanske stadigare än vår clio men ändå jobbigare, definitivt jobbigare än volvon.

* regnar det ordentligt blir det blött på mittkonsolen

* jag får inte så mycket gjort som jag skulle vilja

* de flesta verkar anse att jag borde lägga så lite pengar som möjligt på denna och vänta in något roligare...

* det är ruggigt svårt att få fiero-gänget att vara vetenskapliga

Jag är frustrerad och rådvill. Som sagt, jag får inte saker gjorda i den takt jag hade önskat och har dessutom svårt att bestämma mig för vad jag egentligen vill.

Jag kan ju åtgärda en flera av fierons brister utan att investera massor:
* bromsok från corvette C4 88-96 (integrerad handbroms) - ger ventilerade skivor även bak med samma balans som jag har nu
* solida bussningar mellan bil och motorvagga, hårdare bussningar i bärarmarna bak samt ändrad toe-länk bak - borde åtgärda den oroliga bakänden
* plywood under bilen för att få plan undersida, splitter och en diffusor - förhoppningsvis ökad stabilitet i fart

men just nu är det svårt att hitta någon motivation faktiskt.
I garaget står 850-kombin som var den första bilen jag körde i väntan på att jag ska avgöra framtiden för den och det är ganska lockande att bygga på den istället. Eller så får jag bygga på båda.
*edit: jo, den där volvon bidrar till min oförmåga att få något gjort eftersom den tar all garageplats, men jag vill inte riktigt skiljas från den

Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Fiero 4 ever

Hej,
Jag tävlar I MSCC's klubbmästerskap med min Fiero för 9-e året I rad med ganska stor framgång.
Det är inte enkelt men kul när man skiljer sig från mängden.

En inspirationsfilm från vår senaste klubbtävling i form av en backtävling.

Med vänlig hälsning
Fredrik
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Re: Fiero 4 ever

Fredrik Olsson skrev:
Hej,
Jag tävlar I MSCC's klubbmästerskap med min Fiero för 9-e året I rad med ganska stor framgång.
Det är inte enkelt men kul när man skiljer sig från mängden.
Med vänlig hälsning
Fredrik

Helt rätt!

Grejerna ska användas och det är extra roligt då det rör sig om lite udda fåglar. thumbs up

//Ricky.

PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
pontiacen lever vidare. nätt och jämt. Bromsarna är bra, adaptrarna tillsnyggade (i datorn åtminstone) men så dyker det ena efter det andra upp. Den drar ur batteriet på något sätt och bakvagnen känns otrevlig men det som känns värst är att övre främre bärarmarna glapppar i sin infästning. Bulten som går hela vägen genom rör sig med bärarmen, alltså måste det vara glapp i röret på framvagnsbalken... på båda sidor.

Under tiden som det funderas vidare på det (framvagnen behöver ner men utan svets kan jag inget göra. den delen av problematiken ser ut att kunna få sin lösning) leker vi med datorn:

den tillsnyggade KE-adaptern under inbromsning på 1G. Ser ju ut att fungera i 7075-T6 aluminium? (oops, max-spänningen landar på 245MPa i analysen, missade att skalan inte kom med i bilden)

Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Googlade lite på Fiero hjulupphängningar och det verkar finnas problem med bumpsteer i bakvagnen - kan det vara problemet du upplever vid inbromsning och körning i hög fart? Jag utgår från att allt är i gott skick och att du inte har glapp i några bussningar i bakvagnen. Vet inte om du skall fundera på något sånt här men då får du ju mäta upp bump steer först. Går ju att bygga själv.

http://www.fierostore.com/Product/Detail.aspx?s=57630&d=331&p= . . . .

De övre bärarmarna fram ser ut som på vilken jänkebil som helst. De går att förstärka genom att boxa dom med plåt på undersidan, gäller ju även de undre bärarmarna. Har du mätt upp geometrin i framvagnen? Du kan ju titta på Mustang II eller Wilwood spndeln om du vill minska scrub men då blir det nya bärarmar och bromasar också. Annars kan du titta på Corvette C4 spindeln för den har rejäl SAI men behöver en del caster. Fast då behöver du kanske fixa fästen för en coil over, dessutom coil overs till framvagnen och bärarmar och andra fästen för krängaren och då behöver du en svets osv...

Det är en utmaning att få jänkebilar att svänga och bromsa. Att få dom att accelerera rakt fram i 402 meter är lättare.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
händer saker väldigt långsamt här. Under min fattiga period som student lyckades jag dessutom skära ett hjullager. När jag väl märkte något var det för sent att åtgärda och det blev en del grejande. Men men, så är det ibland.

Funderar på nya nav för framvagnen. Med bytet till bromsar från corvette flyttades ju hjulen ut en 7-8mm och det rycker ordentligt i ratten emellanåt. Nya fälgar med mer offset vore ett sätt att lösa det men nuvarande nav är ändå lite av en fullösning och skulle behöva nya längre pressbultar och påpressade ringar för centrering av bromsskiva. Och när jag ändå har användbara kontakter så...

Lite bilder, få se om det kommer in några synpunkter. Nya navet först, sedan befintligt och slutligen båda naven tillsammans så att man ser skillnaden tydligt.

Ytterdiametern på utsticket på det nya navet är strax över 70mm, anliggningsytan flyttas in 20mm

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero -85
<<   1, 2, 3
31600 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande