Våra race- och banåkarbilar
Morgan/Lotus 2019
72 besök senaste veckan (72640 totalt)
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 915


Trådstartare
Hej

Nytt projekt inköpt, hann nästan städa klart garaget innan jag blev sugen
på att bygga igen.

Vidhåller den goda andan och fortsätter köpa "bilar" osedda på Blocket, de som har
läst renoveringen om min Range Rover kunde kanske tro att jag lärde mig en läxa
där men ICKE..!

Denna bil kom ut en Fredag på blocket och beskrivningen var precis det jag
efterfrågat. En lätt bil som en super Seven men med klassiska linjer!

Nu är det vän fel att kalla detta för en bil men det en början.

Chassit är från en Lotus Elan och är nytillverkat av engelska Spyder Cars.
Karossen en avgjutning från en Morgan +8 och motor och drivlina från en
BMW 518 E34.

Motor , låda och bakaxel skall dock bytas mot något vettigare . Senaste
funderingen är en Duratec 2.0 (el 2,3) med en Sierra växellåda och en sierra bakdiff.

Det här med Fård är helt nytt för mig så jag behöver lite hjälp. Bakdiffarna finns i två storlekar
7 och 7,5 " , vad innebär det och vilken är mest kompakt i yttermått?

Ett par bilder efter avlastning .






[/url]

_________________
Calle Olsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 387



Ellac skrev:

Det här med Fård är helt nytt för mig så jag behöver lite hjälp. Bakdiffarna finns i två storlekar
7 och 7,5 " , vad innebär det och vilken är mest kompakt i yttermått? [/url]


Fräckt projekt thumbs up thumbs up

Diffar till Sierra/Scorpio har jag pysslat en del med. Hade också Fordfobi förr, men börjar bli delvis botad då i princip allt finns att hitta till motorer, växellådor och diffar i form av standard reservdelar och riktiga motorsports delar.
7" är lite mindre och lättare. Dessa hittar du framför allt på Sierror och finns med bultade knutar eller insticks. Jag föredrar bultade och tyvärr fanns de på få modeller och är idag inte helt lätta att hitta.
7,5" satt i huvudsak på Scorpion och alla (i princip) har bultade knutar, samt sörre utbud i olika utväxlingar.
Det du kan göra är att tillverka fästen i ramen för en 7,5" och om du senare skulle välja en 7", kan du enkelt sätta små distanser.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4893



Hur är det med eventuella uppgraderingsmöjligheter för en sån motor i framtiden??

Skulle du välja en volvo b230f motor med orginal 115(ca) häst orginal (om du vill hålla ned effekten vid reg) eller kanske en b230 ft med 130-140? I std turbo utförande, så är det en enkel /relativt billig sak att senare uppgradera till 4-500whp senare på samma motor a

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4989



Det skiljer väldigt lite i "bulk" mellan 7" och 7,5" diff (det handlar om någon centimeter i bredd över några fästen i princip), så jag tycker helt klart att man ska bygga fästena för 7,5" som Magnus säger. De flesta kit-tillverkare som bygger för dessa prylar gör så.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13923



Love it !

Är det en kaross som går ett köpa...eller är det en one of...?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4142



Minns jag inte helt fel så är det bara det övre fästet som skiljer i bredd.
Den där det används genomgående bultar till vänster på bilden är 7" diffen.


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 915


Trådstartare
Tack för alla svar ang. Ford diffen, fortfarande lite förvirrad men jag får läsa på mer.

Ingen i Malmö / Lund regionen som har en diff (skick obetydligt) som man kanske
kan låna och måtta med.

Andra saker jag är i behov av men inte heller här har fått helt klart för mig vad jag behöver:

Bakre uprights , har kollat på Westfields variant men det kanske finns fler alternativ? Bygga egna?

Främre spindlar , kollar på Wilwods mustang II spindlar med 2" drop. Finns på rallydesign mfl. Hittar dock bara 5 bult nav till dessa, vill har 4 bult.

Input uppskattas!

@Butterflyracing , det är en svensk avgjutning enligt säljaren, skall finnas en kaross till sägs det.

@knotan , njae helst hade jag haft en lätt helalu motor , mina effektmål är inte så extrema att det krävs en Volvospis!

_________________
Calle Olsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13923



Ellac skrev:

@Butterflyracing , det är en svensk avgjutning enligt säljaren, skall finnas en kaross till sägs det.


Skulle vara intresant att veta var formen finns.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 915


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Ellac skrev:

@Butterflyracing , det är en svensk avgjutning enligt säljaren, skall finnas en kaross till sägs det.


Skulle vara intresant att veta var formen finns.


Fick för mig att han sa Linköping men är långt ifrån säker, som jag fattat det så är karossen från 1985.

_________________
Calle Olsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 749



Ellac skrev:


Bakre uprights , har kollat på Westfields variant men det kanske finns fler alternativ? Bygga egna?



Bakre uprights från 1999-2004 Mustang Cobra om du tänker dubbla A-armar, då blir det samma bultdelning om du kör Mustang II i fram.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
C311
Värmland
Här sen Jan 2015
Inlägg: 291



Morgan har en modell med Jaguar AJ-V6 vilket är en Ford Duratec V6 med Cosworth toppar. Jaguar S-type med V6:an har en 5-växlad Getrag. Lätta och billiga grejer som finns i många engelska Seven byggen.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4989



Mustang II har ju samma 4x108 mm bultmönster som europaford (Sierra mm) har. Rimligen passar Mustangnaven på Wilwoodspindlarna (jag har inte kunnat kolla själv) så i värsta fall borde man ju kunna gräva fram två originalnav. Jag skulle dock inte bli förvånad om det går att hitta lager eller göra distanser så att nav från Escort eller Capri passar (finns nya aluminiumnav till dessa i exempelvis England).

Sierrans hjulnav/lagerhus bak är smidiga att använda eftersom de sitter med fyra skruvar. Förutom Westfields uprights finns andra seven/locostvarianter anpassade för samma nav, även byggsatser för att själv svetsa ihop uprights eller ritningar för att skära ut och bygga. Med Sierradiff bak finns det en klar fördel i att använda Sierradelar vid hjulen också.

Är det svårt att hitta Sierra som donator så har även Scorpio 1995-98 fyrbult och "samma" nav/hubbar bak (dock längre drivaxlar än Sierra, och normalt sett 7,5" diff).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 749



När jag skrev samma bultmönster tänkte jag Wilwood nav tillsammans med Wilwood spindel fram och Cobra upright med hub. Blir 5x114,3 och det finns väl en hel del fälgar att välja mellan till det.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 915


Trådstartare
Tack för all input!

För första gången så tar jag det lite lugnt med byggandet , att sats på 2017 känns som en överansträngning så det får bli 2018 istället!

Har pysslat lite grann, spindlarna blev Alfa 105 , samma typ sommjag hade på min GTAMm replika och de funkade utmärkt. Dessutom hade jag dem liggande vilket var ett extra plus. Lite modifieringar görs, orginal spindeltapp pressades ut och ersattes med en 31 mm axel. Hjullager från BMW e30 används .
280 mm skivor från Nissan 200 SX modifierades och fick nytt bultmönster.

Köpte nya fälgar 15"x8 köptes , japanbling möter retro , tror de kan bli fräcka. Däcken som sitter på har dock lite för låg profil.

Lite bilder

Rideheight med befintliga spindlar (lotus/Triumph ) och "orginal" bärarmar, inga vettiga vinklar och svag positiv Camber.. (Lotus har det från fabrik)




Spindeltapp urpressad och fräser ner anläggningsytan mot nya hjullagret


Spitfire spindel vs modifierad Alfa



Testar nya spindel på befintliga bärarmar.




_________________
Calle Olsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2011



ButterflyRacing skrev:
Ellac skrev:

@Butterflyracing , det är en svensk avgjutning enligt säljaren, skall finnas en kaross till sägs det.


Skulle vara intresant att veta var formen finns.


Var det inte Jan Andersson i Gråbo som gjorde dem?
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 915


Trådstartare
Har kommit en bit med framvagnen , än så länge bara provisoriskt dithängd men det verkar funka bra.






/Carl

_________________
Calle Olsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



Stabilt! Bara tre hörn kvar

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 915


Trådstartare
Tokmeken skrev:
Stabilt! Bara tre hörn kvar


Ja.. fast jag är nästan klar med fram och bak ser helt annorlunda om så jag försöker lura mig själv att jag snart är klar..!

_________________
Calle Olsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



Hehe det ser bra ut Calle! Avundas din beslutsamhet och att du kan visualisera dig ett färdigt resultat så här i början!

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 715



Meh - hur går det med Giuliorna nu då...? Ingen av dom som möjligen är till salu då...!?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3040



Ellac skrev:
Tack för alla svar ang. Ford diffen, fortfarande lite förvirrad men jag får läsa på mer.

Ingen i Malmö / Lund regionen som har en diff (skick obetydligt) som man kanske
kan låna och måtta med.



Jag har en 7" med instick ute i garaget som bara står, tömd på olja.

Bor i åstorp.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Morgan/Lotus 2019
72 besök senaste veckan (72640 totalt)
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>