| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Någon men rutin på el-spjäll på turbomaskin..?
|
1 besök senaste veckan (2521 totalt) |
|
Någon men rutin på el-spjäll på turbomaskin..?
Jag har fått några väldigt konstiga reaktioner på mina planer på att byta ut vajer-spjället till el-spjäll på vår nya motor. En 6-liters Ls V8...med snigel. Anledningen att jag vill byta, är att jag behöver mellangas vid nedväxling...och att jag vill kunna ställa känsligheten på spjället. Sprutet är ett MAXXECU som är mappat till motorn. Så jag vill ändra förutsättningarna för mappningen så lite som möjligt. Nuvarande spjäll är 100 mm. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Nja....inget direkt problem. Men jag fick väldigt konstiga åsikter från Dragracing gubbar....
Jag menar mest allmänt. Jag är ju på ny mark med detta.......överhuvudtaget.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re: Någon men rutin på el-spjäll på turbomaskin..?
Hur är det mappat idag? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re: Någon men rutin på el-spjäll på turbomaskin..?
Jag har inte allt klart för mej än. Men har fått kontakt med han som körde med motorn -14 _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
ButterflyRacing: Vad var de konstiga åsikterna?
super7: Törs säga att det är Speed-density kompenserat i dagsläget, körs mest alpha-n på separata spjäll. Om det var det du tänkte? Jag själv ser inga problem alls med E-gas, det som jag fått höra ang E-gas och turbo är att det skiljer relativt mycket på styrsystemen om hur bra de klarar av att reglera det snyggt. Har dock ingen koll på just MaxxECU och hur bra de klarar av att styra. _________________ AIexander StenvaII |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Det skrevs en del här...som jag inte begrep...I tråden "Jag har sålt... https://www.facebook.com/groups/8063 _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Med seq låda kan man köra ett mekaniskt stag från växelspaken till gaspedalen. Vet att vissa GT bilar (Aston Martin DBR9 bl.a?) körde så.
_________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
|
Re:
Aha...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Då kan jag ju låta maskinen vara precis som den är....
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
En solenoid (centrallåsmotor typ) som 'öppnar' spjället är ju en möjlighet. Sedan finns det ju 'mekaniska' spjäll med tomgångsmotor (som vrider spjället) inbyggt Och sista helt elektriskt spjäll _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
För stort spjäll = nervös motor. Det är det Stefan menar, svårtkört blir det. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Men för stort spjäll är inga problem med dbw. Gasresponsen och öppningsvinkeln mappar man elektroniskt.
Ett annat alternativ för mellangas med mekaniskt spjäll är en tryckluftssoleniod som drar i wiren. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
|
Re:
Ja....det var så jag tänkte från början. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Det finns en poäng med stora spjäll, tomgångsreglering via elspjäll osv.
Det har dels med de stora areaförändringarna att göra och dels att spjällen har en mekanisk konstruktion som gör att de har ett viloläge som inte stängt när motorn är olastad. Det brukar göra att spjället hamnar olika beroende om man släpper det från öppet eller stängt läge. Det gör att det kan krävas lite kalibrering av spjäll regleringen. Inget som inte är lösbart, men inte givet "a first try success". En racemotor där man kan acceptera lite högre tomgång och låta på ett fetare lambda gör det hela mkt mer förlåtande reglermässigt med avseende på tomgång. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Någon men rutin på el-spjäll på turbomaskin..?
|
1 besök senaste veckan (2521 totalt) |
