Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Någon men rutin på el-spjäll på turbomaskin..?
1 besök senaste veckan (2521 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Någon men rutin på el-spjäll på turbomaskin..?

Jag har fått några väldigt konstiga reaktioner på mina planer på att byta ut vajer-spjället till el-spjäll på vår nya motor. En 6-liters Ls V8...med snigel.

Anledningen att jag vill byta, är att jag behöver mellangas vid nedväxling...och att jag vill kunna ställa känsligheten på spjället.

Sprutet är ett MAXXECU som är mappat till motorn. Så jag vill ändra förutsättningarna för mappningen så lite som möjligt.
Nuvarande spjäll är 100 mm.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vad är problemet ?

El spjäll hela dagen tack

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Vad är problemet ?

El spjäll hela dagen tack


Nja....inget direkt problem. Men jag fick väldigt konstiga åsikter från Dragracing gubbar....

Jag menar mest allmänt. Jag är ju på ny mark med detta.......överhuvudtaget..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Re: Någon men rutin på el-spjäll på turbomaskin..?

ButterflyRacing skrev:
Sprutet är ett MAXXECU som är mappat till motorn. Så jag vill ändra förutsättningarna för mappningen så lite som möjligt.
Nuvarande spjäll är 100 mm.

Hur är det mappat idag?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re: Någon men rutin på el-spjäll på turbomaskin..?

super7 skrev:
ButterflyRacing skrev:
Sprutet är ett MAXXECU som är mappat till motorn. Så jag vill ändra förutsättningarna för mappningen så lite som möjligt.
Nuvarande spjäll är 100 mm.

Hur är det mappat idag?


Jag har inte allt klart för mej än. Men har fått kontakt med han som körde med motorn -14

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 73



Elgas

Hej.
Du kan ju alltid höra av dig till Nader på Auto-Gruppen i Mellerud. Han har lite erfarenhet av elgas.
Tele:0530-50222
Mvh Henrik M

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



ButterflyRacing: Vad var de konstiga åsikterna?

super7: Törs säga att det är Speed-density kompenserat i dagsläget, körs mest alpha-n på separata spjäll. Om det var det du tänkte?

Jag själv ser inga problem alls med E-gas, det som jag fått höra ang E-gas och turbo är att det skiljer relativt mycket på styrsystemen om hur bra de klarar av att reglera det snyggt. Har dock ingen koll på just MaxxECU och hur bra de klarar av att styra.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Finns det något annat sätt att lösa mellangas vid nerväxling...än e-gas ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Big Al skrev:
ButterflyRacing: Vad var de konstiga åsikterna?.............


Det skrevs en del här...som jag inte begrep...I tråden "Jag har sålt...

https://www.facebook.com/groups/806384892814196/

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 863



Re:

ButterflyRacing skrev:
Finns det något annat sätt att lösa mellangas vid nerväxling...än e-gas ?


Med seq låda kan man köra ett mekaniskt stag från växelspaken till gaspedalen. Vet att vissa GT bilar (Aston Martin DBR9 bl.a?) körde så.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Newberg skrev:
ButterflyRacing skrev:
Finns det något annat sätt att lösa mellangas vid nerväxling...än e-gas ?


Med seq låda kan man köra ett mekaniskt stag från växelspaken till gaspedalen. Vet att vissa GT bilar (Aston Martin DBR9 bl.a?) körde så.


Aha...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Newberg skrev:
ButterflyRacing skrev:
Finns det något annat sätt att lösa mellangas vid nerväxling...än e-gas ?


Med seq låda kan man köra ett mekaniskt stag från växelspaken till gaspedalen. Vet att vissa GT bilar (Aston Martin DBR9 bl.a?) körde så.


Aha...


Då kan jag ju låta maskinen vara precis som den är....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5291



Re:

ButterflyRacing skrev:
Finns det något annat sätt att lösa mellangas vid nerväxling...än e-gas ?


En solenoid (centrallåsmotor typ) som 'öppnar' spjället är ju en möjlighet.

Sedan finns det ju 'mekaniska' spjäll med tomgångsmotor (som vrider spjället) inbyggt

Och sista helt elektriskt spjäll

_________________
Roland Johansson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093



Re:

ButterflyRacing skrev:
Big Al skrev:
ButterflyRacing: Vad var de konstiga åsikterna?.............


Det skrevs en del här...som jag inte begrep...I tråden "Jag har sålt...

https://www.facebook.com/groups/806384892814196/


För stort spjäll = nervös motor. Det är det Stefan menar, svårtkört blir det.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



Men för stort spjäll är inga problem med dbw. Gasresponsen och öppningsvinkeln mappar man elektroniskt.

Ett annat alternativ för mellangas med mekaniskt spjäll är en tryckluftssoleniod som drar i wiren.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

GustafB skrev:
Men för stort spjäll är inga problem med dbw. Gasresponsen och öppningsvinkeln mappar man elektroniskt.............


Ja....det var så jag tänkte från början.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det är bara okunskap dom som är anti elgas på turbo

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Det finns en poäng med stora spjäll, tomgångsreglering via elspjäll osv.

Det har dels med de stora areaförändringarna att göra och dels att spjällen har en mekanisk konstruktion som gör att de har ett viloläge som inte stängt när motorn är olastad.

Det brukar göra att spjället hamnar olika beroende om man släpper det från öppet eller stängt läge. Det gör att det kan krävas lite kalibrering av spjäll regleringen. Inget som inte är lösbart, men inte givet "a first try success".

En racemotor där man kan acceptera lite högre tomgång och låta på ett fetare lambda gör det hela mkt mer förlåtande reglermässigt med avseende på tomgång.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
Någon men rutin på el-spjäll på turbomaskin..?
1 besök senaste veckan (2521 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande