| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Omöjligt att justera höjd på BC coilovers
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (7760 totalt) |
|
För att göra en lång historia kort så är jag tvungen att skruva ner höjden på mina BC BR-type coilovers som satt på min E30 när jag köpte den. Efter en snabb googling ser jag att det är meningen att man ska kunna lossa nedre låsmuttern och enkelt skruva upp eller ner den nedre delen av fjäderbenet för att justera höjden på bilen. Jag lossade därmed muttern och skulle justera höjden men jag lyckas inte vrida runt fanskapet! Efter det testade jag att plocka isär hela benet, spänna fast det i skruvstädet och våldföra mig på det på alla möjliga sätt men jag lyckas inte ändå. Då ser jag att något är svetsat i botten på benet och det ser inte riktigt original ut. Kan det vara det som ställer till det? Varför gör man så?
_________________ @ndre@s W1nr0th Yaris GR -21 |
||||||
|
Re:
Jo, det är den muttern. Bilden togs inte i samband med att jag försökte justera. Jag har E36 spindlar så den passar med vanliga coilovers från E36, i och för sig kanske dessa dämparna har suttit på sedan framvagnen var original... Men det känns ju konstigt att köpa E36 coilovers och modda dem för att passa på en E30 när det finns kittlar till E30? _________________ @ndre@s W1nr0th Yaris GR -21 |
||||||
|
Jag antog att du menade den övre tallriken, att justera den undre påverkar ju inte höjden. Den påverkar ju bara förspänningen.
För att förtydliga, jag vill justera enligt nedan video men det går inte att skruva ner benet i röret. https://m.youtube.com/watch?v=ufUi0c _________________ @ndre@s W1nr0th Yaris GR -21 |
||||||
|
Re:
Jag testade och det gjorde inte många mm, om ens någon! _________________ @ndre@s W1nr0th Yaris GR -21 |
||||||
|
Re:
då gör du något fel. skruvar du ner muttrarna där fjädern sitter kommer bilen bli lägre _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Re:
Jag tror inte att vi pratar om samma sak. Skruvar jag ner muttrarna ändrar jag bara längden på fjädern, avståndet mellan ändarna på det kompletta benet kommer vara detsamma. _________________ @ndre@s W1nr0th Yaris GR -21 |
||||||
|
Re:
Är det inte så att det finns två sätt att justera höjden om man kollar på videon (såg inte hela, bara brottstycken... )
1. Som det funkar på min bil, man lossar ringen under fjädertallriken så att låsningen släpper. Sen skruvar man ner båda två tills rätt höjd uppnås. Sen drar man åt "låsringen". 2. Som det verkar funka på videon, man lossar låsringen längst ner och skruvar upp det på benet. Sen snurrar man på hela röret för att skruva ner det i fjäderbener/spindel. När rätt höjd nås skruvar man ner låsringen och låser allt. Och det är nummer två TS har problem med? Varför fungerar inte alternativ 1, på bilden är de ju loss från varandra? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Re:
Jag fattar inte det, fjädern trycks ju ihop av vikten som läggs på den och den förändrar du väl inte (möjligtvis förspänning)? Så blir fjädern "längre" (mindre förspänning) borde bilen komma längre ner när vikten hamnar på den, eller tänker jag helt fel? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Re:
Nja, eftersom fjädern trycks ihop en viss sträcka per viktenhet så blir ju höjden densamma så länge man inte har spännt den så hårt att den bottnar. _________________ @ndre@s W1nr0th Yaris GR -21 |
||||||
|
Re:
NJA, det finns ju oftast något som heter genomslagsgummin som folk glömmer bort och som kan hindra att bilen blir lägre även fast nedre fästet skruvas ner. Men då har man skruvat för långt eller får modifiera genomslagsummit så bilen kan bli lägre.
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
klart. men med den information vi får. skruvar han ner i gummit så är det ett annat problem, då har han fel fjädrar för setupen. är det en banbil eller styling bil. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Jag har liknande setup på min bil, dock ej BC.
Jag menar inte att vara oförksämd, men kanske jag inte förstod allt.. Har TS provat att skruva på andra hållet? Man kan ju alltid skruva ur hela stötdämparen för att kolla så det inte är gängan som är i botten eller att den inte rostat fast. Eller stoppar av någon annan anledning. Jag tror inte stötdämparen är fastsvetsad... PS, på min bil så gick gängan i botten på hylsan när jag ville ha 2,5cm ytterligare, och jag har så styva fjädrar att jag fick sätta hjälpfjädrar för att kunna nå så lågt som jag ville. Dock minskar man (som tidigare påpekats) fjädringslängden. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (7760 totalt) |