| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Klara besiktning med modifieringar för bana
|
9 besök senaste veckan (1959 totalt) |
|
Hej! Osäker på om detta är rätt tråd men prövar. Has skaffat mig en peugeot 206 1.6 som jag är intresserad av att bananpassa med lite diverse modifieringar. Hur mycket och vilken sort begränsas lite då jag fortfarande vill att den ska klara besiktningen så jag kan köra den till vardags emellanåt utan att behöva oroa mig för Kling och Klang. Så min fråga är. Hur mycket kan jag modifiera, alt vad kan jag inte göra, för att ändå klara bilprovningen. Hur mycket inredning kan monteras bort för att lätta bilen? Stort tack för hjälpen. Ber om ursäkt ifall jag inte lagt den i rätt tråd, Mvh Filip _________________ Filip Lindälv |
||
|
Beror också på besiktninmannens humör.
Tänk på att efter 1996 är de flesta bilar helbilsgodkända så är det en gnällspik får du avancera charmoffensiven. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Re:
Sista gångerna jag besiktade RX-8an trodde jag garanterat att jag skulle bli underkänd eftersom det i slutet knappt fanns en enda Mazda OEM del kvar typ... Nemas problemas. Fick tom den godkänd när jag hade fel på min piggyback som satt i så jag hade helt galna avgasvärden, typ alla på stationen stog och kollade och konstaterade att de där wanklarna är såna bara, inget att göra något åt. så den blev godkänd även på det. Sen nästa år hade den perfekta värden, konstigt hehe. Det är en jäkla tur och träff och så gäller det att välja RÄTT STATION det är A & O. Har nu hittat en Besikta som är grym, första gången körde han hela programmet och konstaterade att allt under var nytt (jag har bytt ALLT under bilen tom styrväxel). så i år orkade han inte köra upp den på liften, det blev bromsprov, avgasprov och provkörning endast.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||
|
Med min bil har jag klart mig igenom besiktningen de senaste drygt åtta åren med helt rensad inredning (inte ens dörrsidor), skalstol, stålomspunna bromsslangar samt sänkt och uppstyvat chassi. (Så länge den var reggad med baksäte satte jag alltid i det och bältena inför varje besiktning.)
Någon besiktningsman har gnält lite över att det var svårt för honom att sätta sig i skalstolen, någon har uppmärksammat de stålomspunna bromsslangarn, någon noterade knirkande från nylonbussningarna och kollande en extra gång och någon frågade om motorn var trimmad eftersom den "gick så hårt" (=vibrerade mer än normalt, p.g.a. uppstyvade motorkuddar). Allt utan några anmärkningar på protokollet. Så jag tror också det beror lite på besiktningsmannen, men gör man det snyggt och prydligt så tror jag risken för anmärkning minskar. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||
|
Re:
Har du någon koll på vad som klassas som vassa kanter vid besiktning? Jag har tagit bort innertaket i min Z3:a och det är ju en skarv där takluckan vanligtvis sitter. Kan jag ta bort mittkonsolen? Eller tror du handbromsen klassas som farlig vid besiktning? Tar ju helst bort så mycket som möjligt och ändå kunna få den gatlegal. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
|
Min 306'a (ej helbilsgodkänd!) besiktigar jag med rensad inredning, det jag fått problem med är ratten. Besiktningsmannen var så smart att han såg Autoliv styrboxen på avgastunneln, och att det satt en moccaratt utan airbag i bilen, han la ihop 1+1=2 och underkände på det.
Det löste jag till året efter genom att ta bort styrboxen i samband med att jag rensade lite mer, det har funkat än så länge.
De har aldrig sagt ett pip om den stenhårda fjädringen, borttagna styrservot, stora gula bromsarna eller inredningen. Men behåll bältena till baksätet, själva soffan behövs inte. _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||
|
Jag fyller i med hur jag gjort och det är i linje med vad andra har sagt.
Samma situation som du Blippus, måste också hålla min bil besiktningsbar. Nu har jag en enklare situation då min bil är från -85 (mycket färre regler). Allt rensades ut inuti och takluckan svetsades igen, endast förar- och passagerarsäte med dess 3-punktsbälten lämnades kvar (ratt, handbromsspak, instrumentbräda, instrumentkluster och så vidare lämnades såklart också kvar). För att få igenom detta så registrerades den om för endast 1 passagerare och ta bort uppgiften om taklucka. Om du tänker registrera om din bil, försök få med alla dina tänkta ändringar i samma registrering (avgiften är lika stor oavsett om du registrerar om en eller hundra ändringar). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9 besök senaste veckan (1959 totalt) |