Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konkörning?
1, 2, 3, 4   >>
5468 besök totalt
krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
Konkörning?

Vi tänkte ordna lite konkörning på Sviestad (Linköping) framöver, testa lite för att dra igån något mer seriöst nästa sesång. Jag skulle vilja ha lite mer info om detta, tex hur koner ska stå, längd, tidtagning med mera. Vad är det för skillnad på RS och Superstage? Tacksam för tips och ideér!

_________________
g3acing
Linköpings Motorsällskap
Kristoffer Grennberger
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



thumbs up

Då kanske tom jag skulle ge mig ut i en konbana tillslut. Sugen...

OT:
Du får säga hej nästa gång du handlar mjölk av mig på Brasken. Har alltid lyckats missa dig och insett för sent att "du är du". Men jag har sett bilen...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bra idé! Men var får man plats med en konbana på sviestad?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
thumbs up

Då kanske tom jag skulle ge mig ut i en konbana tillslut. Sugen...

OT:
Du får säga hej nästa gång du handlar mjölk av mig på Brasken. Har alltid lyckats missa dig och insett för sent att "du är du". Men jag har sett bilen...



aaahh det är du som har den mörgråa E30:in! Ska slänga upp näven nästa gång

Kristian Larsson skrev:

Bra idé! Men var får man plats med en konbana på sviestad?


Hade tänkt på den långa rakan. Den är väl på gränsen till för smal men tänkte prova iaf.

_________________
g3acing
Linköpings Motorsällskap
Kristoffer Grennberger
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Svart metallic är den egentligen, med vissa inslag av rost.

Men ser du två "fortåkarfotöljer" i den är det min.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kristian Larsson skrev:
Bra idé! Men var får man plats med en konbana på sviestad?


Man kan använda hela rondellområdet thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Låter toppen! thumbs up

Nu gissar jag friskt, men skillnaden mellan SS och RS är väl egentligen bara namnet? SS är väl en "standardiserad" RS-bana som används som någon form av referens när det gäller bil och förare?

Mer åsikter från en glad amatör: Tidtagning sköts ju företrädelsevis av klocka med fotoceller men handklockning går ju också om det mest är på skoj. I bägge fallen är väl att ha start och mål på samma ställe att föredra men det fixas ju lätt genom att lägga en vändning genom rondellen och sedan flåsa på ut på rakan motsols ner mot målet!

Vad längden anbelangar tycker jag att det är smidigast om det inte tar mer än max 1-2 minuter att köra så att det blir lite rotation på kön av ivriga slalomåkare.

Hoppas att ni får till något! Det kommer bli hur bra som helst!

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Magnus Thomé skrev:

Man kan använda hela rondellområdet


Jag vill minnas att Gti-klubben hade en RS-bana i rondellen för 3-4 år sedan, mycket skoj.

om ni går i funderingar kring vilka koner ni ska ha så vill jag flagga för låga och mjuka. Vägverketkon lämnar så tråkiga märken och sprickor på efter sig.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



Bilsport Superstage är betydligt snabbare än alla andra konbanor iaf jag kört. Annan känsla.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Jo, det är ju så sant, SS är väl betydligt snabbare än medel-RS-banan.

Det jag har funderat på med SS-reportagen i Bilsport är just konerna. Det ser ut att vara ganska elaka, höga saker som sitter fast i marken. Är det så? Borde kunna göra rätt mycket skada på bilen i de farter man når på den banan.

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4323



Ulf Lögdberg skrev:
Jo, det är ju så sant, SS är väl betydligt snabbare än medel-RS-banan.

Det jag har funderat på med SS-reportagen i Bilsport är just konerna. Det ser ut att vara ganska elaka, höga saker som sitter fast i marken. Är det så? Borde kunna göra rätt mycket skada på bilen i de farter man når på den banan.

M.v.h. Uffe


De är nedstoppade i hål i backen. Kör man på dem fjädrar de undan och tappar alltså inte sin position.
Lite svarta märken på framflyglarna hör till om man ska köra tight...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Njä konerna i Emmaboda böjer sig om man åker på dessa.
Men vist kan det bli märken, men det är ju sportigt.

Angående farten i SS skulle jag säga min farten i SS är typ maxfarten i en normal konbana.
Med andra ord det går ski.... fort i SS

_________________
Johan Sjölinder
Citera
krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
Vad rör det sig om för hastighet? Vilka växlar handlar det om?

Kan det här bli bra?

_________________
g3acing
Linköpings Motorsällskap
Kristoffer Grennberger
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Jag skulle vilja säga att typ max runt 100km/h i en konbana är lämpligt.

Har för mig att SBF har någon förslag, hmm eller vad det nu var, på typ max 80km/h.

Grejen med en konbana är att föraren skall vara MYCKET mer viktig än matrialet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



fuling skrev:
Jag skulle vilja säga att typ max runt 100km/h i en konbana är lämpligt.

Har för mig att SBF har någon förslag, hmm eller vad det nu var, på typ max 80km/h.

Grejen med en konbana är att föraren skall vara MYCKET mer viktig än matrialet.


Jo rattar man i från en miata i konbana med en vanlig Mazda 323 S på 115hk så kan ju inte materialet vara avgörande?!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Jag gillar konbana!




Vi har pratat lite konstruktioner förut

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10347&highlight=

Jag har nog byggt 5-6 banor med varierande resultat. Fråga gärna om du vill ha lite tips på roliga kombinationer... Jag är visst elak säger de...

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Galne skrev:
fuling skrev:
Jag skulle vilja säga att typ max runt 100km/h i en konbana är lämpligt.

Har för mig att SBF har någon förslag, hmm eller vad det nu var, på typ max 80km/h.

Grejen med en konbana är att föraren skall vara MYCKET mer viktig än matrialet.


Jo rattar man i från en miata i konbana med en vanlig Mazda 323 S på 115hk så kan ju inte materialet vara avgörande?!


Jag skulle inte ha en chans med mitt relativa laggmonster i dessa kringeli-krok-banor med låg hastighet, och smiska bruksbilen (Astra GSi med 30' mil på klockan) känns inte som en Bra Ide (tm).
För min del lutar det åt challenge (om det blir tid över) istället, det passar min bil bättre - och således även mig.

Konbanereglementet är väl en Lazzatprodukt om jag förstått det rätt (all heder) med hastighetsbegränsning etc?



/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Alla bilar funkar inte lika bra. En del är större och tyngre med mer effekt och brukar då föredra lite rakare banor, medans lätta små bilar brukar funka bättre i tajta, knixiga banor. Det går oftast inte att hitta en bana som passar alla. Det är ju det som är så skönt, att man alltid har något att skylla på

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17968



Westfield skrev:
Alla bilar funkar inte lika bra. En del är större och tyngre med mer effekt och brukar då föredra lite rakare banor, medans lätta små bilar brukar funka bättre i tajta, knixiga banor. Det går oftast inte att hitta en bana som passar alla. Det är ju det som är så skönt, att man alltid har något att skylla på
Jag försöker lägga banor med både tvära kurvor och lite rakare partier. Vi får se på söndag på Lazzats RS Challenge om jag blir ihjälslagen. Gissningsvis kommer Emil W. försöka få banan rakare än jag vill lägga den.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Det är ett reglemente på G för konbana. "Drivers open" är inte tänkt att användas för att tävla i konbanor.

En tidtagning med fotoceller bygger man enkelt med saker från Elfa. Kostar 4-9.000 beroende på val av komponeneter och om man kan fixa kablar/kontakter på annat håll.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491



krilleg skrev:
Vad rör det sig om för hastighet? Vilka växlar handlar det om?

Kan det här bli bra?


Jag vet bara hur fort det går för mig på Sviestad.

Rakan åker jag på 3:an och 4:an, shikanen tas på 4:an i ca 100km/h och i slutet av rakan går det ca 150-160km/h.

Karusellen tas på 2:an alt 3:an eller båda och hastigheten är ca 60km/h?

Alltså detta är under bankörning.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Allmänt banåkaforum
Konkörning?
1, 2, 3, 4   >>
5468 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande