Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 5468 besök totalt |
Konkörning?
Vi tänkte ordna lite konkörning på Sviestad (Linköping) framöver, testa lite för att dra igån något mer seriöst nästa sesång. Jag skulle vilja ha lite mer info om detta, tex hur koner ska stå, längd, tidtagning med mera. Vad är det för skillnad på RS och Superstage? Tacksam för tips och ideér! _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||
![]() Då kanske tom jag skulle ge mig ut i en konbana tillslut. Sugen... ![]() OT: Du får säga hej nästa gång du handlar mjölk av mig på Brasken. Har alltid lyckats missa dig och insett för sent att "du är du". Men jag har sett bilen... ![]() |
||||
aaahh det är du som har den mörgråa E30:in! Ska slänga upp näven nästa gång ![]()
Hade tänkt på den långa rakan. Den är väl på gränsen till för smal men tänkte prova iaf. _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||
Svart metallic är den egentligen, med vissa inslag av rost.
![]() Men ser du två "fortåkarfotöljer" i den är det min. ![]() |
||||
Låter toppen!
![]() Nu gissar jag friskt, men skillnaden mellan SS och RS är väl egentligen bara namnet? SS är väl en "standardiserad" RS-bana som används som någon form av referens när det gäller bil och förare? Mer åsikter från en glad amatör: Tidtagning sköts ju företrädelsevis av klocka med fotoceller men handklockning går ju också om det mest är på skoj. I bägge fallen är väl att ha start och mål på samma ställe att föredra men det fixas ju lätt genom att lägga en vändning genom rondellen och sedan flåsa på ut på rakan motsols ner mot målet! ![]() Vad längden anbelangar tycker jag att det är smidigast om det inte tar mer än max 1-2 minuter att köra så att det blir lite rotation på kön av ivriga slalomåkare. Hoppas att ni får till något! Det kommer bli hur bra som helst! M.v.h. Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||
Jag vill minnas att Gti-klubben hade en RS-bana i rondellen för 3-4 år sedan, mycket skoj. om ni går i funderingar kring vilka koner ni ska ha så vill jag flagga för låga och mjuka. Vägverketkon lämnar så tråkiga märken och sprickor på efter sig. _________________ /Klas Pihl |
||||
Jo, det är ju så sant, SS är väl betydligt snabbare än medel-RS-banan.
Det jag har funderat på med SS-reportagen i Bilsport är just konerna. Det ser ut att vara ganska elaka, höga saker som sitter fast i marken. Är det så? Borde kunna göra rätt mycket skada på bilen i de farter man når på den banan. M.v.h. Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||
De är nedstoppade i hål i backen. Kör man på dem fjädrar de undan och tappar alltså inte sin position. Lite svarta märken på framflyglarna hör till om man ska köra tight... ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Njä konerna i Emmaboda böjer sig om man åker på dessa.
Men vist kan det bli märken, men det är ju sportigt. Angående farten i SS skulle jag säga min farten i SS är typ maxfarten i en normal konbana. Med andra ord det går ski.... fort i SS _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag skulle vilja säga att typ max runt 100km/h i en konbana är lämpligt.
Har för mig att SBF har någon förslag, hmm eller vad det nu var, på typ max 80km/h. Grejen med en konbana är att föraren skall vara MYCKET mer viktig än matrialet. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jo rattar man i från en miata i konbana med en vanlig Mazda 323 S på 115hk så kan ju inte materialet vara avgörande?! ![]() |
||||
Jag gillar konbana!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vi har pratat lite konstruktioner förut https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10347&highlight= Jag har nog byggt 5-6 banor med varierande resultat. Fråga gärna om du vill ha lite tips på roliga kombinationer... Jag är visst elak säger de... ![]() ![]() ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Jag skulle inte ha en chans med mitt relativa laggmonster i dessa kringeli-krok-banor med låg hastighet, och smiska bruksbilen (Astra GSi med 30' mil på klockan) känns inte som en Bra Ide (tm). För min del lutar det åt challenge (om det blir tid över) istället, det passar min bil bättre - och således även mig. Konbanereglementet är väl en Lazzatprodukt om jag förstått det rätt (all heder) med hastighetsbegränsning etc? ![]() /J |
||||
Alla bilar funkar inte lika bra. En del är större och tyngre med mer effekt och brukar då föredra lite rakare banor, medans lätta små bilar brukar funka bättre i tajta, knixiga banor. Det går oftast inte att hitta en bana som passar alla. Det är ju det som är så skönt, att man alltid har något att skylla på
![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det är ett reglemente på G för konbana. "Drivers open" är inte tänkt att användas för att tävla i konbanor.
En tidtagning med fotoceller bygger man enkelt med saker från Elfa. Kostar 4-9.000 beroende på val av komponeneter och om man kan fixa kablar/kontakter på annat håll. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Jag vet bara hur fort det går för mig på Sviestad. Rakan åker jag på 3:an och 4:an, shikanen tas på 4:an i ca 100km/h och i slutet av rakan går det ca 150-160km/h. Karusellen tas på 2:an alt 3:an eller båda och hastigheten är ca 60km/h? Alltså detta är under bankörning. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 5468 besök totalt |