| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Knivkrängare åsikter
|
1 besök senaste veckan (3216 totalt) |
|
Knivkrängare åsikter
Innan man bygger helt bort sig gällande krafter av krängningsstag. Tyckte i mitt stilla sinne att installera knivarna enligt bild i bakre arm, ryckt och slitit och det som händer är att bussningarna flexar. Armen är boxad men finns det risker med att montera dom så? Blir en snebelastning på armen som de är nu, vinkeljärn som skruvas ovanpå är kanske en bättre lösning? Förslag och åsikter vore tacksamt.
_________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Re:
Nej tyvärr den blir allt för grov då det bara är m10 i ledlagret. Edit: Skulle jag sätta vinkel ovanpå så långt ut jag kan så blir vinkeln på kniven dum. Har jag förstått det rätt ska de gärna va vinkelräta i Ride height för att de ska va så konsekventa som möjligt vid justering.
_________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Re:
Ja idén är god, men någon ska tillverka min lille skruv med då 😂 Frågan är om man skulle kunna tiga på en m10 då lika gärna utan att nått ska gå sönder. Borde hålla men belastningen borde bli sne då med eller hur? Det blir en vridning men belastningen hamnar på skruven istället för armen. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Re:
Absolut inte, tanken är god och den ska monteras så långt ut det bara går. Men största huvudbry är om flexandet kommer påverka mycket och kanske rent av förstöra bussningarna. Eller att funktionen dramatiskt försämras. Man får kanske inte en optimal lösning men gärna en som är så bra som möjligt. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Allt flex, i det här fallet att bärarmen vrider sig, försämrar funktionen/verkan hos krängaren, om det sen är skadligt för bussningen är svårare att säga på avstånd. Hur skulle det vara att dra staget uppåt mot fjäderbenet? Det blir stumt och bra. Jag ser några skruvar ovanför kniven som skulle kunna vara användbara.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Blir det verkligen något flex att tala om, i en boxad bärarm....så nära infästningen till spindeln ? Det är ju inga monsterkrafter i ett kränghämmarfäste. Jag vet en som åkt med främre i en rörklämma runt fjäderbenet..i år.... (inte jag) (förra året blir det ju nu.. )
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Ja frågan är hur mycket det påverkas, att montera direkt i fjäderbenet vore nått men ser inte riktigt framför mig hur man ska få en snygg och säker lösning. Även då blir knivarna inte horisontella utan får en vinkel och även 30g vinkeln kniven max får ha kommer jag nog gå över. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
|
Re:
Jag vet inte. Drar jag i kniven (hävarm) så händer det ganska mycket 300mm ut. Hurvida det är bra eller inte vet jag inte funktionsmässigt, därför jag frågar här
Edit: allt flex är i bussningen och bärarmen är solid för rörelsen Man kommer få göra en kompromiss men man vill endå få den så bra som möjligt _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Knivkrängare åsikter
|
1 besök senaste veckan (3216 totalt) |
