Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kylproblematik med vattenkylt i en 911:a
1359 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Halloj!

Som dom flesta vid det här laget vet så håller vi på att bygga in en SAAB 2.3L turbomotor i baken på en äldre 911:a. Adapterplatta mella motorn och låda är redan kirrat så jag har börjat fundera på det här med kylningen.

Min ursprungliga idé är att montera en lång, tjock och smal kylare (från Audi 80) tiltad bredvid motorn (på förarsidan). Den skulle sedan tätas så att luften går in igenom vingen, genom kylen och försvinner på undersidan av motorn.

Nått i stil med detta:



Frågan är:

Kan detta räcka? Kommer motorn att överhetta? Kan jag fixa det genom att låta fläkten gå hela tiden?

Jag har också funderat på att dra vattenslangar till frontspoilern och koppla in dom till en mindre avlång kyl, för komplementär kylning.

Anledning till att jag motsätter mig montaget av en stor kylare fram är att:
1. Det blir långa vattenledningar, och kylvatten väger mer.
2. Med så långa vattenledningar så uteblir konvektionskylning tvilket leder till efterkokning när motorn stannar (händer mest på V8-konverteringar då V8:or akumulerar mkt. värmeenergi)
3. Vi vill inte choppa upp karossen för att få plat med kyl. Den ska alltså alltid kunna konverteras till lyftkyld spis. Motor/låda-paket får som det ser ut plats utan problem och den kommer att bete sig som just ett paket...så det är fullt möjligt att bara hänga in en boxersexa och köra.

När det gäller komplementkylning så finns det två slangar från toppen som brukar leda till värmepaketet.
Min idé är att leda dom till denna frontkyl istället för värmepaket. Flödet till frontkylen blir då lite mindre och när den inte klarar av att kyla ner den så kommer den stora kylen att kicka in.

Ide nr.2 är att fixa en värmepaket i kupén och för första gången i världshistorien få fungerande värme i en 911:a...

Vad tycker ni?

P.S. Frågor om varför man bygger in en SAAB-motor i en 911:a kan besvaras på en gång med: för att det är roligt (dessutom väger den mindre och är starkare)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det finns ju redan rör dragna i höger hjulhus och tröskel till oljekylare. Om ni inte ska ha separat oljekyl (har en Saab det orginal?) så har ni ju färdig "infrastruktur" att använda. Vill ni ha oljekyl så kan det ju ev lösas med en liten lödd värmeväxlare nära motorn som växlar mot vattnet.

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Det finns ju redan rör dragna i höger hjulhus och tröskel till oljekylare. Om ni inte ska ha separat oljekyl (har en Saab det orginal?) så har ni ju färdig "infrastruktur" att använda. Vill ni ha oljekyl så kan det ju ev lösas med en liten lödd värmeväxlare nära motorn som växlar mot vattnet.


Japp, oljekylning kommer att lösas med värmeväxlare så det är inget att bekymra sig över. Oljerör är borttagna och vattenledningar kommer att ledas genom trösklar där värmen tidigare gick, för att skydda mot yttre åverkan.

Frågan är mer generell, kommer denna kylning med sidoplacerad kyl att fungera eller ej?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3984



Pär Hylander skrev:
om ni inte ska ha separat oljekyl (har en Saab det orginal?)


Jepp, Saabar med turbo har oljekylare original.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Hur fungerar det på de vattenkylda 911:orna då?
Får dom det att funka borde det väl fungera för er också, eller?
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
poh99 skrev:
Hur fungerar det på de vattenkylda 911:orna då?
Får dom det att funka borde det väl fungera för er också, eller?


Dom har två små kylare i varsin sida av frontspoilern med fläktar bakom...den spoiler vi har har inte utrymen för sånt...kanske om vi skräddarsyr kylare och gör stora ingrepp på den.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Att klämma in kylaren i/under vingen är inget alternativ?

Bortsett från att vatten väger, problemet med långa kylledningar borde väl delvis kunna åtgärdas
med elektriska pumpar som cirkulerar vattnet efter att motorn slagits av. Fast då får dom förstås
cirkulera länge...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8045



poh99 skrev:
Att klämma in kylaren i/under vingen är inget alternativ?

Bortsett från att vatten väger, problemet med långa kylledningar borde väl delvis kunna åtgärdas
med elektriska pumpar som cirkulerar vattnet efter att motorn slagits av. Fast då får dom förstås
cirkulera länge...


Precis så tänkte jag också...en extra elektrisk vattenpump som går tills termostaten stänger + att fläkten går samtdigt. Det behöver juh inte vara fullt flöde utan bara att vattnet inte står still i motorn.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
poh99 skrev:
Att klämma in kylaren i/under vingen är inget alternativ?



hmm...det skulle man kunna göra men det innebär tre saker:

1. Expansionstanken måste sitta ännu högre ön kylen
2. Viktcentrum höjs
3. Man får ont om plats för intecooler och dylikt

Har man kylen bredvid på vanliga stället så cirkulerar vatten konvektivt och elpumpar behövs ej.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Alternativet är väl två små kylare en på varsin sida och luftintag strax framför bakhjulet och sen ett gäng fläktar typ.

Jag röstar dock på att lägga den under vingen ovanför motorn. Det är ballt med synliga expansionskärl i bakfönstret.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Av utrymmesskäl kan jag tänka mig att ha en liten kylare längst bak under avgassystemet, en avlång sådan.
En till eller två till i serie i fronten kan vara en lösning, det som väger mer med slangar och kylare etc bryr jag mig ringa om bara det kyler tillfredställande i de hårdaste förhållanden man kan uppbringa.

Boxster/996 liknande kylare är ett alternativ, då kanske man får bortrationalisera kylfläktar av utrymmeskäl och istället använda kylslangar som leder direkt till frambromsarna och därmed skapa ett tryck och sug effekt tror jag mig kunna gissa fram till.
Citera
Skruva banåkabil
Kylproblematik med vattenkylt i en 911:a
1359 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande