| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Konstigt slitage på däcket?
|
1564 besök totalt |
|
Konstigt slitage på däcket?
Så här blev mitt vänstra framdäck efter ca. 2,5 tim på Anderstorp i tisdags. Försöker få lite klarhet i vad som är fel? Cambern på bilen är -1* , däcktrycket var 2,5 bar (varmtryck)toein 0,tyvärr så kunde jag inte mäta temeraturen men det var knappt så att jag kunde ha hela handen på däcket utan att bränna mig. Konstigt nog så är högra framdäcket sletät på insidan
Kan någon komma på vad det kan vara ? gissar på att det är för lite camber Vänsterfram
Högerfram
_________________ --VVTS-- |
||||||
|
Skulle tro att det beror på för lite camber, jag hade samma slitagebild på mina däck både fram och bak efter en dag på anderstorp för något år sedan, dock inte ned till korden, men det kan ju bero på att det inte var lika varmt ute när jag körde. Tror också att det är de långa och doserade kurvorna som gör sitt till, finns ju inte på någon annan bana i sverige vad jag vet. Jag körde då på standardcamber och rdäck.
/Johan B
_________________ Johan B |
||||||
|
Är de inte helt enkelt lite för hårt körda utifrån asfalts- och omgivningstemperaturen?
Vad är... nej, vad VAR det för däcksmodell? Ser lite ut som rallyslicks? om de var det så är det inte konstigt att det bidde sådär...
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
Det var varmt både i luften och asfalten den dagen. Min yttertempmätare visade 29* när jag körde. Varför är det inte så konstigt att det bidde sådär? Tål dom inte bankörning menar du
_________________ --VVTS-- |
||||||
|
Ändå så var dom slicksen hårda, samma som dom åker med på många av WRC bilarna.
Dom kommer från början från Tobias Johansson som han hade på sin grupp-N EVo6a en tidsträning i spanien. |
||||||
Även om det är hårdaste gummiblandningen så är dom nästan mjukare än mjukaste banracing slicksen. För dom är bara gjorda för att hålla en 10-15min SS och kör man lite hårdare på bana eldar man upp dom på 5-10min. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Det var helt underbar grepp i dom innan dom blev för varma tror jag för greppet blev sämre efter ung. ca 10 varv
_________________ --VVTS-- |
||||||
|
Re: Konstigt slitage på däcket?
Slitage på hö insida kan ju vara för mycket neg camber på det hjulet eller att bilen rollar för mycket, eller en kombination. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Re: Konstigt slitage på däcket?
För mycket neg camber? Kör bara med -1*. Bilen rollar för mycket Kan någon vänlig själ förklara för mig vad det är(rollar)????
_________________ --VVTS-- |
||||||
|
Re: Konstigt slitage på däcket?
Rolla är väl lite dålig svengelska för kränga...sorry Har man mkt neg camber så blir det ju omvänt för innerhjulet, det är insidan av däcket som ligger mest emot asfalten, dessutom kränger bilen och med Macpersson så ändras inte camber vs bilen så mycket, så ponera att du har -1° och bilen kränger 4°, det innebär att hjulen får en vinkel mot asfalten på -1-4+litegrann pga cambergain, dvs kanske 3-4° åt fel håll för innehjulet. Efter du svänger höger mkt mer höger än vänster på Anderstorp blir det gärna så, speciellt med mkt effekt... _________________ Pär Hylander |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Konstigt slitage på däcket?
|
1564 besök totalt |
