Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Konstigt slitage på däcket?
1564 besök totalt
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Så här blev mitt vänstra framdäck efter ca. 2,5 tim på Anderstorp i tisdags. Försöker få lite klarhet i vad som är fel? Cambern på bilen är -1* , däcktrycket var 2,5 bar (varmtryck)toein 0,tyvärr så kunde jag inte mäta temeraturen men det var knappt så att jag kunde ha hela handen på däcket utan att bränna mig. Konstigt nog så är högra framdäcket sletät på insidan
Kan någon komma på vad det kan vara ?
gissar på att det är för lite camber

Vänsterfram

Högerfram

--VVTS--
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Skulle tro att det beror på för lite camber, jag hade samma slitagebild på mina däck både fram och bak efter en dag på anderstorp för något år sedan, dock inte ned till korden, men det kan ju bero på att det inte var lika varmt ute när jag körde. Tror också att det är de långa och doserade kurvorna som gör sitt till, finns ju inte på någon annan bana i sverige vad jag vet. Jag körde då på standardcamber och rdäck.

/Johan B

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är de inte helt enkelt lite för hårt körda utifrån asfalts- och omgivningstemperaturen?

Vad är... nej, vad VAR det för däcksmodell? Ser lite ut som rallyslicks? om de var det så är det inte konstigt att det bidde sådär...

Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Är de inte helt enkelt lite för hårt körda utifrån asfalts- och omgivningstemperaturen?

Vad är... nej, vad VAR det för däcksmodell? Ser lite ut som rallyslicks? om de var det så är det inte konstigt att det bidde sådär...

Det var varmt både i luften och asfalten den dagen. Min yttertempmätare visade 29* när jag körde.
Varför är det inte så konstigt att det bidde sådär? Tål dom inte bankörning menar du

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag vet många som provat rallyslicks på bana och den absoluta majoriteten har eldat upp däcken väldigt fort. Finns någon gammal diskussion om det....

Gävle
Här sen Nov 2002

Ändå så var dom slicksen hårda, samma som dom åker med på många av WRC bilarna.
Dom kommer från början från Tobias Johansson som han hade på sin grupp-N EVo6a en tidsträning i spanien.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

K Lundkvist skrev:
Dom kommer från början från Tobias Johansson som han hade på sin grupp-N EVo6a en tidsträning i spanien.

Även om det är hårdaste gummiblandningen så är dom nästan mjukare än mjukaste banracing slicksen. För dom är bara gjorda för att hålla en 10-15min SS och kör man lite hårdare på bana eldar man upp dom på 5-10min.

Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare
K Lundkvist skrev:

Det var helt underbar grepp i dom innan dom blev för varma tror jag för greppet blev sämre efter ung. ca 10 varv

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Konstigt slitage på däcket?

Maciek Matwiejczuk skrev:
Konstigt nog så är högra framdäcket sletät på insidan

Slitage på hö insida kan ju vara för mycket neg camber på det hjulet eller att bilen rollar för mycket, eller en kombination.

Göteborg
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Pär Hylander skrev:

Slitage på hö insida kan ju vara för mycket neg camber på det hjulet eller att bilen rollar för mycket, eller en kombination.

För mycket neg camber? Kör bara med -1*. Bilen rollar för mycket Kan någon vänlig själ förklara för mig vad det är(rollar)????

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:

För mycket neg camber? Kör bara med -1*. Bilen rollar för mycket Kan någon vänlig själ förklara för mig vad det är(rollar)????

Rolla är väl lite dålig svengelska för kränga...sorry

Har man mkt neg camber så blir det ju omvänt för innerhjulet, det är insidan av däcket som ligger mest emot asfalten, dessutom kränger bilen och med Macpersson så ändras inte camber vs bilen så mycket, så ponera att du har -1° och bilen kränger 4°, det innebär att hjulen får en vinkel mot asfalten på -1-4+litegrann pga cambergain, dvs kanske 3-4° åt fel håll för innehjulet. Efter du svänger höger mkt mer höger än vänster på Anderstorp blir det gärna så, speciellt med mkt effekt...

1564 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande