Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fake/bluff eller magi?
7 besök senaste veckan (2777 totalt)
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198


Trådstartare
Fake/bluff eller magi?

Teknisk fråga ska det vara i detta underforum och jag ber om ursäkt om min fråga ligger fel.
Ett chip är väl en teknisk detalj.

Obs!!! jag har inga som helst intressen i följande länk utan jag vill bara fråga er som begriper sig på saker som är rimliga alternativt orimliga.






Citat:
BMW 1 serie F20 F21

114i - 102hk/180nm -> 220hk/310nm
116i - 116hk/220nm -> 220hk/310nm
118i - 170hk/250nm -> 220hk/310nm
125i - 218hk/310nm -> 280hk/400nm

116d - 116hk/260nm -> 190hk/400nm
118d - 143hk/320nm -> 200hk/420nm
120d - 184hk/380nm -> 225hk/460nm
125d - 218hk/450nm -> 275hk/500nm


Så mycket bättre kan din motor prestera enligt detta företag www.pitstop.se/ .

https://www.blocket.se/stockholm/PITSTOP_Performance_BMW_F20_F21_optim . . . .

Blocketannons är en färskvara så den länken kan försvinna raskt men om vi tar det översta exemplet:
-Bmw 114i. Man mer än fördubblar effekten med ett chip och det slutar inte där -man lovar även minskad bränsleförbrukning.

Snälla nån på detta forum -gärna fler. Säg att detta måste vara hittepå och lurendrejeri??

Varför påstår de inte lika gärna att 125i kan få över 400 hp?

Eftersom medlemmar här inne har ett brett spann vad gäller proffesion kan jag lika gärna bolla frågan huruvida sån här marknadsföring ö.h.t. är laglig?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Kan inte BMW's motorfamiljer men enl wikipedia och din chip-sida så verkar det vara exakt samma motor i 114i 116i, 118i

så att alla i den familjen får samma prestanda när de är mjukvarumässigt upplåsta med ex chip är inte helt orimligt - sen om sluteffekten blir 170hk eller 480hk det får man väl välja om man vill tro de som säljer eller mäta upp själv...

114i 2013-15 N13: 4-cyl radmotor DOHC 1598 cm3 102 hk Direktinsprutning, turbo
116i 2011-15 N13: 4-cyl radmotor DOHC 1598 cm3 136 hk Direktinsprutning, turbo
118i 2011-15 N13: 4-cyl radmotor DOHC 1598 cm3 170 hk Direktinsprutning, turbo

_________________
Ola Gustavsson
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1575



siffrorna ser inte helt orimliga ut tycker jag. Någon glädjeprocent kanske men borde funka.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re: Fake/bluff eller magi?

Alex Eriksson skrev:
Teknisk fråga ska det vara i detta underforum och jag ber om ursäkt om min fråga ligger fel.
Ett chip är väl en teknisk detalj.

Obs!!! jag har inga som helst intressen i följande länk utan jag vill bara fråga er som begriper sig på saker som är rimliga alternativt orimliga.






Citat:
BMW 1 serie F20 F21

114i - 102hk/180nm -> 220hk/310nm
116i - 116hk/220nm -> 220hk/310nm
118i - 170hk/250nm -> 220hk/310nm
125i - 218hk/310nm -> 280hk/400nm

116d - 116hk/260nm -> 190hk/400nm
118d - 143hk/320nm -> 200hk/420nm
120d - 184hk/380nm -> 225hk/460nm
125d - 218hk/450nm -> 275hk/500nm


Så mycket bättre kan din motor prestera enligt detta företag www.pitstop.se/ .

https://www.blocket.se/stockholm/PITSTOP_Performance_BMW_F20_F21_optim . . . .

Blocketannons är en färskvara så den länken kan försvinna raskt men om vi tar det översta exemplet:
-Bmw 114i. Man mer än fördubblar effekten med ett chip och det slutar inte där -man lovar även minskad bränsleförbrukning.

Snälla nån på detta forum -gärna fler. Säg att detta måste vara hittepå och lurendrejeri??

Varför påstår de inte lika gärna att 125i kan få över 400 hp?

Eftersom medlemmar här inne har ett brett spann vad gäller proffesion kan jag lika gärna bolla frågan huruvida sån här marknadsföring ö.h.t. är laglig?


Tex tidningen bilsport brukar ju ibland göra 'tunertester' med en bunt trimfirmors egna val. Kundbil, egen bil etc. Är ju lite kul att läsa dessa tester.

Först får ju tuningfirman berätta vad för effekt och prestanda deras trim ger, och vad trimmet innehåller i hårdvara etc. Sedan acctestar de
En faslig massa bilar har helt plötsligt väldigt många små problem som gör att de för dagen inte presterar som de brukar

Bara slump? Ska man vara med i ett tidningstest gör man väl en lätt genomgång av bilen före testet? Eller tänker jag fel nu.

_________________
Roland Johansson
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 72



Många tillverkare har "samma" motor med olika effektuttag, som man har begränsat i mjukvaran.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170111/bsr-t . . . .

_________________
Besar J
Citera
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011
Inlägg: 283



är det inte så att vissa tuning firmor testar bilar före och efter för att säkerställa vad kunden fått vad han betalat för ? jag kanske är naiv !!

men om bilen då har små problem så updagas dessa redan innan på " före testet" då bilen inte skulle prestera enligt tillverkarens spec redan innan.

bara en tanke

_________________
jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab"
jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 3022



Just 1.6-bensinaren i 114/116/118i ger faktiskt den där effekten med en ordentlig mapp.


_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 511



Detta är något nytt för min egen del och lockar fram väldigt intressanta tankar
Vad väger en sådan motor?

_________________
Tim Anle
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 3022



Re:

borz skrev:
Detta är något nytt för min egen del och lockar fram väldigt intressanta tankar
Vad väger en sådan motor?

Peugeot säljer dem med 275hk från fabrik. EP6 heter motorn. 114kg verkar den landa på, vad som ingår i den vikten är oklart.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Fränt! Hade missat att BMW of Pegga gör motorer ihop. Vilken Pegga sitter den motorn I?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 3022



Re:

SevenEight skrev:
Fränt! Hade missat att BMW of Pegga gör motorer ihop. Vilken Pegga sitter den motorn I?

Typ alla i lägre trimmade versioner. 270hk-varianten finns nog i RCZ R och 308 GTI, verkar finnas två olika, EP6FDTR och EP6CDTR:

https://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1618



Re:

Meantek skrev:
borz skrev:
Detta är något nytt för min egen del och lockar fram väldigt intressanta tankar
Vad väger en sådan motor?

Peugeot säljer dem med 275hk från fabrik. EP6 heter motorn. 114kg verkar den landa på, vad som ingår i den vikten är oklart.


Här finns lite mer info: http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/cache/docs_public/6666cd76f96956 . . . .

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Re:

jigab skrev:
är det inte så att vissa tuning firmor testar bilar före och efter för att säkerställa vad kunden fått vad han betalat för ? jag kanske är naiv !!


Det skiljer, vissa gör det andra inte. Bara för att det görs behöver "tunen" vara bättre.
Faktum är att jag började chippa bilar just pga jag tyckte det var bara "lurendrejare" på marknaden, dvs ingen gjorde då sina egna chip, utan det köptes färdiga från någon som provat ut något "fungerande". (Slave enheter ni som är insatta)
Skulle man då sedan ha en liten ändring från det chippet så klarade de inte av att fixa det.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Skruva banåkabil
Fake/bluff eller magi?
7 besök senaste veckan (2777 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande