Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Nybygge hobbygarage | << 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (31999 totalt) |
De jag känner som satt i spottar har bytt till armaturer för det blir inget bra arbets ljus. Jätte ljus fläckar och kolsvart utanför. Och du kommer uppleva hur bakhuvudet gör en solförmörkelse på allt du vill titta på
Men det ser väldigt snyggt ut _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Väljer man undertak med 60x60 bärverk .
Kan man köra led plattor med dim funktion Finns massa olika storlekar ex 60x60 120x30 ...( cm) Kan man kombinera med led mys spottar om man önskar. Enklast är att göra en ljusberäkning innan man kommit för långt , så slipper man mörka hörn . Kan laddas ner på nätet ex dialux _________________ Magnus Helin |
||||||
Led plattorna är fina som belysning. Har monterat sådant i korridorer på sjukhus och liknande men jag tror dom är minst dubbelt så dyra.
Själv satte jag 12 st 2x58w armaturer i 2 rader i mitt garage i sommar. 8 m brett 14 m långt så ca 2.7 m mellan raderna och 60 - 70 cm mellan varje armatur. Blev riktigt bra garage bel. 4.5 m takhöjd _________________ Robin Karlsson |
||||||
Hej Johan.
Jag minns ditt bygge då vi båda byggde parallellt och trollade lite med inte helt optimala förhållanden. ☺️ Har du nutida bilder du vill dela med dig av? Hur blev det? 🤗 _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M -12 |
||||||
Ett tips är att kolla här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Sent svar, men här kommer en uppdatering hur det ser ut idag. Garaget kan betraktas som nästan klart i alla fall. Har hålllt värmen med en byggfläkt men tidigare i höstas köpte jag en luft-luftvärmepump som ännu inte monterats och kopplats in. Det är det sista som återstår. Fasaden satten i januari -17 och elen kopplades in kort därpå. Sedan har inte hänt speciellt mycket på insidan utan alla resurser, såväl ekonomiska som fysiska, har lagts på stenmurar, betongtrappor, jord och växter. Sommaren 2019 blev det äntligen pengar över till mönsterbetong som garageinfart och först då kunde vi asfaltera det sista. Lite bilder: Bakom den lilla dörren under tavlorna står kompressorn. Jag har dragit förkromade kopparrör till arbetsbänken samt till en rulle som sitter på pelaren till lyften mitt i garaget. Bilden är gammal och således innan kompressorinstallationen var gjord. En garderob som kapats på djupet döljer spadar och andra trädgårdsredskap. Luckan bredvid vasken döljer vattenmatningen. Normalt leder man inkommande vatten genom golvet men vår odugling till betongare lyckades gjuta in matningen i väggen... En bild som det ser ut idag. Men som vanligt ska man inte tro på allt man ser på internet. Cyklar och annat junk är bortstädat så det är inte så rent och prydligt som jag försöker få det att se ut... Så några bilder när garageinfarten gjöts. Markränna som avgränsning mellan asfalt och betongplatta. Den gula markslangen är matningen till en av laddboxarna. I marken ligger även el till belysning på muren till vänster. När betongen torkat lagom mycket läggs stora gummimattor med mönster ut. Sedan stampas mönstret in i betongen. Vi ville att det skulle se ut som stora stenplattor. 1x1 m stora med mönster som halkskydd. I några skavar skar de ett snitt med vinkelkap för att styra sprickbildningen dit. Att gjuta en garageinfart är praktiskt när man inte har en rak kant att ansluta mot. Tycker det är toksnyggt att belysa en bergvägg. Prislappen på 60 000 kr för att flytta el- och fiberskåpen växte till 250 000 kr... Men lutningen på infarten hade ändå blivit för brant så de fick stå kvar på sin ursprungliga plats. Hela garaget skulle ha sänkts 25-30 cm men det upptäcktes för sent. Runt elskåpet har jag iställlet snyggat till, plockat bort gamla kablar och lagt singel som marktäckare. Avslutningsvis lite övriga trädgårdsbilder. Hör egentligen inte hit men visar ändå vad jag sysslat med sedan gamle rejsbilen såldes. Murarna och garageinfarten är det enda som vi lejt in, i övrigt har jag byggt garaget och anlagt trädgården själv. 45 pallar sten till murarna runt huset. Betongtrappan gjöts för hand... Många pallar med 25 kg betongsäckar har blandats Bilden togs innan det sista runt garaget gjorts klart. Numera är det asfalterat in mot trappan och muren vid gästparkeringen till höger. Enzo håller koll! Vi bor vid havet så det är platsbyggda utemöbler och betongbord som gäller om man vill slippa springa runt i kvarteret och hämta hem dem... Version 2 av platsbyggd soffa innehåller inslag av fibercement. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
|
||||||
Haha! Du får lämna urskogen och komma ut till kusten på studiebesök. Garanterat myggfritt, men håll i hatten! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Och SJ-pall! Två saker: 1. helt sjukt snyggt bygge, otroligt mycket jobb. 2. Helt sjukt att jag inte besökt er än! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jo, det fanns nog en anledning till att tomten inte såldes så fort som de brukar, trots förhållandevis bra pris. Svårbyggd med relativt stora höjdskillnader. Läget är däremot helt fantastiskt. Högt läge med havsutsikt från husets alla rum förutom tvättstugan. 15 minuter med bil in till Nordstan i centrala Götebrog men ändå "på-landet"-känsla med barnen i en liten byskola, närhet till klippor och bad, osv. Det enda som skulle kunna få mig att flytta är om man skulle komma över en tomt med egen access till havet. Har faktiskt span på en tomt, i mina ögon med perfekt läge, men tanten som bor där vet inte om (ännu) att jag vill riva hennes hus och bygga nytt.
Jo, tänkte först ha uteplats på garagetaket men det visade sig att det inte var den naturliga sidan att vara på. Man söker lä och det hara vi oftast på sydostsidan om huset, det enda hållet vi inte ser havet från. Det är också för vindskyddet som jag byggt väggar ut från huskroppen men nu har vi uteplatser i alla väderstreck så det finns alltid något ställe i lä. Enkel access till garagetaket om man vill. Hela garaget, trots högre takhöjd för att möjliggöra lyft, ligger lägre än bottenplan på bostadshuset. En före/efter-sprängbild på tomten. Tomten är avstyckad från det vita huset till höger. Vi plansprängde bara för huskroppen uppe på bergsknallen men fick ta bort 800 ton för garaget. Vill minnas att markarbetet kostade ca 550 000 kr plus 100 000 kr för bortforsling av bergmassorna. 100 vändor med lastbil blev det och tur att det är mindre än 10 minuter till Vikans kross.. Priser från 2013. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Tack för glada tillrop! SJ-pallarna står faktiskt kvar än... Har inte hittat ett betongbord i rätt storlek så jag tänkte gjuta ett eget. Ska bara... Mats, då får vi se till att träffas snart! Jag besökte ju er för första gången i somras och ni har ju bott där några år också... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Jösses vad prydligt
Fast när jag ser vad ni gjort så har det krävt en hel del i arbetsinsats. Så först börjar man drömma om att "man kanske skulle...", för att sedan konstatera att man inte vill gå igenom den processen och till slut komma på att man är rätt nöjd med det man har . Tack för att du delar _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Snyggt och väldigt smakfullt! Allt alltså.
Har ni anlitat arkitekt för trädgård/trappor osv eller har ni kört på efter eget huvud? |
||||||
Andra projekttrådar Nybygge hobbygarage | << 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (31999 totalt) |