| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp Kardan vinkel med 3 knutkors
|
6 besök senaste veckan (4491 totalt) |
|
Har en volvo 740 med saab motor Fått tag i en omega låda med knutkors istället för hardyskiva. Jag undrar hur vinklarna ska vara eller är de bara skrota tanken med knutkors iställer för hardy? I stora drag har jag fattat de som att vinkeln på lådan ska vara samma som bakaxeln? Ritat som de ser ut idag men har kraftiga vibrationer, över ca 75 km/h. De kom när jag sänkte bilen bak och bytte stödlager gummi. Innan jag bytte stödlager gummi fanns de vibrationer när man gasade med bilen, men eftersom stödlager gummit blev 10 gånger stabilare antar jag att vibrationer har lättare att vandra ut i karossen nu. _________________ Robin Lundgren |
||
|
Har man knutkors så ska de sitta med lite vinkel annars blir det vibrationer och nållagren i korset slits ut fortare.
Är det stel bakaxel på bilen? Kan du byta det mittre knutkorset till en CV-knut istället? Jag gjorde så på min Commodore och det gjorde en del skillnad i vibrationer. Opel gjorde flera varianter av kardanstång till Rekord och Commodore, senare årsmodeller har CV-knut på mitten. Vad är det för Omegalåda som har knutkors på utgående axeln? Alla jag har sett har haft Hardyskiva, oavsett årsmodell och motorvariant. Ombyggd? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
Ingen någon har byggt om, har starta funderingar o bygga tillbaka till hardy för de är smidigare _________________ Robin Lundgren |
||
|
Enkel och lätt att förstå angående vinklar och linjering:
https://www.youtube.com/watch?v=gmV4 _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (4491 totalt) |