Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp Kardan vinkel med 3 knutkors
5 besök senaste veckan (4490 totalt)
robin92
Motala
Här sen Jan 2012
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hjälp Kardan vinkel med 3 knutkors




Har en volvo 740 med saab motor
Fått tag i en omega låda med knutkors istället för hardyskiva.
Jag undrar hur vinklarna ska vara eller är de bara skrota tanken med knutkors iställer för hardy?

I stora drag har jag fattat de som att vinkeln på lådan ska vara samma som bakaxeln?


Ritat som de ser ut idag men har kraftiga vibrationer, över ca 75 km/h.
De kom när jag sänkte bilen bak och bytte stödlager gummi. Innan jag bytte stödlager gummi fanns de vibrationer när man gasade med bilen, men eftersom stödlager gummit blev 10 gånger stabilare antar jag att vibrationer har lättare att vandra ut i karossen nu.

_________________
Robin Lundgren
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Har man knutkors så ska de sitta med lite vinkel annars blir det vibrationer och nållagren i korset slits ut fortare.

Är det stel bakaxel på bilen?

Kan du byta det mittre knutkorset till en CV-knut istället? Jag gjorde så på min Commodore och det gjorde en del skillnad i vibrationer.
Opel gjorde flera varianter av kardanstång till Rekord och Commodore, senare årsmodeller har CV-knut på mitten.

Vad är det för Omegalåda som har knutkors på utgående axeln? Alla jag har sett har haft Hardyskiva, oavsett årsmodell och motorvariant. Ombyggd?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
robin92
Motala
Här sen Jan 2012
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Har man knutkors så ska de sitta med lite vinkel annars blir det vibrationer och nållagren i korset slits ut fortare.

Är det stel bakaxel på bilen?

Kan du byta det mittre knutkorset till en CV-knut istället? Jag gjorde så på min Commodore och det gjorde en del skillnad i vibrationer.
Opel gjorde flera varianter av kardanstång till Rekord och Commodore, senare årsmodeller har CV-knut på mitten.

Vad är det för Omegalåda som har knutkors på utgående axeln? Alla jag har sett har haft Hardyskiva, oavsett årsmodell och motorvariant. Ombyggd?


Ingen någon har byggt om, har starta funderingar o bygga tillbaka till hardy för de är smidigare

_________________
Robin Lundgren
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Så ser det ju ut på en 240 så borde ju fungera
Linjerar knutarna?
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1264



Enkel och lätt att förstå angående vinklar och linjering:
https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
LönnART
Sverige
Här sen Jun 2013
Inlägg: 44



lånar tråden lite hoppas det går bra Hur verkar det med delad bakvagn?
Jag har nämligen e39 bakvagn med samma vinkel som ts har.

_________________
Jesper "LönnART" Lönn
Maniac racing

Escort mk2 "beemer down under"
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp Kardan vinkel med 3 knutkors
5 besök senaste veckan (4490 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande