Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Köra på gamla r-däck? | 4 besök senaste veckan (3515 totalt) |
Vad har ni för åsikter gällande gamla r-däck?
Däcken i fråga är helt oanvända men har legat på hyllan i ca 8 år. Tittar man riktigt noga kan man se tendenser till små små sprickor. Jag är total nybörjare när det kommer till banåka så kommer inte ligga och pressa några extrema varvtider. Tror ni att det funkar att köra på dessa däck? Har fått ett erbjudande att köpa dom för en billig peng. Tack på förhand! /Gustav _________________ BMW e30 v8 |
||
Kör med dem
Men ha en separat uppsättning med "vanliga" däck som du kör till och från banan med. Och var lite observant ifall dedär sprickorna skulle bli värre. Har själv kört med r-däck som haft liknande tendenser och det har aldrig varit ett problem. Om man nu inte jagar tiondelar _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Tanken är att ha en uppsättning snyggfälgar med vanliga gatdäck
och en uppsättning r-däck till bandagar. Så det får nog bli att slå till. Får köpa 4 stycken till priset av ett nytt så känns dumt att inte slå till _________________ BMW e30 v8 |
||
Om du är total nybörjare så kan det vara smartare att köra på gatdäck i stället.
Dåliga r-däck kan vara svåra att få värme i. De kommer att greppa dåligt och förmodligen släppa ganska tvärt. Fördelen med gatdäck när man lär sig är att de ger tidiga signaler om var gränsen går. Ofta är även gränsen för grepp ganska bred så man kan träna genom att köra dem på gränsen, då de kommer att börja sjunga när du närmar dig gränsen och sedan förändras tonen en del beroende på hur hårt du belastar dem. Med gamla r-däck som tappat sin spänst är det en helt annan upplevelse. _________________ Anders Hansson |
||
Billiga däck ska förbrukas. Ska du inte jaga varvtider/tävla så är det bättre att lägga pengarna på mer körning är fina däck.
Är de förvarade rätt borde de vara helt ok. Kolla noga med sprickorna bara för det är inget gott tecken och kan också tyda på att de inte har förvarats rätt. Jag personligen underviker torrsprickor för jag har haft däck som pangat och lämnat hål i stommen :/ _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Det var problemet med att bygga värme i gamla r-däck som jag lyckats läsa mig till.
Är kluven på hur jag ska göra. R-däck eller gatdäck. Får olika svar varje gång frågan ställs känns det som. _________________ BMW e30 v8 |
||
Det är bara "skorpan" som tar lite längre tid att få bort, sen ska korrekt lagrade gamla däck fungera som vanligt.
Men det är lätt att säga när man är väl inkörd på samma däck/dimension under flera år (och körde upp ett set 10 år gamla utan att märka annan skillnad). Om de är olämpliga att köra på så är det mycket bättre att få reda på det under kontrollerade former med koll i depå då och då, än vid körning på vanlig väg. |
||
Köp dem!
Om du är total nybörjare så kommer du ändå att bli nöjd, speciellt om priset är en fjärdedel av nya. Sist jag köpte helt nya Yokohama R-däck blev jag förvånad över att de inte hade bättre fäste, de var inte speciellt mycket bättre än de gamla, utslitna 888 däcken. Så nytt behöver inte alltid vara mycket bättre än gammalt. Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Kör och känn efter så blir det bra. Risken du tar är inte särskilt stor i torrt väglag. _________________ Anders Hansson |
||
Ingen tvekan, köp och kör. Svårare att bygga värme... hårklyverier. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Däck för banåka Köra på gamla r-däck? | 4 besök senaste veckan (3515 totalt) |