| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ABS problem konbana
|
1170 besök totalt |
|
ABS problem konbana
Har problem med att ABS systemet går in och jobbar för tidigt på Miatan, får ingen bromskraft alls egentligen utan det blir bara en massa ABS pulsationer och så känns det som att pedalen jobbar uppåt... Det uppträder mest när man bromsar sig in i svängar.... nånn som har en idé på vad som är knas? Ingen ABS lampa tänd. _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
|
Det låter som om du drabbas av ice-mode ( https://www.beastronix.com/tips/disa
Vad för MX-5 och årsmodell? Vad för däcksdimensioner? _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
Låter ju precis som Ice mode, synd att jag inte tänkte på att plocka säkringen till ABSen och testa utan. Riktigt irriterande när bilen inte gör som man säger till den!
_________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
|
Första årsmodellerna av ClioRS (pre ESP) hade ruggiga tendenser till "ice mode".
Den hade iofs ett riktigt Bosch fyrkanal ABS-system om jag minns rätt. Problemet var att man hanterarade bakhjuls kanalerna efter "select low" principen. Så fort ett bakhjul blev avlastat och slutade snurra när man bromsade fick systemet fnatt och bromsverkan försvann. Hopplöst t.ex. in Torparn och obehagligt i konbana. På Clion kan man dock inte "rycka säkringen eftersom ABS-hjärnan också har ett finger med i spelet vad gäller EBD (bromskraftsfördelning). Om man kopplar ur ABS'en blir bromsverkan bak alldeles för stor och bilen blir helt okörbar/livsfarlig. Ful-lösningen på Clion bestod i att koppla ur en ABS-givare för att få ABS-enheten att detektera fel och stänga ner ABS, men behålla EDB. |
||
|
Re:
Det är EDB via ABS-enheten på MX-5 01-05 också, så att rycka en givare är nog det bästa. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
|
Efter lite provkörning verkar det som att det i princip aldrig blir bromsverkan om man har bra bett i bromsarna och lite dåligt grepp i asfalten... Antingen beroende på dåliga däck, smutsig asfalt eller när man börjat svänga in så blir det bara ABS panik...
vill jag ha kvar funktionen måste man bromsa med känsla och släppa innan ABSen får panik.. eller plocka säkringen och riskera låsning, bromsbalansen blir säkert inte optimal heller? _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
|
Det borde väl vara lite problem för alla ABS med en kanal bak.
För att inner bakhjul inte ska (nära) låsa får man väl strypa bromsledningen till bakkretsen och bara köra med frambromsar och handbroms
Bakbelägg av plywood eller nåt annat material med låg friktion (aktivt dumt förslag men med samma mål, mindre broms bak)? |
||
![]() |
Skruva banåkabil
ABS problem konbana
|
1170 besök totalt |
