Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
_pancho_
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 340



Vad blev det för fälgar?
Jag har ET33 i samma bredd, och behövde en 10 mm spacer fram för att gå fritt från fjäder
Glöm inte längre bultar

Edit: Bolt on, så glöm de längre bultarna

_________________
Hälsn. Tobias Blomberg
M2 2017 "WERME"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
_pancho_ skrev:
Vad blev det för fälgar?
Jag har ET33 i samma bredd, och behövde en 10 mm spacer fram för att gå fritt från fjäder
Glöm inte längre bultar

Edit: Bolt on, så glöm de längre bultarna


Annons på Rejsa:



thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Snyggt! Dregglade över dom fälgarna jag med
Kunde tyvärr inte motivera köpet bara

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
_pancho_
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 340



Fina Kul!

_________________
Hälsn. Tobias Blomberg
M2 2017 "WERME"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Attans! Fälgarna går inte fritt över M2'ans bromsok. Fattas några enstaka mm axiellt Synd på sånt godis


Så det blev till att göra en säljesannons:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108959


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fälgarna sålda. Tack för smidig affär thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


Såhär alltså.... hemma där jag parkerar bilen så är gatan väldigt smal. Det betyder att jag inte bör parkera ens fem cm från trottoarkanten för då ligger backspegeln risigt till. Eller värre. Så jag försöker parkera så nära kanten som möjligt vilket resulterar i att jag då och då skrapar fälgen mot trottoarkanten Och eftersom jag parkerar där om och om igen så ser bakfälgen numera väldigt ledsen ut

Jag kan ju lämna fälgen på renovering så den blir OK igen. Men då kommer jag ju bara skrapa sönder den igen.

Finns det någon vettig lösning som kan skydda fälgkanten? Jag har sett någon plastlist som man klipper till lagom längd och klistrar fast vilket känns som en tveksam lösning. Att sätta på för breda däck för fälgen är ju inte heller en helt optimal lösning. Har för mig att OZ har någon fälg med en löstagbar kromad skyddslist? Hjääälp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Sätt skydd på trottoarkanten istället.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



....vinkla ner sidospegeln så du ser vad du gör......

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Kan du inte fälla in speglarna?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Sätt skydd på trottoarkanten istället.

Göra som på en brygga med gamla däck eller småsmåsmå minifendrar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Imorrn onsdag Drivers Club på Mantorp

_________________
Magnus Thomé
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 85



Hej när är banträffen Gelleråsen exakt

_________________
Peter Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
peter_racingteam skrev:
Hej när är banträffen Gelleråsen exakt


Vilken träff på Gelleråsen menar du?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mycket lyckad dag på Mantorp med Drivers Club (tack till Michael Gumowski som driver det hele!)

Jag tog bara ett endaste foto på hela dagen. Det är det här fotot som sammanfattar dagen för egen del ganska bra



Väderprognoserna sa att det skulle vara regn fram till kl 14 och sen sol. Några fegisar bangade på grund av regnet. Men jag tänkte som så att det skulle bli lagom att komma kring lunch, köra i regn två timmar och sen i torrt i tre timmar! Jag satsade alltså på att väderprognosen skulle stämma Och kors i taket, den stämde precis!

Jag rullade alltså i lugnan ro iväg från Stockholm på förmiddagen. Bitvis var det sjukt mycket regn längs vägen och det blev till att köra lugnt som attan med rdäcken. Men jag hade ju ingen brådska! Väl på plats var det många välkända ansikten, bland annat Christopher och Tobias som driver Rdäck.se. Christopher har en exakt likadan blå M2 som jag har så jag tänkte det kunde vara kul att samköra lite ute på banan thumbs up Det visade sig att han för dagen körde på gatdäcken som kom med bilen, dvs ypperliga Michelin Pilot Super Sport. Det betydde att när det regnade så var han betydligt snabbare än mig Och när det vart torrt så... ja tvärtom

Hursomhelst, jag rullade ut de första passen i blötan. Mina Toyo R888 hade lagligt mönster men oj vad det var halt. Eller snarare OOJOJOJ vad det var halt Alla som kört Mantorp i regn vet vad jag menar. Snabba knixen mellan Parisen och chikanen till exempel där det släpper helt på alla hjulen och man driver ganska kontrolllöst medans man sitter och väntar på fäste igen utåt vänsterkanten . Och alla andra standardställen som tex mitten/andra halvan av startkurvan. Parisen. Osv osv. Ishalka typ. Men med lite turbopulvervrid så var det verkligen inte lätt att dosera lagom med gas någonstans. En bit in på startrakan var det till exempel ett halare parti där det spann loss på trean trots att bilen då gått helt rakt en bit redan. Eller mitt i backen upp från Mjölby där det rinner vatten tvärs över banan. Alltid spännande om man har full gas Ut ur kurvorna och ut ur chikanen var självklart lika pilligt. Skitkul helt enkelt Men inte gick det speciellt fort inte

Efter att ha kört med antispinnen i halvläge (Track mode) en massa varv så tänkte jag att det var bäst att jag fick ta hand om framfarten helt själv, så jag stängde av hjälpsystemen helt. Det gällde bara att inte tappa koncentrationen och slarva någonstans i blötan och halkan. Och jag tyckte nog att i slutet på långrakan (där det bland annat rinner vatten tvärs över banan ett litet parti i inbromsningzonen) var det ganska skönt att ABS'en inte går att stänga av

Efter att ha kört upp en stor del av tanken och varit och tankat så började det torka upp och en helt annan typ av bankörning påbörjades Precis medans det höll på att torka upp så var det ju lite lurigt med varierande fäste fläckvis men det gick ganska fort över till helt torrt hela banan runt. Äntligen kunde man börja gasa ordentligt I blötan var bilen välbalanserad men baken kom gärna farande inte bara pga power oversteer utan även vid instyrning utifrån hur man valde att styra in helt enkelt. Lite smooth utan överstyrning eller med lite ryck och ut med rumpan. Och den betedde sig exakt likadant i torrt. Fast med liiiiiiite högre fart på bilen då thumbs up Däremot så blev bilen succesivt under dagen mer och mer överstyrd. Vad det nu kunde bero på (se foto... )
Så jag fick bli snällare och mjukare allt eftersom dagen gick för att kompensera


Efter att ha fått åkt och tankat... igen så blev det ytterligare en bunt varv. Jag hade lite problem att bromsarna mjuknade lite grann när jag körde riktigt långa pass så jag fick lägga in avkylningsvarv några gånger. Men annars lirade allt ypperligt trevligt. Alla ute på banan var desutom kanonbra på att "umgås" med varandra, även tävlingsbilarna, det var tydlig körning, blinkers och förbisläpp osv osv. Det var en handfull tävlingsbilar, en hel bunt Porsche GT3'or, en Merca V12(!), en Porsche Macan (som körde om och ifrån mig när det regnade), en fin röd Lotus med mera. Och en BMW 135 med fyrhjulsdrift på MPSC2 som körde jämnt med mig thumbs up (hoppas att den var chippad Hej Thony! ) Det var verkligen kul att "samköra" med flera olika förare ute på banan!

Jag loggade körningen från och med att det torkat upp. Och jag måste säga att jag är lite besviken på att det som bäst blev bara 1:30.8. Jag ska lägga upp loggen och jämföra med förra årets logg. Jag hade många varv där jag var flera tiondelar snabbare genom parisen, chikanen och rakan men där jag förlorade rubbet i hårnålen (se logg screenshot nedan) Men jag har det väl förspänt med ursäkter, bakdäcken var ganska slut (se foto igen )


Vad ska man säga, det är verkligen kanon med open pit. Trots att jag kom ner kring lunch så körde jag 24 mil på banan!!!! (se foto ännu igen )


Tack till alla för en jättetrevlig dag!



PS:
Tack till Danne på Bandhagens Däck som hjälpte till med bromsvätskebyte innan träffen (Motuls sexhundra). Med tanke på hur varmt det blev i bromsarna så var det en utmärkt åtgärd thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bonusfoton av Robban thumbs up



_________________
Magnus Thomé
Citera
Photo by Robban
Norrköping
Här sen Apr 2016
Inlägg: 862



Det såg ju ut som du hade det roligt på banan och det är ju viktigast.
Robban

_________________
Robert Andersson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Photo by Robban skrev:
Det såg ju ut som du hade det roligt på banan och det är ju viktigast.
Robban

100% exakt så thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tre olika varv igår:



Sumpar tid i hårnålen i ena varvet och sumpar tid i depåkurvan på det andra.




Snabbaste varvet igår (rött 1:30.8) mot snabbaste varvet förra året (blått 1:30.6):



Snabbare däck förra året. Men mer osäker förare i (helt nya) bilen förra året också.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Tack för kul dag!


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
harboged
Stockholm
Här sen Mar 2017
Inlägg: 7



Magnus Thomé skrev:
Tre olika varv igår:



Sumpar tid i hårnålen i ena varvet och sumpar tid i depåkurvan på det andra.




Snabbaste varvet igår (rött 1:30.8) mot snabbaste varvet förra året (blått 1:30.6):



Snabbare däck förra året. Men mer osäker förare i (helt nya) bilen förra året också.


Fina grafer! Vad använder du för loggutrustning?

_________________
Per Junestam
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande