Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 111, 112, 113 >> 88 besök senaste veckan (464453 totalt) |
![]() ![]() ![]() ![]() Löst! _________________ ![]() |
||
Förra helgen hakade jag på MX5-klubbens träff på Malmby flygfält. Det var både slalom, rundbana på taxibanorna och lite nybörjaredriftingövningar. För att kunna vara med på det senare, utan ångest över att köra slut på de fina rdäcken, så fick jag hjälp av Tobias och Christopher på rdäck.se med två kasserade gatdäck som de monterade på mina vinterfälgar. Det var en liten skada på stommen på däcksidan på det ena som gjort att det hamnat på slänghögen, men för lite testande av snäll drifting funkade de finfint.
Men för att börja i rätt ända. Träffen började med ett bra och tydligt förarmöte följt av lugn hittaruntföljajohnkörning runt både slalombanan och slingan som lagts på taxibanorna. Slalomen bestod till största delen av tre "raka slalompartier" med lite olika hastighet. Personligen hade jag gillat banan mer om det varit större fartskillnad mellan de tre partierna eller kanske ännu hellre med lite mer blandade olika slalomtyper inlagda. Men jag har nog än aldrig råkat ut för en tråkig slalom. Inte denna gång heller ![]() ![]() ![]() ![]() Klubben har en väldigt fin helautomatisk tidtagningsutrustning med en jättestor display man kan se sin tid på när man går i mål ![]() ![]() Ett klassiskt knep jag inte praktiserade var att åka rundbanan för att få temp i däcken och sen köra slalomen. Men jag körde rundbanan en handfull varv i alla fall. På ett varv står plötsligt en fasan mitt i banan och glor på mig. Jag rundar henne lite försiktigt och fortsätter. När jag på nästa varv närmar mig där fasanen stod tar jag det lite försiktigt och undrar om den står kvar. Men då står istället hennes fasanmake mitt i banan och glor på mig ![]() Efter lite lunch på närmaste McDonalds så var det dags att byta bakhjul till de medhavda "driftingdäcken"! Jag kör några försiktiga varv i rundbanan för att få en uppfattning om hur hala skrotdäcken är. De visar sig inte vara hala alls utan ha utmärkt gatdäcksmässigt grepp. Det går utan problem att få ut rumpan alldeles lagom. På den delen av rundbanan som går på den breda flygfältsrakan finns det gott om plats att på säkert sätt ta i ordentligt och jag genererar både låååånga ställ och, kors i taket, massa rök ![]() ![]() ![]() ![]() Stort tack till alla på plats på träffen! Här finns några foton i eftersnackstråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||
Slalomen gick såhär. Det ser verkligen ursegt ut på videon. Att jag testar att köra på trean i stora delar av banan gör verkligen inte videon mer actionbetonad
![]() _________________ ![]() |
||
På lördag blir der lite instruktörande på Gelleråsen på Bavariaracings träff. Tveka inte att säga hej
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Tur jag inte är kompislös ![]() ![]() ![]() _________________ Janne Ström |
||
Kul dag på Gelleråsen med Bavariaracing! Jag fick bilen vägd med Skoghags corner weightvågar. Med mig i och halv tank väger bilen 1660kg! Det otroliga är att den absolut inte känns tung körmässigt, tvärtom är den väldigt agil och lätthanterad. Jag börjar verkligen känna mig hemma i den.
Vad vägningen visade var att en justering av höjderna behövs, höger bak såg ut att vara alldeles för lätt. Tror jag! Jag har inte orkat räkna än. Men bilen funkar fint ändå, jag har inga problem med olika balans i höger och vänstersvängar. Jag är kanske inte så kinkig ![]() ![]() ![]() Tyvärr gick bromsarna varma om jag körde lite längre pass. Jag har inte hunnit få dit luftskoporna för kylningen än. Jag har måttat lite och det ser bra ut, behöver bara kapa ner lite i ena ändan på dom och vika bromsskölden lite. Luften kommer träffa ganska långt ut på skivan, närmare centrum är väl bättre men jag får testa. Förutom att vara instruktör så fick jag bra tid att ta några repor och logga med Nankangdäcken jag fått för testning och utvärdering. Och jämföra dom med trippelåttorna (av gamla modellen) som jag har som standard. Jag återkommer med en fyllig rapport när jag fixat loggar och plitat ner det hela. Det var jättekul och intressant att testa! Hörnvikter: ![]() _________________ ![]() |
||
Då väger den ungefär som min 997.2 turbo, 1680kg med mig i och full tank.
Har ju lassat i båge sedan dess så tangerar nog precis 1700kg-sträcket nu. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Man kan konstatera att det är mycket bil på nyare bilar _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Det här är egentligen till Nicklas på Öhlins, om du råkar se det här
![]() När du åkte med i lördags på Gelleråsen så hade jag square setup med Nankangdäcken. Dvs 265 både fram o bak. Jag satte senare på dagen på mina trippelåttor, dvs som du inte åkte med med, med dom var det 265 bak och 245 fram. Vi diskuterade ju balansen och som du märkte så var ju bilen ganska rotationsvillig entry/mid och sen neutral i exit. Efter att jag hade bytt till trippelåttorna så fick jag dra ner några snäpp i fart i turn in för att inte hamna i understyrning, men bara jag justerat min körning för det ![]() Som jag uppfattade det så var bak aningens bättre fäste med R888 i 265 mot Ar1 i 265. Och fram klart mer fäste med Ar1 i 265 mot R888 i smalare 245. Och som sagt, 5 klick fram och 10 klick bak. Hela dagen. _________________ ![]() |
||
Lite svårt att se vad bilkräket väger.
Står det? 478,4 451 429,2 368 Om ja så är det inte mycket fel. Min måttståck ca 8-12kg fel. Känns typ om Magnus käkat eller inte ![]() Men då skall man också lägga in hur snett SLC-Fredriks vågar står ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Roligt att åka med och känna på hur bilen funka! ![]() ![]() Låter ju som att det fortsatte fungera bra även på åttorna och även logisk förändring i uppförandet när du gick ner i bredd fram. Det man skulle kunna labba lite med är ju att på smalare däck fram öppna upp 2-3 klick och sen med det ökade fästet bak med R888 stänga till några. Men som sagt 5/10 splitten du åkte med under dagen kändes ju jättebra. Öppnar du upp något till och från banan? |
||
Bromskylning monterad! Det känns inte helt hundra pga att luften bara kommer mot bromsskivans yttre del istället för mitten av skivan. Men det lär ju vara bättre än inget!
Sen undrar jag lite hur det blir när det regnar mycket vid gatkörning ![]() Hursomhelst, det var smidigt att få dit dom efter att jag klippt bort några små flärpar på Porscheplastskoporna. Och nu blir det test på Mantorp imorrn med Drivers Club ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Nää, är för lat ![]() ![]() Ska till Mantorp imorrn, då bara med Nankangerna. I och med att framgreppet är "oändligt" balansmässigt med dom i square setup så ska jag testa att stänga lite mer fram ![]() _________________ ![]() |
||
1660 kg totalt. Tack att du räknade!! Jag reagerade på att det var så lite höger bak men sen kom jag på att det var ju klart högre vikt vänster fram så det kanske skulle ta ut sig. Och det gjorde det tydligen. Tackar! _________________ ![]() |
||
Ooops, jag kontrollräknade inte
![]() Dags att försöka uttyda fotot lite närmare. Det kan ju vara 418 vä fram. 418,9 + 451 + 421,2 + 368 Då blir det väl inte så bra hörnviktmässigt... _________________ ![]() |
||
Jag tycker bilen går lika bra åt vänster som åt höger ![]() _________________ ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 111, 112, 113 >> 88 besök senaste veckan (464453 totalt) |