Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 106, 107, 108 >> 22 besök senaste veckan (830086 totalt) |
Den ska generera downforce, inte upforce. |
||||
|
||||
Helt rätt, gissa är aldrig riktigt kul! Hur kvalificerad gissningen än är! Tog därför och kollade upp lite mer exakt med våra "turbogubbar" om vad de rekommenderade. Faktum var att med nya aggregat så ansågs det att man borde kunna klara sig med ett avluftningshål i "turbosumpen" på 4mm. Men av lite andra anledningar kommer vi faktiskt köra med 9mm Så är det ju med det mesta i bilvärldenr. Ofta finns det redan färdig lösningar som man vet funkar rakt av, men ofta finns det även rejäla baksidor med "standard", varav den vanligaste nackdelen är vikten. Och tungt vill vi ju inte ha det! Då blir det gärna så här: Oljereturerna är ett strålande exempel på detta. Vi hade kunna snickra ihop ett system vi vet fungerar i princip dag ett och varit klara för ett år sedan med detta. Men... bara de rekommenderade pumparna hade vägt 2 kg/sida! Önskemålet från den samlade expertisen är även att man skall ha 1,5-2 liter olja/sida i ett separat system om man skall vara på den säkra sidan. Sedan skall man dessutom göra si och så och si och så... o.s.v. Slutvikten för en sådan lösning hamnade på nästan 9 kg för båda sidorna (inkl. olja)??? Va??!! Hellre skulle jag äta en hel lastbil med mask! Så därför hamnar vi ofta i lägen då vi blir mer eller mindre idiotförklarade av ganska många och emellanåt kan det se lite lätt klantigt ut. För faktum är att om man driver saker tillräckligt långt finns det till slut ingen kvar att fråga. Då rör man sig till slut bland erfarenhetsmässigt baserade kvalificerade gissningar. Man kan räkna och mäta, men ibland måste man helt enkelt våga hoppa! Frågeställningarna som just nu rör sig i våra huvuden är bla. dessa: - Hur mycket olja behöver ett turbokullager egentligen? Många som vi pratat med "vet" men ytterst, ytterst få vet egentligen, jag garanterar! - Hur mycket skumbildning i oljan man pumpar in klarar lagret med tillräcklig smörjning? - Hur varm blir den oljemängd vi tänker testa med på 3 varv? På 6 varv? På 10 varv? Klarar oljan värmegränsen vi satt upp? Den lösning vi nu tänker testa väger 800 gr för båda sidorna och vi är rejält ifrågasatta av alla vi diskuterat detta med! Men när vi i diskussionen slänger in det faktum att den här bilen skall klara sig i 6 varv åt gången då ser alla ut som fågelholkar och vi är återigen ensamma med våra gissningar... Men renovera turboaggregat kan väl inte vara så dyrt...? MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Om alla körde standard eller endast beprövad teknik hade vi lekt med T-fordar än idag!
Ni och många andra här på rejsa är så långt bortom mina kunskaper och utvecklar era bilar med saker som jag ibland inte vet vad det är. Försöker förstå och läser med beundran vad som sker i garagen runt om i landet. Jag själv drar stor nytta av vad andra rejsianer har gjort med Clios och bilar med liknande uppsättning. Inspiration och kunskap hämtas även från UK där de är omåttligt populära leksaker. Om ingen vågade blotta sig och skriva om sina försök, såväl framgångsrika som misslyckade så hade det varit svårare för oss noviser och även andra erfarna gissar jag. Så Heja, Heja säger jag till er, era konkurrenter och alla andra glada byggare här. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Finns oljefria turbos också.
http://compturbo.com/ Finns från 200-1000hk Ingen aning om hur det funkar i verkligheten. Finns dock mycket film om man orkar googla lite. _________________ Göran Svensson |
||||
Googla? Vi gissar! Alla delar till vår nya bakvinge är printade! Ska nu monteras/limmas på två st kolfiber-rör (14mm och 8mm) och sedan monteras med styrning för att kunna ställa dem hur vi vill. Kommer inte hinna klart med dem till på söndag, men förhoppningsvis hinner vi montera lite 3D printade Vortex-generatorer på taket iaf! Vi får se, printas nu i Tough Resin på Formlabs Form2 - printern. _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||
_________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||
_________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||
_________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||
|
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
||||
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 106, 107, 108 >> 22 besök senaste veckan (830086 totalt) |