Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Varvräknare? Allvarligt? | << 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (32261 totalt) |
Brukar kolla på varvräknaren för att få till bra växlingar på långrakan. På rakan brukar jag även slå en titt på vattentemp, oljetemp och oljetryck.
När man kör på en ny bana så brukar jag kolla lite på varvräknaren i början. Men sen vet man vilken växel som gäller i varje kurva och ungefärliga växlingspunkter så då kör jag på det. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Eller när banbilen är bättre ljudisolerad än bruksbilen och har orginal avgassystem som är svårt att höra redan utan hjälm på skallen... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Det finns ju dom som har en hel klase med mätare å skit,typ värre än en rymdfärja, är det bara fär att det ska se coolt ut? Eller hinner man öht kolla en bråkdel av dom?
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
Jag tänkte på den här tråden idag när jag körde min hybridbruksis som inte har varvräknare utan ekonomimätare. Blev nyfiken och kopplade in ODB2-läsaren.
Tydligen så har bilen maxvarv på 5200 varv (Toyota Auris Hybrid). Nu när jag inte är nyfiken längre så får den ligga i handskfacket. Men stör mig på att även här så är hastighetsmätaren överens med GPS medan hastighetsmätaren i bilen har avsiktlig felvisning. _________________ Anders Hansson |
||||||
Det är då det är bra när bilen har fejkat motorljud i högtalarna _________________ Magnus Thomé |
||||||
Absolut gör jag det. Väsnas så in i helvete i bilen så motorn hörs inte. Dock så begränsar jag tittandet till långrakor då jag gärna vill växla innan 7000 rpm för att skona motorn och hamna rätt i effektbandet. Ni med moderna komfortbilar hör säkert när det är dags att växla. En tävlingsbil är en helt annan sak.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Bra att ha för felsökning. Om nåt känns knas, hur ser värdena ut? Laddtrycksmätare t ex är ju ett fantastiskt verktyg för att se om nåt är galet eller om det är hjärnspöken. Men inte fan sitter man och kollar på den hela tiden för det.. Magnus: min -05 har inte det... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Shiftlights? Vist tittar man på instrumenten på raksträckorna, i kurvorna har man en helt annan fokuspunkt än instrumentbrädan. Men vad hjälper det, när motorn rasar i alla fall. Det man behöver är indikation och varningslampor för allt som är nödvändigt för motorns överlevnad. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Faktiskt en sak jag har funderat över många gånger en aldrig blivit av. Får bli ett vinterprojekt! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Det man egentligen behöver är två varningslampor, en för problem som är kritiskt, tappat oljetryck, väldigt hög vatten eller oljetemp som kräver omedelbar motoravstängning. En annan varningslampa som säger ett något håller på att bli problem, onormalt hög vattentemp och oljetemp, generatorn slutar ladda etc och åtgärd är att slå av på takten och gå i depå. Då kan det vara bra med mätare att titta på som visar vad som är problemet. Shiftlight är även bra för att indikera övervarv. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Stående start måste jag titta på varvräknaren för att växla till 2an, 3an för min bil låter inte i närheten som alla andra i närheten.
Utgång ur kurvor tittar jag på varvräknaren för att få en kvittens om det vart bättre/sämre eller rätt fart. Och för att ställa tändningen _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Ni har för svaga bilar
650hk turbobimmer så lär man kika på varvräknaren då den slår i stoppet hårt o fort _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Stod och pratade med en bekant på TA-festivalen på Mantorp i helgen och vi började diskutera ingångshastighet i kurva 1. Han berättade då att han inte ser hastighetsmätaren ordentligt utan går på varvtal för att veta om det går lagom fort i ingången... Så visst kan varvräknaren fylla en funktion
Själv tittar jag väldigt sparsamt på varvräknaren på bana (om ens alls? Får "känna efter" nästa gång) /Kristofer _________________ Kristofer Åhlin |
||||||
Där sa du något, vid stående start kollar jag för att ha rätt startvarv. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Varvräknare? Allvarligt? | << 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (32261 totalt) |