Vi avslutar klubbmästerskapet 2017 med det traditionella Höstracet på Ring
Knutstorp. Vi kör hela dagen fram till 16.00 och som vanligt planerar vi att köra två
race per klass efter lunchuppehållet. Vi kommer även ha ett långt pass för att ge
chansen till övriga medlemmar att köra sina sportbilar på Knutstorp (Se separat
inbjudan). Anslut gärna kvällen innan och ladda inför finalen med trevlig grillning och
depåmys.
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754
24 Sep 2017 10:23
Hej alla
Lite depåbilder från KM 5
Rapport kommer
/ Bengt MetzKlicka för större bilder!
_________________ Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5106
24 Sep 2017 16:01
Härligt med bilder som vanligt Bengt! Men kunde vi inte få lite högre upplösning?
Jag klipper in min rapport som vanligt:
Pontus Fyhr skrev:
En rapport från årets sista tävling då!
Jag hade väldigt halvhjärtat packat dagen innan, hade lite magknipiga tendenser kvar från veckan, sov dåligt.
Vaknade dock pigg och glad till en jävligt kylig och fuktig morgon. Körde mot banan med härlig musik i noisecancelling lurarna! Kom ikapp Alex + följebil (Audi S1) på vägen och blev lite besviken att Björn då inte verkade köra, men det visade sig vara fel för #86 stod i depån den med! Dessutom #77 tillbaks för att utmana Oskar! Samt systerbilen #31 som saknats under stora delar av säsongen. Det hela såg väldigt lovande ut om man bortser från fukten på banan.
Friträning gick rätt smärtfitt, bilen kändes ändå progressiv i vätan till skillnad från förra året, troligen pga de bredare fälgarna. På ett varv med Mads hack i häl hade jag stundtals upplåsningar hela vägen från 100m en bra bit in i T1 och trodde nu jävlar slutar det i grusen, men det redde sig bra, smög in en bit i kurvan, fick ner farten lite mer och sen mjuuukt ut till ambulans-curbsen. I det tillfället hade ABS vart najs. Tiderna var reko (http://amigoo.se/event/1499). I Q1 var det ungefär samma förhållanden, tyvärr hamnade jag bakom Bertil som är notoriskt svår att ta sig förbi, jag blev klämd ut till bankant ut på rakan, valde att backa av och fick in ett fritt varv innan en miata parkerat i gruset i slutet på rakan
I Q2 hade det torkat upp ytterligare och banan hade ett torrt spår i vissa partier. Nu gick det stå på bättre och jag lyckades väl hyfsat, inte hindrad av någon trafik men såg lite som väntat Mads och Fredrik framför mig i listorna, Håkan tätt tätt bakom, samt Tor och Sebastian. Då de sistnämnda vart mina närmsta konkurrenter i seriesammanställningen värmde det lite extra
Race 1 var relativt lugnt, jag kom iväg lite bättre än Mads, hände på honom genom T1, där han dock fick slut på plats och studsade över curbs så jag kunde glida förbi. Jag hakade på Fredrik i #31 ett tag, men tappade honom en bit in och hade massvis av fria varv att köra. Lyckades sätta nytt PB med 1.11.5, vilket borde räcka långt för kvalet till Race 2! Det blev 7e ruta även där, nu med Tor rakt bakom. En bra start lär behövas!
Race 2 då, upplinead bakom Bjarne, med Fredrik framför till höger och en hungrig Tor bakom. Bjarne tjuv-rycker lite, stannar, men kommer iväg bra. Han verkar dock missa växel till 2an eller nåt och tappar fart, jag glider om i mitten av banan, men på utsidan om Fredrik som kommer igenom T1 bra. Jag hakar på över krönet och ner emot vänstern visar jag mig lite, Fredrik låser upp något monstruöst och jag kan lätt glida förbi på innern. Framför mig ser jag Alex och Healyn, wooohooo, vilken start!
Efter en liten miss i ingågen till bäcken tappar jag de två framför och ligger ensam ett tag, men varv efter varv kryper en mörkgrå Lotus närmre... #16.
Jag tar i för allt maskineriet har att ge, och tyckte inte han var så jävla nära, men dykningen kommer in i T1, lämnar plats på apex, och oroar mig lite för hur det ska se ut i utgången, släpper av och tyckte det blev trångt, men platsen var där, skulle litat på min medförare och klämt till. Nåja, bara att jaga. Som tur för mig är den vita MGn lite ivägen vid varvning, jag kommer upp jämnsides in i idioten men hamnar sedan själv bakom MGn. Fortsätter jaga järnet, såg som snabbast på laptimern att 1.11.1 var bästa, trycker till ytterligare på sista och lyckas komma upp i bakkofångaren på #16 över mål, 0.155 s gap. Varvet då, precis enligt årets mål, 1.10.88!
Men kanske får han straff för tjuvstart? Det spelar ingen större roll, jävlar vilket bra race!
_________________ Pontus Fyhr
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754
24 Sep 2017 19:59
Nä Pontus
Gillar att få plats till många bilder på mitt lilla minne
Kör 2048X1536
Bilderna är endast avsedda för att visas på dator ej för storbild
Du har förståss uptäckt att bilderna blir större då du klickar på dem
/ Bengt Metz
_________________ Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826
25 Sep 2017 17:55
Bengt Metz skrev:
Nä Pontus
Gillar att få plats till många bilder på mitt lilla minne
Kör 2048X1536
Bilderna är endast avsedda för att visas på dator ej för storbild
Du har förståss uptäckt att bilderna blir större då du klickar på dem
/ Bengt Metz
De är dock bara 800x600 när man klickar på dem (blev förminskade vid uppladdningen till rejsa, går att välja storlek).
Härligt med bilder som vanligt Bengt! Men kunde vi inte få lite högre upplösning?
Jag klipper in min rapport som vanligt:
Pontus Fyhr skrev:
En rapport från årets sista tävling då!
Jag hade väldigt halvhjärtat packat dagen innan, hade lite magknipiga tendenser kvar från veckan, sov dåligt.
Vaknade dock pigg och glad till en jävligt kylig och fuktig morgon. Körde mot banan med härlig musik i noisecancelling lurarna! Kom ikapp Alex + följebil (Audi S1) på vägen och blev lite besviken att Björn då inte verkade köra, men det visade sig vara fel för #86 stod i depån den med! Dessutom #77 tillbaks för att utmana Oskar! Samt systerbilen #31 som saknats under stora delar av säsongen. Det hela såg väldigt lovande ut om man bortser från fukten på banan.
Friträning gick rätt smärtfitt, bilen kändes ändå progressiv i vätan till skillnad från förra året, troligen pga de bredare fälgarna. På ett varv med Mads hack i häl hade jag stundtals upplåsningar hela vägen från 100m en bra bit in i T1 och trodde nu jävlar slutar det i grusen, men det redde sig bra, smög in en bit i kurvan, fick ner farten lite mer och sen mjuuukt ut till ambulans-curbsen. I det tillfället hade ABS vart najs. Tiderna var reko (http://amigoo.se/event/1499). I Q1 var det ungefär samma förhållanden, tyvärr hamnade jag bakom Bertil som är notoriskt svår att ta sig förbi, jag blev klämd ut till bankant ut på rakan, valde att backa av och fick in ett fritt varv innan en miata parkerat i gruset i slutet på rakan
I Q2 hade det torkat upp ytterligare och banan hade ett torrt spår i vissa partier. Nu gick det stå på bättre och jag lyckades väl hyfsat, inte hindrad av någon trafik men såg lite som väntat Mads och Fredrik framför mig i listorna, Håkan tätt tätt bakom, samt Tor och Sebastian. Då de sistnämnda vart mina närmsta konkurrenter i seriesammanställningen värmde det lite extra
Race 1 var relativt lugnt, jag kom iväg lite bättre än Mads, hände på honom genom T1, där han dock fick slut på plats och studsade över curbs så jag kunde glida förbi. Jag hakade på Fredrik i #31 ett tag, men tappade honom en bit in och hade massvis av fria varv att köra. Lyckades sätta nytt PB med 1.11.5, vilket borde räcka långt för kvalet till Race 2! Det blev 7e ruta även där, nu med Tor rakt bakom. En bra start lär behövas!
Race 2 då, upplinead bakom Bjarne, med Fredrik framför till höger och en hungrig Tor bakom. Bjarne tjuv-rycker lite, stannar, men kommer iväg bra. Han verkar dock missa växel till 2an eller nåt och tappar fart, jag glider om i mitten av banan, men på utsidan om Fredrik som kommer igenom T1 bra. Jag hakar på över krönet och ner emot vänstern visar jag mig lite, Fredrik låser upp något monstruöst och jag kan lätt glida förbi på innern. Framför mig ser jag Alex och Healyn, wooohooo, vilken start!
Efter en liten miss i ingågen till bäcken tappar jag de två framför och ligger ensam ett tag, men varv efter varv kryper en mörkgrå Lotus närmre... #16.
Jag tar i för allt maskineriet har att ge, och tyckte inte han var så jävla nära, men dykningen kommer in i T1, lämnar plats på apex, och oroar mig lite för hur det ska se ut i utgången, släpper av och tyckte det blev trångt, men platsen var där, skulle litat på min medförare och klämt till. Nåja, bara att jaga. Som tur för mig är den vita MGn lite ivägen vid varvning, jag kommer upp jämnsides in i idioten men hamnar sedan själv bakom MGn. Fortsätter jaga järnet, såg som snabbast på laptimern att 1.11.1 var bästa, trycker till ytterligare på sista och lyckas komma upp i bakkofångaren på #16 över mål, 0.155 s gap. Varvet då, precis enligt årets mål, 1.10.88!
Men kanske får han straff för tjuvstart? Det spelar ingen större roll, jävlar vilket bra race!
Det var säsongens roligste race
Nu är det verkligen tid för renovering av min växellåda ( trodde att den var i neutral innan starten)
Kul att du fick upp farten lite efter omkörningen du var väldigt generös med plats för omkörning
Jag fick lyfta av på slutet pga. bilen i gräset ( gulflagg )
Tur att du inte han at köra om innan målgång ( tror det var omkörnings förbud fram till målflaggan )
Hälsningar nr16
_________________ Bjarne Hedegaard Christiansen
Lotus s1 (Helga)
Lotus s1 (Wicktoria)
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754
25 Sep 2017 21:13
Hej Ronny
Fina bilder, ingen på Nr 14 Roadsport A?? en Caterham Grön Gul Aluminium med bur
/ Bengt Metz
Du vet man är lite narcissist
_________________ Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5106
26 Sep 2017 09:09
hedegaard skrev:
Det var säsongens roligste race
Nu är det verkligen tid för renovering av min växellåda ( trodde att den var i neutral innan starten)
Kul att du fick upp farten lite efter omkörningen du var väldigt generös med plats för omkörning
Jag fick lyfta av på slutet pga. bilen i gräset ( gulflagg )
Tur att du inte han at köra om innan målgång ( tror det var omkörnings förbud fram till målflaggan )
Hälsningar nr16
Någon med bättre insikt i regler än mig får gärna fylla i, men jag ser inte hur det dels skulle vara gulflagg fram till mål, då posteringen på bäcken inte gulflaggar (den "vakar" över rakan) och på förarmötet sades att gulflagg gäller från gul-postering till nästa, även om de inte hunnit få ut sin grönflagg.
Dessutom kan posteringen innan lito, den som i sådant fall skulle gulflagga, inte ha gulflaggat för oss eftersom MGBn körde av efter vi passerat posteringen. Ingen gulflagga syns i varken din eller min video, samt bild:
Men det kanske blir automatgulflagg, vad vet jag
Grymt race hur som!
_________________ Pontus Fyhr
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350
26 Sep 2017 13:05
Härliga bilder Ronny!!!
/Fredrik
Ronny
Vinslöv
Här sen Maj 2005
Inlägg: 59
26 Sep 2017 15:27
Bengt Metz skrev:
Hej Ronny
Fina bilder, ingen på Nr 14 Roadsport A?? en Caterham Grön Gul Aluminium med bur
/ Bengt Metz
Du vet man är lite narcissist
Jodå du hade fastnat på bild...
_________________ Ronny Persson
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841
26 Sep 2017 15:49
Senast ändrad av cirs, 27 Sep 2017 05:38, ändrad totalt 1 gång
Race 1. Inte så spännande då jag jagade Håkan nr88 typ hela racet.
Detta va riktigt kul, önksar att jag hade en kamera bakåt också då jag jagade Håkan nr88 med allt jag hade och Magne nr32 va lika nära efter mig
(tror jag råka stänga dig lite efter rakan Magne och ber om ursäkt, men du visade vart skåpet ska stå!)
Snyggt kört av er båda!