|
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474

30 Okt 2017 14:09 Re:
Andreas Millbro skrev: | Lars Falk skrev: | Nyckeln till att få detta att fungera tror jag är att gå på enkla entydiga regler, och att verkligen sträva efter att det inte skapas några gråzoner.
Kanske skulle man till och med göra det så enkelt att man bara tillåter C1/Aygo/107...?
Jag tror att det kan finnas fördelar att hålla det så pass tajt.
Vilka bilar är annars aktuella?
Vilken bil är detta? (orkar inte googla just nu)
|
Du har ju VW UP, Skoda Citigo, Seat Mii
De är väl iof lite dyra hittils för att vara budget men det kommer...
Finns även VW Lupo/Seat Arosa med 1.0 men det är en sällsynt slö sak med 50hk.
Behöver ju inte nödvändigtvis vara en racingklass utan man kan ju träffas ett gäng på en trevlig banträff och ha kul och lära sig genom att köra mot varandra.
Konceptet är intressant, jag är dock inte helt säker på att r-däck är rätt väg att gå. Lite sportigare gatdäck kan nog räcka för att inte skapa känslan av att bilen bromsar bra, tar kurvor bra men är väldigt långsam ur kurvor och på raksträckorna som det lätt blir med r-däck. Å andra sidan begränsar r-däck effeken av den lilla motorn på rakorna och minskar risken för att innerhjulet spinner. |
Håller med om att konceptet känns intressant.
Nu kan man väl inte riktigt kalla NS-2R som diskuterades ovan för R-däck på samma sätt som AR-1 eller R888. Dom anses väl mer som "sportiga gatdäck"?
Jag personligen gillar dock R-däck. Bra instyrning och direkt feedback är kul.
_________________
|
Journeyman
Vetlanda
Här sen Nov 2008
Inlägg: 26

30 Okt 2017 14:28
Daewoo/Chevrolet Matiz... 995 cc och 65 Hk fördelat på 870 kg
_________________ Michael Emilsson
CAR # 6097
Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm
Alfa Romeo 156 2.0 T.S
Alfa Romeo 164 Super 2.0 T.S
Fiat Grande Punto 1.9 JTD
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3239

30 Okt 2017 15:12 Re:
Andreas Millbro skrev: | Lars Falk skrev: | Nyckeln till att få detta att fungera tror jag är att gå på enkla entydiga regler, och att verkligen sträva efter att det inte skapas några gråzoner.
Kanske skulle man till och med göra det så enkelt att man bara tillåter C1/Aygo/107...?
Jag tror att det kan finnas fördelar att hålla det så pass tajt.
Vilka bilar är annars aktuella?
Vilken bil är detta? (orkar inte googla just nu)
|
Du har ju VW UP, Skoda Citigo, Seat Mii
De är väl iof lite dyra hittils för att vara budget men det kommer...
Finns även VW Lupo/Seat Arosa med 1.0 men det är en sällsynt slö sak med 50hk.
Behöver ju inte nödvändigtvis vara en racingklass utan man kan ju träffas ett gäng på en trevlig banträff och ha kul och lära sig genom att köra mot varandra.
Konceptet är intressant, jag är dock inte helt säker på att r-däck är rätt väg att gå. Lite sportigare gatdäck kan nog räcka för att inte skapa känslan av att bilen bromsar bra, tar kurvor bra men är väldigt långsam ur kurvor och på raksträckorna som det lätt blir med r-däck. Å andra sidan begränsar r-däck effeken av den lilla motorn på rakorna och minskar risken för att innerhjulet spinner. |
Glöm inte suzuki splash, nissan pixo, opel agila..
Men jag vet inte riktigt vad variationen tillför, det är ju rätt trötta bilar allihop, är det inte bättre att standardisera på aygo /c1 /107 för enkelhetens skull, där man håller nästan allt standard.
Låter som det skulle kunna bli ett kul koncept, om man är många som kör samma typ av bil så finns det ju ofta mycket att lära sig körmässigt genom att jämföra sin körning mot andra.
Är nog mer inne på att det skulle kunna bli någon som andreas beskriver, ett gäng som träffas på lite olika banmötet/konbanekörnigar osv, samt självklart en vartidsdatabas på rejsa för club1000 som är grunden i det hela. Men att alla håller sig till samma reglemente. Blir det för ambitiöst kommer det nog aldrig bära iväg tyvärr, för då kan man köpa en bättre räserbil för pengarna man blir ju lite sugen
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42331

Forumägare

30 Okt 2017 17:59
Som sagt, jag tror på en lista på modeller så blir det enkelt. Jag tycker tex inte att man ska blanda in 80-talsbilar i samma vikt effekt, KISS och börja med BARA C1 och dess två syskon. Sen kan man diskutera ev. tillägg av andra men det känns inte så akut, det är verkligen inte svårt att få tag i de här bilarna. Varför pilla med tex aningens tyngre äldre bilar med lite mer pulver osv.
_________________  Magnus Thomé
|
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3326

30 Okt 2017 18:26
Club 1000-unlimited, turbomatad mc xpress maskin, fyfabian va kul
_________________ M @ g n u s k @ l i n
Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20128

30 Okt 2017 18:47 Re:
Mange K skrev: | Club 1000-unlimited, turbomatad mc xpress maskin, fyfabian va kul  | Men fortfarande med fwd 800kg tomvikt samt 175 breda tw200
Med hårda enkla regler som minskar vinsten av andra optimeringar så måste inte allt vara millimeternoga.
Om däcken är kraftigt begränsande så blir vinsten av bromsar och effekt mindre (än om det finns överflöd av grepp att nyttja).
Problemet är väl som nämnts, att bygga racebil kostar ungefär lika mycket oavsett utgångspunkt, så den färdiga bilen blir inte så mycket billigare än andra serier.
Men om några kan visa vägen och skriva vettiga recept så sänks tröskeln för följare.
Men tänk på att det finns nåt magiskt när vikten minskar, en massa "racingmåsten" kan ignoreras och ersättas med körtid
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3239

31 Okt 2017 19:03
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42331

Forumägare

31 Okt 2017 20:01 Re:
Exaktemente, jag tror Lasse fick inspirationen till idén därifrån, har varit uppe i lite inlägg här tidigare
_________________  Magnus Thomé
|
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1299

01 Nov 2017 09:16
Nej men lite friare än så tack. Det där blev lite för inrutat. Jag hade iaf velat ha fälgar fritt... Lite fetare vill man ju ha den ju.
_________________ Henrik Eriksson
Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
|
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489

01 Nov 2017 09:21 Re:
SevenEight skrev: | Nej men lite friare än så tack. Det där blev lite för inrutat. Jag hade iaf velat ha fälgar fritt... Lite fetare vill man ju ha den ju. |
+1
_________________ /Peter Wärhner
Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
|
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578

01 Nov 2017 09:44
Lite friare helt klart men ändå fokus på att hålla nere kostnaderna, så det inte drar iväg
_________________ Jon Rolfsson
|
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13335
Moderator
Trådstartare

01 Nov 2017 11:54
Vill man ha "feta" grejer är detta inte rätt koncept IMHO.
Det feta med detta tycker jag ska vara att inte behöva lägga ner flera 100kSEK för att komma till start och att inte behöva lägga en massa tid på att bygga bilen.
Enhetsdäck NS2R 185/60-14 men fria fälgar låter vettigt tycker jag... Fälgar med rimlig bredd... Kan det röra sig om max 6" kanske (jag gissar här) och rimligt ET nära original som ger frigång i standard hjulhus med omodifierade skärmkanter typ.
Är originalfälgarna 4,5"-4x100-ET39-54,1 till Aygo/C1/107?
|
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578

01 Nov 2017 12:16 Re:
Lars Falk skrev: | Vill man ha "feta" grejer är detta inte rätt koncept IMHO.
Det feta med detta tycker jag ska vara att inte behöva lägga ner flera 100kSEK för att komma till start och att inte behöva lägga en massa tid på att bygga bilen.
|
Håller med
_________________ Jon Rolfsson
|
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467

01 Nov 2017 14:33
Fast vi har väl nästan detta redan i Sverige? MX5-cuppen är ju inte jättelångt därifrån. Visst, detta är väl billigare, men standardklassen i MX5 cup är inte dyr den heller.
_________________ Claes Haglund
Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
|
OLLERIXON
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 178

01 Nov 2017 15:42 Re:
SevenEight skrev: | Nej men lite friare än så tack. Det där blev lite för inrutat. Jag hade iaf velat ha fälgar fritt... Lite fetare vill man ju ha den ju. |
+2
_________________ Olle Erixon
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3239

01 Nov 2017 17:16 Re:
Lars Falk skrev: | Vill man ha "feta" grejer är detta inte rätt koncept IMHO.
Det feta med detta tycker jag ska vara att inte behöva lägga ner flera 100kSEK för att komma till start och att inte behöva lägga en massa tid på att bygga bilen.
Enhetsdäck NS2R 185/60-14 men fria fälgar låter vettigt tycker jag... Fälgar med rimlig bredd... Kan det röra sig om max 6" kanske (jag gissar här) och rimligt ET nära original som ger frigång i standard hjulhus med omodifierade skärmkanter typ.
Är originalfälgarna 4,5"-4x100-ET39-54,1 till Aygo/C1/107? |
+1
Jag tycker att modda är jättekul, fast då bli det en helt annan grej, och då kan man ju lika gärna göra det med nån roligare bil istället.
Jag tycker tom att helbur går bort, det dubblerar ju kostnaden för projektet. Stol räcker gott å väl för lite enkel time attack/konbana osv. Annars blir det ju så mycket pengar att man kan köpa en färdig mx5a istället
|
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 233

01 Dec 2017 17:16 Re:
elCrillo skrev: | Som ensamstående, fattig, farsa hängandes och fantiserandes här på rejsa så skulle detta kunna vara ett alternativ ju! Vad är det för bilar vi pratar om, nyare - äldre? Besiktigade av sbp eller "skrotade"? Gå upp några kubik så att fler bilar blir valbara? Vikt/effekt/kubik regler? Kom överens om regler och gör det billigt så är jag på! Jag vill tex ha en sån här, men den kanske är för gammal... (Fiat Punto mk1 - 1.1L)
 |
Som Fiatförare kan man ju inte låta bli att kommentera att det inte är en mk1 på bilden, det är en mk2, troligen en 1,8 HGT Abarth...
Men annars kan jag bara instämma! 😀
Kul idé med denna klass! 👍
_________________ // P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
|
|