| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Friskluftventilation i racebilen? Hur har ni löst detta?
|
1 besök senaste veckan (2689 totalt) |
|
Friskluftventilation i racebilen? Hur har ni löst detta?
Hej! Original fläkt har pajjat så jag har monterat bort både fläkt och värmepaket. Nu ska jag montera ett litet smidigt värmepaket. Men hur har ni löst friskluftsintaget? har sett några som drar ett rör från motorhuv in genom instrumentbrädan. Posta gärna lite bilder!
Med vänlig hälsning//Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||
|
Original fläkt tog garanterat luften från bästa stället på karossen (gissningsvis ur högtryckszonen framför vindrutan), bara att kopiera.
|
||
|
Min kompis hade en underbar lösning i sin Carrera RS..... Köp en 70mm, 90 graders avloppsböj i plast (18 spänn på Byggmax). Veva sedan ner sidorutan 8cm, stoppa in avloppsböjen i fönsteröppningen med den ena röröppning framåt och den andra inåt bilen, veva upp rutan igen till böjen sitter fast. Klart!
Ju fortare du kör ju mer luft får du i ansiktet....
Vidareutveckla gärna med ett sågat spår i kröken så att rutan kan gå upp några mm i kröken så sitter den bättre samt ett nät framför öppningen så slipper du få en 180km/h geting i ansiktet... Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
|
Ingen aning om detta funkar då jag precis gjort det, men jag har satt in detta värmepaketet mot imma på vindrutan. Övrig friskluft tas via vanliga skjutluckor i sidofönstren.
_________________ John sedin Porsche 944 Turbo (RSR) -1985 Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld |
||
|
Finns små värmepaket för båtar som man kan använda om man inte vill använda orginal. De är anpassade för slang och riktbara munstycken på instrumentbrädan.
Men det viktiga är att inte glömma utsläpp av luften i bakkant på kupen. Utsläppen brukar sitta innanför bakre stötfångaren och ha gummilameller. På racebilar har man oftast gjort en brandvägg mellan bagage och kupe vilket gör att luften inte har någonstans att ta vägen vilket gör att den immar igen. Kan vara en bra ide att göra ett litet luftutsläpp i bakrutan för att undvika detta. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Re:
Tror jag har den kröken kvar i garaget. Att tänka på är att det som kommer in i bilen också skall ut någonstans. Därför upplevde jag inte att det gav så mycket bättre genomströmmning än vad fläkt och ett par centimeter öppen passagerarruta innebar. Men har man nu inget fläktsystem alls så borde det fungera vettigt. I min bil blev det lite så här, om nu någon här är så gammal att ni kommer ihåg denna förnämliga och fullt fungerande lösning 😃
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
Re:
exakt så var det på en 944a som jag körde i långlopp och det fungerade perfekt. ang fläkt ämnet. Är nog original bäst. Jag har kört en del i regn och det är inget roligt när det blir imma.. endast friskluft när det vräker ner kommer inte ta bort någon imma utan det måste till varmluft. Vill man ha friskluft som blåser i ansiktet när man kör så är Anders idé bra eller så tar man det genom backspegeln som E30M3 hade på sina tävlingsbilar. _________________ Niklas johansson The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D |
||
|
Re:
Vi har kört så i långloppsbilen och det funkar fint när det är torrt. Regnar det sprutar det in vatten i bilen och då immar det än värre. Orginal friskluftsintag fungerar oftast bra. Är övertryck framför framrutan vilket hjälper fläkten. Ett rensat orginal fläkt och värmepaket väger oftast inte så mycket. Funkar fint att endast ha kvar kanalerna upp på framrutan och nån ner mot golvet. Kruxet är att man behöver ha ett spjäll som leder luft förbi värmepaketet om man ska cirkulera vatten igenom det hela tiden eller en kran som stryper vattenflödet. Annars kommer det bli varmt i bilen även med avstängd fläkt pga övertrycket. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Håller med att originalprylar är gravt underskattade
. Ofta är de konstruerade för optimal komfort, lång livslängd och löjligt effektiva så länge prylarna är i skick. I verkliga livet är ett effektivt ventilationspaket guld värt, att kyla föraren när det är +30 grader stekande solsken eller hålla rutor imfria vid monsunregn i Juli . Tråkigt svar men gissningsvis så kan det spara en del timmar i garaget .
Däremot är jag också intresserad hur man få UT luften ur kupen för att få fart på ventilationen..
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Friskluftventilation i racebilen? Hur har ni löst detta?
|
1 besök senaste veckan (2689 totalt) |
