| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ny framvagn eller torrsump?
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3763 totalt) |
|
Vid ytterst nogranna mätningar på min Kadett har jag kommit fram till följande: En Audi V8 är ganska kompakt. Men den är inte alls kompatibel med en Kadett C... Tråget på audimotorn sitter ju fram, och börjar ca 20cm från baksidan av motorn. Det slutar sen ca 45cm från baksidan av motorn. Framvagnsbalkens bakre kant ligger ca 25cm från torpeden och är ~7-8cm bred, utanför den bygger sen kuggstången 5-6cm till i längsled. Tråget hamnar med andra ord Rakt på balk och kuggstång. Motorn i sig är byggd så här:
Som synes består själva tråget av 2 delar. En aludel dom även bildar anslutning mot lådan, samt en plåt del som bara agerar balja. Plåt delen bygger ca 5cm, aludelen 5-7cm till.
Oljepumpen är del nummer 1 på denna bild. De alternativ som jag ser är: 1: Torrsump och hoppas att jag kan bygga bort mer eller mindre hela undrehalvan av tråget. Här en bild på en motor med båda delarna av tråget bortskruvade: http://www.motorgeek.com/gallery/d/1 2: Bygga en ny framvagn. Alternativ två medför att kuggstången kommer hamna säg 15-20cm längre fram än original!! Vilket inte känns riktigt bra.. En ny framvagn är något jag ändå är sugen på att göra eftersom jag inte gillar de vinklar jag får som det är nu + att jag skulle vilja ha lite justerbarhet på anti dive och caster/camber. Men kuggstången så långt fram känns inte bra :/ Någon mer som är av samma åsikt? Ett annat alternativ är att byta spindlar och köra med kuggstången bakom balken. Då stjäl jag dock de utrymme jag hade tänkt använda för ett crossover headersystem så det undviker jag helst med
Det faller alltså ner till: Hur illa är det med kuggstången så långt fram? Och hur tight det går bygga ett torrsumpstråg som fortfarande fungerar som det ska? Hela veven ligger ju ovanför tråget så jag antar att det i teorin går bygga ett helt plant tråg med en liten ränna att suga ur bara? (Dock antar jag att man vill ha lutning ner till rännan så att oljan rinner ner?) Ett torrsumpslaternativ är klart dyrare, men å andra sidan finns det ju nästan inga nackdelar med det heller. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Torrsumpen är kanske dyrare i utlagda kronor men enklare och snabbare på alla andra sätt och när du kan rulla ut bilen på första provturen har du redan glömt de extra kronorna det kostade.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Ska jag vara helt ärlig så är inte pengarna egentligen något jag ser som styrande. Som bilen står idag har den kanske kostat mig 50-60 000 i utlagda slantar (max).
Och det som är kvar som kostar (mer än småpengar) är att få motorn att fungera när den sitter i bilen. Ny framvagn eventuellt då, men jag har de mesta jag behöver i material. De är väl några bussningar, nån led och en bockningsmaskin som behövs för de. Eventuellt ett pedalställ som kommer som konsekvens av motorvalet. Jag har "all" inredning jag behöver. Jag har bromssystemet, nya fälgar och däck, bakvagnen är på plats etc. Bilen lackad så..
Avgassystem kommer kosta också! Men de hör väl till att få bilen fungerande?
Ser man det så, och tänker på vad bilen kommer "vara" när den är klar ser jag inte den byggkostnaden som så hög direkt. Så kostar de 40 000 att få motorn fungerande jamen okej då. Det jag saknar är TID! Garaget ligger i Skellefte och jag bor i Göteborg.. Så jag är hem 2ggr per år i 2 veckor och jobbar. Så de går inte så fort.. :/
Jag har kikat runt lite på torrsumps tanken idag.. Och ett rejält platt tråg verkar inte vara några konstigheter att göra om man vill. Nästa fundering jag får då är gällande original oljepump som jag inte lyckas få fram så mycke på hur den är konstruerad.. Jag kanske ska göra en separat tråd, alternativt ta det i byggtråden för att bena ut alla frågetecken jag har kring torrsump? Ju mer jag vrider och vänder på det känns det som en bättre lösning.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Hade nog byggt ny framvagn istället. Kostar troligen mindre och kan ge en bättre eller snabbare bil med lite annan geometri i framvagnen och ledlager med mindre flex, ställbar krängare etc.
Torrsump är dyrt i inköp av pump och tank samt att det går mycket pengar i slang och kopplingar innan det är klart. Samt att det inte gör bilen snabbare om man inte sänker motorns tyngdpunkt men även det är rätt tveksamt. Gillar inte att ha remmen till oljepumpen helt oskyddad samt ett fäste till torrsumpspumpen som kan gå sönder. Tycker det är större nackdel än eventuella problem med en våtsump. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Bara du kan uppskatta arbetsåtgången för de olika lösningarna.
Torrsump "måste" man egentligen bara ha om man har en dyr investering i form av motor att skydda. Annars är det ju overkill och bidrar till ökad komplexitet (du ska ha tanken någonstans också...) Jag tycker nog att framvagn kan vara ett alternativ, men det är omöjligt för en utomstående att bedöma arbetsinsatsen. Den kan för övrigt göras olika ambitiöst också misstänker jag - antingen hackar man bara ur ramen lite där det behövs och gör lite liknande på tråget också för minsta lilla ansträningn. Eller så börjar man leta andra länkarmar, ny styrväxel osv. Då tar det ju "lite" mer tid...
|
||||||
|
Re:
Bygger jag om våtsumpen får jag vända tråg placeringen helt, kan gå men pumpen sticker ner en del i framkant så blir en del klurande där i så fall.. Sen som sagt, gör jag så försvinner de utrymme jag behöver för att göra ett crossover headersystem..
Jag vinner också max 5cm på höjden på detta sätt.
Då är frågan bara hur styrningen påverkas av att jag flyttar fram kuggstången ~20 cm. Jag får då en vinkel på styrarmarna som är drygt 30 grader bakåt med rakställda hjul. Det ena utesluter ju inte det andra, jag har en del saker jag skulle vilja ändra på framvagnen men frågan är ju hur de blir med styrningen :/
Bygger jag framvagn kommer jag nog göra det så seriöst jag klarar av.. Finns ingen anledning att göra annat tycker jag Kuggstången blir nog kvar, men spindlarna blir eventuellt ersatta, ny balk och nya bärarmar runt om. Så gissar på ca 2 veckor heltids arbete för en framvagn i ren fabrikation. Handlar nog inte riktigt om lika mycke tid med torrsump, men säkerligen en vecka heltid för att göra fästen, slangdragning etc. Tanken får jag sätta i bagaget vilket ju medför en del huvudbry med slang/rördragning..
Men som sagt.. Vad händer när jag sätter kuggstången 20cm längre fram och får 30 graders vinkel på styrarmarna i utgångsläge? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Kanske en jävligt korkad fråga men google ger mig inga bra svar..
Oljan går från tråget via pickup'en till pumpen. Går den i normalfallet sedan Någon annanstans än direkt till filtret? Om all olja går direkt till filtret Först så kan man då ta bort oljepumpen helt på en bil med torrsump som har en extern pump med trycksteg, korrekt? Jag har nämligen 2 fina kanaler på blocket som går till oljefiltret som jag lätt kan koppla in mig på, och kan jag då ta bort pumpen i sin helhet (i verkligheten lite mer avancerat gissar jag då den har en drivning någonstans med en kedja) så vinner jag all plats jag kan komma att behöva genom att köra torrsump. Ska jag bygga ny framvagn i framtiden får jag också bättre utrymme för detta + att konstruktionen blir klart enklare. Om de nu inte är "svårare" än så med torrsump förstår jag inte varför jag velar så mycket
Fattar jag de rätt då så behöver jag: Tank + slang/rör till och från. Pump med sug och tryck (bör klara mig på 2 sugsteg i tråget egentligen tycker jag?) Ventilationsburk till tanken Lämpligt tråg Drivhjul+rem till pumpen "Döda" original pumpen, ingen olja kommer passera genom den. Någon form av förtömning av tråget alternativt kran eller fjäderbelastad backventil på utloppet av tanken (har läst om ett bekymmer med återrinning till tråget om bilen står länge) 6-8 liter tank bör väl räcka, motorn tar original 7.5 liter. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re:
Utan att ha analyserat i detalj så säger jag att du får en massa problem eller i alla fall risker. Ackermann kommer påverkas, kanske även bump steer och styrstagens vinklar vid stora utslag kommer bli stora vilket ökar krafterna på både stagen och kuggstången. Risken att kuggstången kommer att börja flexa är uppenbar. Du ska också komma fram med rattaxel till kuggstången... Jag kan inte se att framflyttad kuggstång är en "bra" lösning ur mitt perspektiv. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Inte riktigt jag heller. Men det är lätt att missa infallsvinklar som förenklar eller försvårar en lösning, därav denna tråd.
Så långt som att fundera på flex i kuggstången t ex hade jag inte kommit ännu. Där tror jag också beslutet föll definitivt. Ny framvagn kan de fort bli ändå (beror väl mest på om jag hittar en vettig rörbock till rätt kurs) men jag går vägen med torrsump. Då är det bara kvar att bena ut alla detaljerna där
Men det tar jag i projekt tråden istället. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Det finns ingen bultbar subframe som är en bättre utgångspunkt än den du har?
Nu är jag naturligtvis hemmablind så det stänker om det och kan ingen Opel, så förekomsten av färdiga bultbara subframes i rör kanske helt fel tankegång (jag tänker korsbefruktning av färdiga lösningar för annan bil som moddas på plats, eller kanske bara tas som inspiration).
https://v8roadsters.com/product/moun |
||||||
|
Re:
Har råkat köpa på mig en torrsump jag också och jag började kolla efter tankstorlekar. De verkar rekommendera 1.5-2 gånger större tank än oljevolym eller i alla fall att oljenivån max är 2/3 av tankens höjd. Sen får man välja själv hur många liter olja man vill ha i systemet men jag tänkte mig nog en 6-8 liters tank till min lilla rad 4a. (och ha 4-5 liter i tanken + det i slang och system.) Sitter du med någon bra info så dela mer än gärna med dig då det är lite utanför vad jag pillat med tidigare. Ska bara få hem grejerna så får jag se exakt vad det är för anslutningar och dyligt också. Får 3D-skriva ut något skydd för remmen i alla fall.. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
|
Niklas:
Framvagnen på Kadetten ser ut så här: http://www.turbosport.co.uk/attachme Och jag tror inte det kommer bli lätt att hitta nått som är lagom litet och nästan passar från någon annan bil :/ Så de får nog bli custom i så fall
Alex: Jag kommer snart börja ställa 1000 frågor om torrsump i min projekttråd, har bara börjat forska i ämnet än så där kanske de kan ploppa upp någon bit intressant information
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Det finns många "depåsanningar" (accumulerade dumheter) om torrsumpsbyggen.
Det kostar ca tre motorer innan det fungerar som tänkt, och då har minst 50% av pryttlarna bytts ut (det går bättre om man kopierar nån annans lösning _exakt_). Sikta på de dyraste slangar och kopplingar, allt annat läcker eller ger tryckfall. Ha gärna en bottenplåt så läckage fångas upp och syns tidigt. I mina ögon så är en omdesinad subframe och omdesinad pickup/sump en lösning som du kan lägga rejält med energi på (om du använder torrsumpsbudgeten till det). Om du inte behöver torrsump för att hantera oljan inne i motorn pga g-krafter, låt bli.
Jo, man kan tjäna effekt på marginalen pga undertryck och mindre plask... |
||||||
|
Jag håller ju precis på att bygga med våtsump lätt ombyggt i min formelbil som du vet.
Jag har pratat med flera som kört trackday och drifting med dessa v8er helt std oljesystem utan några som helst problem. Som jag ser det kan du i princip strunta i den nedre svarta plåt delen och korta pickupen och bygga ut volymen åt tex sidorna eller framåt/bakåt istället, med lite klurande, och fortfarande köra original pump. Sedan tror jag inte det ska behöva så mycket ombyggnad av framvagn för att den ska gå att montera "ovanpå" så nära det går. Dem extra centimeter du sparar med torrsump blir rätt extremt. Säkert bortåt 5000-7000 per cm. plus tiden att konstruera allt och få det att fungera du kanske tom skottar en motor innan det ens fungerar bra med torrsump och pump tank avluftningar etc. . Känns helt tokigt för att bygga om en redan fungerande konstruktion
Och framförallt. Vad gör det om motorn sitter några futtiga cm högre upp eller längre ned igentligen. Jag skulle vara mer orolig över bredden isåfall. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Kör på std pump, montera styrväxeln där du vill ha den för att få plats.
sen kan du faktiskt bygga om lite för att få tillbaka styrlederna där du vill ha dem. Ganska enkelt faktiskt. Therealpinto får säga om det är lämpligt. Skiss:
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
|
Problemet med att inte föra in krafter relativt rakt i styrväxeln är risk för flex. Både i själva kuggstången och i "armarna" som pekar uppåt.
Jag säger inte att det är omöjligt, men det är svårt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Om man vill minska risken för flex, kan man förlänga armarna och sätta ett rör på andra sidan för att styva upp det lite.
|
||||||
|
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (3763 totalt) |