Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Nürburgring, inget för den med lite bankörnings erfarenhet?
1847 besök totalt
TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003

Trådstartare

Har ett tag nu blivit sugen att köra där nästa år, dock så har jag väldigt lite erfarenhet av bankörning i huvudtaget, har kört 6 ggr, 5 på södra slingan av Anderstorp och en gång på Mantorp.

Är det nån mening att åka ner med så lite erfarenhet?
Man vill ju inte vara en allt för stor bromskloss på banan. Dessutom är det ju inte den lättaste banan i världen direkt.

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Någon gång ska ju alltid vara den första! Bara ner å åka, men ha alltid i huvudet att det är kul att komma hem med bilen och dig själv intakta.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

Du kommer garanterat vara snabbare än turistbussarna! thumbs up
Citera
TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Tobias Lindell skrev:

Jo det får man ju hoppas iallafall

Daniel: Så sant, Jag får lära mig banan på GT4 till Playstation2 i vinter så man kan vart alla kurvorna är

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Nürburgring, inget för den med lite bankörnings erfarenh

TobiasRX skrev:
Man vill ju inte vara en allt för stor bromskloss på banan. Dessutom är det ju inte den lättaste banan i världen direkt.

Det är väl inte sååå lite erfarenhet direkt? Jämfört med flertalet på ringen så kan nog det räknas som mycket banerfarenhet.
Men, när det gäller ringen så räknas en sak före alla andra: Bankännedom
Material och genrell pilotkunskap är spårkunskap underordnat. Det är dock ganska lätt avhjälpt. Peeter har gjort en jättefin kurs här på forumet. Läs den som godnattsaga till du skall ner så kommer du köra om fler än du får släppa förbi dig.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag hade bara några varv på A1 Ring som bankörningserfarenhet när jag svängde in på Nordslingan första gången. Det viktigaste att tänka på är att ta det lugnt. Det är trots allt en allmän väg även om så gott som alla är på väg i samma riktning som en själv.
Jag hade kört banan i GPL några hundra varv innan och det gjorde att mycket kändes bekant även om inte allt var 100% lika.

Runtuna
Här sen Maj 2004

Re: Nürburgring, inget för den med lite bankörnings erfarenh

BTG skrev:
TobiasRX skrev:

Det är väl inte sååå lite erfarenhet direkt? Jämfört med flertalet på ringen så kan nog det räknas som mycket banerfarenhet.
Men, när det gäller ringen så räknas en sak före alla andra: Bankännedom
Material och genrell pilotkunskap är spårkunskap underordnat. Det är dock ganska lätt avhjälpt. Peeter har gjort en jättefin kurs här på forumet. Läs den som godnattsaga till du skall ner så kommer du köra om fler än du får släppa förbi dig.

Jag, det största blåbäret av dem alla, rekommenderar Peeters kurs å det varmaste. Hade bara kört ett par enstaka varv på Anderstorp tidigare, men hittade plötsligt på Nordslingan. OK, kanske man har tittat på ringenkursfilmerna, (vilket lång ord det blev), 200 gånger, men det är det klart värt. Jag visste ju att det skulle finnas en något kraftig S-kurva vid Adenauer-Forst. NSU:n som låg framför mig just då hade inte gått igenom Peeters kurs... Vad ska man säga, jag kunde fortsätta köra på Nordslingan och det kunde inte han. Glugga kartorna och framför allt filmerna. Det är inte bara lärorikt, det är förbannat trevlig underhållning oxå.

Abz

TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Ska definitivt kolla in Peeters kurs. Tackar för alla svaren.

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004

Tobias Lindell skrev:

Är det någon som vet vad den snabbaste varvtiden runt ringen är för en buss? Jag har visserligen hört skrönor om snabba bussförare på den banan, men jag har tyvärr glömt alla detaljer.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Snabbaste stadsjeep vet jag vilken det är iaf

Stockholm
Här sen Jan 2004

BMW X5 V12?

Bromma
Här sen Dec 2002

Klart du skall ned och köra Tobias!

Erfarenhet från "vanlig" bankörning kan ibland faktiskt vara en nackdel.

- På Ringen gäller vanliga trafikregler. Omkörning endast till vänster.

- På Ringen blandar man med glatt humör mc och bilar och bussar.

- På Ringen finns den inga mjuka lecakulor att gotta sig i.

Man ser ofta exempel på Ringen där i och för sig kompetenta och erfarna förare ställer till det för sig själva och andra därför att de inte kan skilja på Ringens turistkörning och en "track-day" eller race situation. Detta sagt så tror jag nog att det flesta tycker det är en fördel att ha en viss vana av att köra på bana innan man ger sig i kast med Ringen, den erfarenheten tycks ju du ha i alla fall.

Vad gäller själva körningen är det otroligt individuellt hur fort man "lär" sig banan. En del känner sig hemma efter 4-5 varv, andra behöver 50. Det finns massor av förare på Ringen som kör otroligt fort och bra utan att ha satt sin fot på en "vanlig" racerbana.

Ta det bara i din egen takt så går det säker hur bra som helst!

Lycka till!

hopeless
Strängnäs
Här sen Apr 2004

Jag hade ingen banerfarenhet när jag körde mitt första varv på ringen för två år sen.
och efter det har jag kört 6 varv till på bana, dock på samma ställe som det första varvet
Så jag har fortfarande inte "banerfarenhet" från en normal bana

Förhoppningsvis blir det en massa fler varv under svenskhelgen nu i september

Mvh Fredde

Citera
Nürburgring
1847 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande