Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1847 besök totalt |
Nürburgring, inget för den med lite bankörnings erfarenhet?
Har ett tag nu blivit sugen att köra där nästa år, dock så har jag väldigt lite erfarenhet av bankörning i huvudtaget, har kört 6 ggr, 5 på södra slingan av Anderstorp och en gång på Mantorp. Är det nån mening att åka ner med så lite erfarenhet? Man vill ju inte vara en allt för stor bromskloss på banan. Dessutom är det ju inte den lättaste banan i världen direkt. _________________ Tobias Pettersson Kör Mazda RX-7 -84 BMW 325i M-Sport -06 |
||||
Någon gång ska ju alltid vara den första! Bara ner å åka, men ha alltid i huvudet att det är kul att komma hem med bilen och dig själv intakta.
![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jo det får man ju hoppas iallafall ![]() Daniel: Så sant, Jag får lära mig banan på GT4 till Playstation2 i vinter så man kan vart alla kurvorna är ![]() _________________ Tobias Pettersson Kör Mazda RX-7 -84 BMW 325i M-Sport -06 |
||||
Re: Nürburgring, inget för den med lite bankörnings erfarenh
Det är väl inte sååå lite erfarenhet direkt? Jämfört med flertalet på ringen så kan nog det räknas som mycket banerfarenhet. Men, när det gäller ringen så räknas en sak före alla andra: Bankännedom Material och genrell pilotkunskap är spårkunskap underordnat. Det är dock ganska lätt avhjälpt. Peeter har gjort en jättefin kurs här på forumet. Läs den som godnattsaga till du skall ner så kommer du köra om fler än du får släppa förbi dig. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag hade bara några varv på A1 Ring som bankörningserfarenhet när jag svängde in på Nordslingan första gången. Det viktigaste att tänka på är att ta det lugnt. Det är trots allt en allmän väg även om så gott som alla är på väg i samma riktning som en själv.
Jag hade kört banan i GPL några hundra varv innan och det gjorde att mycket kändes bekant även om inte allt var 100% lika. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re: Nürburgring, inget för den med lite bankörnings erfarenh
Jag, det största blåbäret av dem alla, rekommenderar Peeters kurs å det varmaste. Hade bara kört ett par enstaka varv på Anderstorp tidigare, men hittade plötsligt på Nordslingan. OK, kanske man har tittat på ringenkursfilmerna, (vilket lång ord det blev), 200 gånger, men det är det klart värt. Jag visste ju att det skulle finnas en något kraftig S-kurva vid Adenauer-Forst. ![]() ![]() Abz ![]() _________________ Anders Berg Nybliven pappa som inte vet när dottern eller hennes lillebror låter honom åka till NS härnäst... |
||||
Är det någon som vet vad den snabbaste varvtiden runt ringen är för en buss? Jag har visserligen hört skrönor om snabba bussförare på den banan, men jag har tyvärr glömt alla detaljer. _________________ Sven-Olof Johansson |
||||
Klart du skall ned och köra Tobias!
Erfarenhet från "vanlig" bankörning kan ibland faktiskt vara en nackdel. - På Ringen gäller vanliga trafikregler. Omkörning endast till vänster. - På Ringen blandar man med glatt humör mc och bilar och bussar. - På Ringen finns den inga mjuka lecakulor att gotta sig i. Man ser ofta exempel på Ringen där i och för sig kompetenta och erfarna förare ställer till det för sig själva och andra därför att de inte kan skilja på Ringens turistkörning och en "track-day" eller race situation. Detta sagt så tror jag nog att det flesta tycker det är en fördel att ha en viss vana av att köra på bana innan man ger sig i kast med Ringen, den erfarenheten tycks ju du ha i alla fall. Vad gäller själva körningen är det otroligt individuellt hur fort man "lär" sig banan. En del känner sig hemma efter 4-5 varv, andra behöver 50. Det finns massor av förare på Ringen som kör otroligt fort och bra utan att ha satt sin fot på en "vanlig" racerbana. Ta det bara i din egen takt så går det säker hur bra som helst! Lycka till! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Jag hade ingen banerfarenhet när jag körde mitt första varv på ringen för två år sen.
och efter det har jag kört 6 varv till på bana, dock på samma ställe som det första varvet ![]() Så jag har fortfarande inte "banerfarenhet" från en normal bana Förhoppningsvis blir det en massa fler varv under svenskhelgen nu i september ![]() Mvh Fredde _________________ Fredrik Barrud ---------------- Corvette C6 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1847 besök totalt |