Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (12169 totalt) |
Vi fortsätter väl att diskutera keramikskivor här i tråden eftersom vi redan har börjat... Sorry, shadow!
Jag har bara testat en bil med keramiska skivor, det var inte på bana men den hade ett grymt bett och jag misstänker att den skulle funka fint även på bana. Men jag tycker att mina turbobromsar på 944:an funkar väldigt bra med en schysst bromsvätska och PFC-belägg. Nu är det ju egentligen bara fabrikatet som är lika mellan min och Richards Porsche. Min bil är lättare och jag är väldigt långt från Richards hastigheter när det är dags att bromsa, så mina bromsar lever ett väldigt behagligt liv i jämförelse.... Jag har full förståelse för keramikskivor på din racerbil, Richard (en viktminskning på 22kg är mycket), men känner du att det är nödvändigt med keramikskivor på din 991 turbo S? Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||
Jag hakar på lite igen
![]() Vad som får mig som glad amatör och nöjesbankörare att avstå från keramik är dels: 1. Okunnig om hur skivorna skall skötas. Vilken påverkan har t.ex bilschampo, vägsalt, "jag gör det i morgon" 2. Skulle oturen vara framme så blir bilen stående (ekonomi). 3. Artikeln: http://www.brrperformance.com/blog/? 4. Jag kan inte själv kontrollera om skivan är slut eller ej då den måste vägas för att avgöra hur mycket fibrer som brunnit. 5. Minimum fälgstorlek är 19" och det ger då ett avstånd på 3mm mellan BMW orginal fälg och ok, som gjort för små stenar.......fula fälgar och fula ok som resultat. Finns såklart andra 19" fälgar som ger större spelrum. Sen förstår jag även fördelarna med ofjädrad vikt, centripetalkrafter, värmetåligheten osv men jag kör inte för 10-delar utan för att det är skoj ![]() Men om vi fortsätter diskussionen så får vi ju alla mer kött på benen. Så vem vet........ _________________ Per Englund |
||||||
Re:
Håller med till 100%. Har kört RS med kéramiska i över 10år på bana nu utan problem. Jätteskillnad med den lägre ofjädrade vikten framförallt. Varför vill man sätta på sämre bromsar på sin bil? Isf. varför inte även sätta i en 320-motor i M3/4:an? Med samma argumentation är den också billigare att byta om den går sönder. _________________ Mvh David Ek lu nd ![]() ![]() |
||||||
Re:
Intressant, hur mkt kör du varje år och hur många set med skivor har du fått byta genom de 10åren? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Re:
Inga byten alls av skivor. Jag byter däremot beläggen redan när de har ca. 40-50% kvar och är noga med avkylning efter att de varit varma. Min senaste RS har ca. 1.500 mil på NS som är lite snällare mot bromsarna än mindre banor så det är kanske inte direkt översättbart, men för mig har det fungerat bra. _________________ Mvh David Ek lu nd ![]() ![]() |
||||||
Re:
Nyfiken på vad det är som man behöver tänka på med keramiska, dvs vad är det som man kan göra fel? Vad innebär "sköta dom som man bör" mer exakt? _________________ ![]() |
||||||
Trevligt! Hur upplever du växlingskvaliten mellan 2-3an,den jag testade var långsam även i värsta läget.
Sen reagerade jag även på otroligt långa växlar, vilket genast får en att börja vilja ha mer mos. Mvh Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
Har inte hunnit med mer än att sitta och flina bakom ratten ![]() Stenskottsfolie, inkörning, service först, sen får jag testa olika lägen fullt ut. Moset räcker för mig än så länge i allafall. Men känner igen det där med att vilja ha mer mos! ![]() _________________ Per Englund |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (12169 totalt) |