Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW M4 keramik eller inte?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (12169 totalt)
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 830



Vi fortsätter väl att diskutera keramikskivor här i tråden eftersom vi redan har börjat... Sorry, shadow!

Jag har bara testat en bil med keramiska skivor, det var inte på bana men den hade ett grymt bett och jag misstänker att den skulle funka fint även på bana.
Men jag tycker att mina turbobromsar på 944:an funkar väldigt bra med en schysst bromsvätska och PFC-belägg. Nu är det ju egentligen bara fabrikatet som är lika mellan min och Richards Porsche. Min bil är lättare och jag är väldigt långt från Richards hastigheter när det är dags att bromsa, så mina bromsar lever ett väldigt behagligt liv i jämförelse....
Jag har full förståelse för keramikskivor på din racerbil, Richard (en viktminskning på 22kg är mycket), men känner du att det är nödvändigt med keramikskivor på din 991 turbo S?
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Jag hakar på lite igen

Vad som får mig som glad amatör och nöjesbankörare att avstå från keramik är dels:

1. Okunnig om hur skivorna skall skötas. Vilken påverkan har t.ex bilschampo, vägsalt, "jag gör det i morgon"
2. Skulle oturen vara framme så blir bilen stående (ekonomi).
3. Artikeln: http://www.brrperformance.com/blog/?p=3127
4. Jag kan inte själv kontrollera om skivan är slut eller ej då den måste vägas för att avgöra hur mycket fibrer som brunnit.
5. Minimum fälgstorlek är 19" och det ger då ett avstånd på 3mm mellan BMW orginal fälg och ok, som gjort för små stenar.......fula fälgar och fula ok som resultat. Finns såklart andra 19" fälgar som ger större spelrum.

Sen förstår jag även fördelarna med ofjädrad vikt, centripetalkrafter, värmetåligheten osv men jag kör inte för 10-delar utan för att det är skoj

Men om vi fortsätter diskussionen så får vi ju alla mer kött på benen. Så vem vet........

_________________
Per Englund
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1173



Re:

Supramannen skrev:

Men så gör man om man inte vet bättre.. med rätt belägg och ta hand om skivor så är det inga problem, men dom är känsligare..ja monterar det så ofta ja kan istället..


Håller med till 100%. Har kört RS med kéramiska i över 10år på bana nu utan problem.
Jätteskillnad med den lägre ofjädrade vikten framförallt.

Varför vill man sätta på sämre bromsar på sin bil?
Isf. varför inte även sätta i en 320-motor i M3/4:an?
Med samma argumentation är den också billigare att byta om den går sönder.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

David E skrev:
Supramannen skrev:

Men så gör man om man inte vet bättre.. med rätt belägg och ta hand om skivor så är det inga problem, men dom är känsligare..ja monterar det så ofta ja kan istället..


Håller med till 100%. Har kört RS med kéramiska i över 10år på bana nu utan problem.
Jätteskillnad med den lägre ofjädrade vikten framförallt.

Varför vill man sätta på sämre bromsar på sin bil?
Isf. varför inte även sätta i en 320-motor i M3/4:an?
Med samma argumentation är den också billigare att byta om den går sönder.


Intressant, hur mkt kör du varje år och hur många set med skivor har du fått byta genom de 10åren?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja har haft det på både 997, 996 och 991 och räser bilen..

Ingen skiva har jag bytt nånsin

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1173



Re:

Wärhner skrev:
David E skrev:
Supramannen skrev:

Men så gör man om man inte vet bättre.. med rätt belägg och ta hand om skivor så är det inga problem, men dom är känsligare..ja monterar det så ofta ja kan istället..


Håller med till 100%. Har kört RS med kéramiska i över 10år på bana nu utan problem.
Jätteskillnad med den lägre ofjädrade vikten framförallt.

Varför vill man sätta på sämre bromsar på sin bil?
Isf. varför inte även sätta i en 320-motor i M3/4:an?
Med samma argumentation är den också billigare att byta om den går sönder.


Intressant, hur mkt kör du varje år och hur många set med skivor har du fått byta genom de 10åren?


Inga byten alls av skivor. Jag byter däremot beläggen redan när de har ca. 40-50% kvar och är noga med avkylning efter att de varit varma.
Min senaste RS har ca. 1.500 mil på NS som är lite snällare mot bromsarna än mindre banor så det är kanske inte direkt översättbart, men för mig har det fungerat bra.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42334

Forumägare
Forumägare

Re:

Supramannen skrev:
På min 991 turbos s gatbil kör ja keramiska och ser till att ha rätt belägg och sköter om dom sommmma bör och då inga problem. Men gör man fel blir det dyrt ja men inte skäl nog att förlora 22kg ofjädrad vikt



Nyfiken på vad det är som man behöver tänka på med keramiska, dvs vad är det som man kan göra fel? Vad innebär "sköta dom som man bör" mer exakt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Hittade en med stålskivor

_________________
Per Englund
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8029



Trevligt! Hur upplever du växlingskvaliten mellan 2-3an,den jag testade var långsam även i värsta läget.
Sen reagerade jag även på otroligt långa växlar, vilket genast får en att börja vilja ha mer mos.

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Trevligt! Hur upplever du växlingskvaliten mellan 2-3an,den jag testade var långsam även i värsta läget.
Sen reagerade jag även på otroligt långa växlar, vilket genast får en att börja vilja ha mer mos.

Mvh Erik Wedlund


Har inte hunnit med mer än att sitta och flina bakom ratten

Stenskottsfolie, inkörning, service först, sen får jag testa olika lägen fullt ut. Moset räcker för mig än så länge i allafall. Men känner igen det där med att vilja ha mer mos!

_________________
Per Englund
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW M4 keramik eller inte?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (12169 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande