Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorbyte 323 ti Compact -98
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (5929 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

JanneZ3 skrev:
hej är det min gamla motor så är det lite extra pillat i toppen på den,
finns nog lite info i någon gammal tråd

Där ser man, men i Skoogs motor är inget gjort på insidan p.g.a. reglemente och den gav 256 hk.

Citera
sogaard
KBH Danmark
Här sen Feb 2006

Re:

Hej Westersund

Det virker som om du ved en del om bmw motor
Kan du hjælpe mig med at forklare fordel og ulemper på de 3 m3 motor i E36 m3 3.0 & 3.2 og E46 m3 3.2
Det er fordi jeg ser på nogle bane/rallybiler E36 m3 med disse motor.
hvilken af motor er best og holdbar, evt fejl og ting man skal holde oje med

Hilsen Sogaard

Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

sogaard skrev:
Hej Westersund

Kan du hjælpe mig med at forklare fordel og ulemper på de 3 m3 motor i E36 m3 3.0 & 3.2 og E46 m3 3.2

Hilsen Sogaard

Det finns andra som är mer kvalificerade att svara på den frågan på detta forum än mig, men jag gör ett försök. Om jag själv skulle välja motor skulle jag utgå ifrån vilken nivå jag skulle lägga mig på. Sett till tillförlitlighet skulle jag ranka S50B30 som bäst för den har, vad jag vet, minst vanliga fel men också minst hästkrafter och är mest effekt målet hamnar så klart S54B32 först. Som alla vanos-motorer från BMW brukar packningarna bli hårda med tiden och börjar läcka vilket gör att vanosen inte fungerar som den ska. Lödningar till solenoiden kan släppa och då fungerar den inte heller som tänkt. S50B30 har mest tillförlitlig vanos och på S50B32 och S54B32 är tillförlitligheten snarlik skulle jag tro. Det finns renoverade vanosenheter att köpa med bättre packningar eller så renoverar du själv.

Precis som med alla högvarviga BMW-motorer slits vevstakslagren fortare än på normala motorer. Detta gäller på alla 3 motorerna du nämnde, kanske i lite högre grad på S54 eftersom den varvar mer.

Utöver detta har S54B32 problem på avgassidan. Bultarna till avgaskammen kan vara för löst dragna från fabrik och därmed gänga ur, i en banbil hade jag kontrollerat att de är korrekt åtdragna och bytt ut dom om dom inte var det. Naven på avgassidan har 2 "pinnar" som går in i en skiva med 2 hål som sköter oljepumpen till vanosen, dessa kan spricka och lossna. Det finns olika lösningar/teorier om hur detta skall fixas.

För att göra det enkelt:

S50B30 - Mest tillförlitlig men också minst effekt/vrid
S50B32 - Mer effekt/vrid än S50B30 men också mindre tillförlitlig vanos.
S54B32 - Mest effekt/vrid samma kända fel som S50-motorerna men har också problem på avgassidan som S50-motorerna inte har.

Nu har jag bara tagit upp de stora/allvarliga felen som jag vet om, de har andra småfel också.

Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Re:

Z3 M skrev:
Så här ser min ut efter de modifieringar som Andre hänvisar till på en M52B28TUB.
Det gör stor skillnad!!

Värnamo
Här sen Jul 2004

Re:

Westersund skrev:
JanneZ3 skrev:

Där ser man, men i Skoogs motor är inget gjort på insidan p.g.a. reglemente och den gav 256 hk.

Fast insuget var original men matchportat mot toppen, så det finns mer att hämta med m54 insug

Min compact har alublock med stålfoder och singelvanos.

Väldigt lätt att bygga om 2,5 liters original compact motorn till 3 liter

Allt som behövs är m54 3,0 vevaxel,vevstakar och kolvar och lite programvara från tex fekzen så får man riktigt trevlig motor.

Byggde min variant förra vintern och inga problem med besiktningen perfekta avgasvärden och den går riktigt bra och betydligt rappare än tex 2,8

KBH Danmark
Här sen Feb 2006

Re:

Westersund skrev:
sogaard skrev:
Hej Westersund

Hilsen Sogaard

Det finns andra som är mer kvalificerade att svara på den frågan på detta forum än mig, men jag gör ett försök. Om jag själv skulle välja motor skulle jag utgå ifrån vilken nivå jag skulle lägga mig på. Sett till tillförlitlighet skulle jag ranka S50B30 som bäst för den har, vad jag vet, minst vanliga fel men också minst hästkrafter och är mest effekt målet hamnar så klart S54B32 först. Som alla vanos-motorer från BMW brukar packningarna bli hårda med tiden och börjar läcka vilket gör att vanosen inte fungerar som den ska. Lödningar till solenoiden kan släppa och då fungerar den inte heller som tänkt. S50B30 har mest tillförlitlig vanos och på S50B32 och S54B32 är tillförlitligheten snarlik skulle jag tro. Det finns renoverade vanosenheter att köpa med bättre packningar eller så renoverar du själv.

Precis som med alla högvarviga BMW-motorer slits vevstakslagren fortare än på normala motorer. Detta gäller på alla 3 motorerna du nämnde, kanske i lite högre grad på S54 eftersom den varvar mer.

Utöver detta har S54B32 problem på avgassidan. Bultarna till avgaskammen kan vara för löst dragna från fabrik och därmed gänga ur, i en banbil hade jag kontrollerat att de är korrekt åtdragna och bytt ut dom om dom inte var det. Naven på avgassidan har 2 "pinnar" som går in i en skiva med 2 hål som sköter oljepumpen till vanosen, dessa kan spricka och lossna. Det finns olika lösningar/teorier om hur detta skall fixas.

För att göra det enkelt:

S50B30 - Mest tillförlitlig men också minst effekt/vrid
S50B32 - Mer effekt/vrid än S50B30 men också mindre tillförlitlig vanos.
S54B32 - Mest effekt/vrid samma kända fel som S50-motorerna men har också problem på avgassidan som S50-motorerna inte har.

Nu har jag bara tagit upp de stora/allvarliga felen som jag vet om, de har andra småfel också.

Tak for svaret

Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

JanneZ3 skrev:
Fast insuget var original men matchportat mot toppen, så det finns mer att hämta med m54 insug

Min compact har alublock med stålfoder och singelvanos.

Väldigt lätt att bygga om 2,5 liters original compact motorn till 3 liter

Allt som behövs är m54 3,0 vevaxel,vevstakar och kolvar och lite programvara från tex fekzen så får man riktigt trevlig motor.

Byggde min variant förra vintern och inga problem med besiktningen perfekta avgasvärden och den går riktigt bra och betydligt rappare än tex 2,8

Har du en M52B25 i din compact eller är det ett hopkok av olika motorer eller rent av en USA-M52B25? Vad jag vet kom aldrig M52B25 (singel-vanos) med stålfoder, utom i USA/Canada då. M52B25TUB däremot, men då har den dubbel-vanos.

Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Hej det är en svensksåld 99 med alublock/stålfoder singelvanos, samma block som tidiga z3 2;8 med singelvanos.
Vevaxelgivaren sitter på sidan av blocket istället för därframme vilket ställde till det för mig som skulle sätta i en 2,8 lite smidigt så där

Hade man hittat en 2.8 med enkelvanos från en z3 så hade den trillat rakt ner i min men jag har då aldrig haft någon större tur med att grejer bara funkar

Är 99.9% säker på att dom gick från nicasil till det nya blocket med stålfoder runt mitten av 99
Bara hålla koll på var vevgivaren sitter någonstans.

Så i min compact nu sitter det nu original block med vevaxelfrån m54 3.0
Vevstakar och kolvar från 2.8 med modifierade ventilurtag ca 12/1 i komp
Oljepumpskedje spännare från s50 så inte kedjan ligger och rappar och rycker av oljepumpshjulet (min egna lilla teori)
S50b32 spridare;m50 insug, lite roligare kammar då dom jätte roliga kammarna inte funkade med m50 insuget så jag fick byta till 252 graders tillsvidare

Fantastiskt rolig liten bil med den kombon och anonymt

Till trådskaparen så är mitt råd att leta upp en frisk 2.8 kan Johan
sjöströmaren byta så kan vem som helst det

Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Var rätt säker att M52B25 aldrig hade stålfoder, men det är möjligt att det producerades några motorer med stålfoder vid brytpunkten när de gick över från nikasil/singel-vanos till stålfoder/dubbel-vanos.

Men som sagt, det är en trevlig motor som går att få ur bra med hk för lite pengar och så är den lätt också jämfört med en M50/S50/S54.

Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004

Kul att du skriver lite igen Jannez3!!!

Motorn gav drygt 10 hk till med M54B30 insug jämfört med din bänkning.
Troligen är avgassystemet lite bättre nu med, Z3 M original hela vägen,

Får vi inga bilder på Compakten?

En tråd kanske?

Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Jag håller med Ellesson, skoj att se Janne här och en liten liten tråd om Compacten hade varit jätteskoj!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Erinyl
Arboga
Här sen Aug 2015

Trådstartare
Stort tack för alla tipsen men jag hitta en fin M52B25 i Visby och jag vill ha in den i bilen asap så det får bli mer avancerat skruvande nästa vinter.

Motorbyte 323 ti Compact -98
<<   1, 2
10 besök senaste veckan (5929 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande