Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
UPPROP!!! Begär ut din licens försäkringsvillkor!
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (17732 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Nu har jag tröttnat på att försäkringsvillkoren från vissa licens-, försäkringsutgivare inte är tillgängliga! Jag har legat på men det drar ut på tiden och vissa vill inte visa sina innan någon annan visat deras. Det är ju helt absurt att vi betalar för en försäkring och inte får ut villkoren !! Kanske vi kan lösa det här om alla här på Rejsa mailar och begär ut villkoren för de licenser man betalat för. Sen kan vi lägga upp villkoren (eller så lägger de upp det på sina sajter hoppeligen). Är ni med på att vi kör på?

EDIT: Sen tråden startades så har det dykt upp villkor hos fler än bara SBF som var de enda som hade det utlagt tidigare.

SBF
websida + PDF + Tillägg

SMA
Har det inte upplagt på www.smalic.se Maila fredrik@skoghag.com och begär ut din försäkrings villkor!

Nitroz Motorsport
www.razing.se/nitroz.asp?n=d

STEC
www.stec.se/motort%C3%A4vlingsf%C3%B6rs%C3%A4kring-34620484
EDIT 2/5 -18:
OBS: enligt nuvarande avtalstexten så gäller inte försäkringen på vanlig racerbana utan "Banracing (på motsvarande FolkRacebana)"

EDIT 8/5:
Pratade med SvenOlof på MHF nyss. De hade uppfattat att detta skulle räcka för Krutcupen. Därför kommer de omförhandla en gång till med Folksam för att även inkludera vanliga racerbanor. Han hade inget datum satt men det skulle ske "snart" och vi kommer hålla kontakten med varandra så jag kan uppdatera här så fort det rör på sig. Tills det är klart så ser jag det som en okänd gråzon hur Folksam skulle agera vid en skada.

EDIT 6/6:
Av någon anledning så är villkoren nu bortplockade från websidan hos STEC. Kim på MHF meddelade förra veckan att "allt är klart". Mina försök att även få info direkt från Folksam gick inte alls, de vill nu inte säga något alls om vad kunder köpt av dem.

.

Bjurholm
Här sen Okt 2005

Bra intiativ Magnus!

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Ibland önskar jag nästan att rejsa.se hade "gilla"-knappar för inlägg.

thumbs up för tråden Magnus!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Just Do It som sloganen heter

Här sen Nov 2002

mina är inte hemliga..... jag skickar alla SMA till alla SMA förare....

MEN jag hade ingen lust att lägga ut dom här när STEC framförallt och Nitroz inte ens kan berätta grundläggande vem som ligger bakom försäkringarna.....

i mitt fall med SMA så har jag direktavtal med IF.....

Stec har tydligen något underavtal med någon annan som i sig har avtal med FOLKSAM.... ??? låter skumt och osäkert men Magnus har sagt att nån har sagt åt honom att det är ok men ingen visat nånting på papper än.

Nitroz har jag ingen aning om bolag och upplägg än...

så nä, jag tycker inte det är schysst att lägga upp jämförelser här när det är såna aktörer här som "konkurrenter" som är hemliga om allt.

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Re:

Fredrik - SLC skrev:

MEN jag hade ingen lust att lägga ut dom här när STEC framförallt och Nitroz inte ens kan berätta grundläggande vem som ligger bakom försäkringarna.....

Stec har tydligen något underavtal med någon annan som i sig har avtal med FOLKSAM.... ??? låter skumt och osäkert men Magnus har sagt att nån har sagt åt honom att det är ok men ingen visat nånting på papper än.

så nä, jag tycker inte det är schysst att lägga upp jämförelser här när det är såna aktörer här som "konkurrenter" som är hemliga om allt.

Men för SBF är det OK?
Vore det inte klädsamt att till dina blivande kunder lägga upp innan annars nblir det som hos stec och Nitroz att köpa grisen i säcken.

MAO vad skall jag välja för arr? SBF som ger ut info tydligt eller någon av de andra som jag först måste betala till för att sedan i bästa fall få info?
Tänk ett steg till Fredrik

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Alla försäkringar får man ut avtal innan man betalar och binder sig.
Du chans försäkrar inte ett hus eller fordon. Betala först och hoppas att det täcker.
Jag håller med Magnus att försäkringsvilkoren skall vara klart och tydliga annars har man nåt att dölja.

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

cat7even skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Men för SBF är det OK?
Vore det inte klädsamt att till dina blivande kunder lägga upp innan annars nblir det som hos stec och Nitroz att köpa grisen i säcken.

MAO vad skall jag välja för arr? SBF som ger ut info tydligt eller någon av de andra som jag först måste betala till för att sedan i bästa fall få info?
Tänk ett steg till Fredrik

Absolut .. du har rätt... men hatar verkligen sättet stec-hasse gör saker... han går bakom ryggen , ljuger och bedrar och blir blockad av fler och fler vartefter dom upptäcker det, han är blockad av IF och ett antal racingbanor redan .... så vill egenligten inte synas ihop med honom egentligen....

men här är mina försäkringsvillkor, SOM IF ligger bakom och jag har direktavtal med IF....

Evenemangsförsäkring / 3dje part ... Enligt lagen om motortävlingsförsäkringen. lagen finns på notisum och det är villkoren.

Förarförsäkringen..... och vi har inga villkor med HNSR som halverar försäkringsnivåerna.

Huvudförsäkring:
Olycksfallsförsäkring Standard - Försäkringsbelopp - Självrisk
Läke-, rese- och tandbehandlingskostnader 25 000 kr 0 kr
Merkostnader 22 300 kr 0 kr
Kristerapi 1) Se nedan 0 kr
Rehabilitering och hjälpmedel 40 000 kr 0 kr
Medicinsk invaliditet på grund av olycksfall 445 000 kr 0 kr
Dödsfall 44 500 kr 0 kr
1) Maximalt 10 behandlingar

Huvudförsäkring:
>Tjänsteresa Självrisk Försäkringen gäller utan självrisk
>Läkekostnader Läkekostnader Nödvändiga och skäliga
>Akut tandvård Nödvändiga och skäliga
>Kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast Maximalt 5 behandlingar
>Konvalescentersättning 2 000 kr per månad, upp till 6 månader
>Extrakostnader vid sjukhusvistelse 600 kr per dag, upp till 365 dagar
>Hemtransport Nödvändiga och skäliga
>Ledsagare och tillkalla nära anhöriga Nödvändiga och skäliga
>Återresa Nödvändiga och skäliga
>Ersättares resa Nödvändiga och skäliga

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

så frågan är ju ... får ni några ärliga svar av STEC-hasse, vem som ligger bakom hans försäkring och vad den isåfall gäller.... för han lär ju INTE ha direktavtal med folksam tippar jag......

och nitroz har jag ingen aning om... heller.

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Förarförsäkringen..... och vi har inga villkor med HNSR som halverar försäkringsnivåerna.

Fredrik, en fråga:

Du skrev i en annan tråd att SMA försäkringen även gäller vid SBF arrangemang, om man kör utan HNSR.
Kan du förklara lite mer ingående vad som gäller?

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

TPR skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Fredrik, en fråga:

Du skrev i en annan tråd att SMA försäkringen även gäller vid SBF arrangemang, om man kör utan HNSR.
Kan du förklara lite mer ingående vad som gäller?

att om man då kör en sbf arrangemang och innehar både SBF och SMA försäkring som är giltiga.... så täcker SMA försäkringen halveringen som SBF försäkringen tar bort om man inte använder HNSR och har en olycka...

dvs ren tilläggsförsäkring automatiskt för dom som har bägge.... men inte ersättning för SBF licensen som licens såklart.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

En väldigt specifik fråga från en av få som använt olycksfallsförsäkringen i SBFs licens.

Hur är det med SMAs ersättningsnivåer för kläder/utrustning vid olycka/vård?

I mitt fall så gick det åt hjälm, remmar till hybrid, overall och bälte.
Försäkringen gav:
Hybridfix 100%
Hjälm 1500kr
Overall 20% pga 10år gammal.
Bälten nä.

Overallen blev klippt eftersom jag blev lyft ur bilen fastspänd på planka. Jag blev fri från plankan 5 timmar senare efter klartecken på akuten.

Nu är varje fall en bedömning, och jag argumenterade 100% för hybridfixet eftersom den var ett krav för försäkringens ersättningsnivå (det verkar inte vara vanligt med skador, de var ovana).

Att mindre erfarna försäkringsnasare skulle svara förväntar jag mig inte.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
En väldigt specifik fråga från en av få som använt olycksfallsförsäkringen i SBFs licens.

Hur är det med SMAs ersättningsnivåer för kläder/utrustning vid olycka/vård?

I mitt fall så gick det åt hjälm, remmar till hybrid, overall och bälte.
Försäkringen gav:
Hybridfix 100%
Hjälm 1500kr
Overall 20% pga 10år gammal.
Bälten nä.

Overallen blev klippt eftersom jag blev lyft ur bilen fastspänd på planka. Jag blev fri från plankan 5 timmar senare efter klartecken på akuten.

Nu är varje fall en bedömning, och jag argumenterade 100% för hybridfixet eftersom den var ett krav för försäkringens ersättningsnivå (det verkar inte vara vanligt med skador, de var ovana).

Att mindre erfarna försäkringsnasare skulle svara förväntar jag mig inte.

Eftersom det är försäkrkngsbolagen som sätter bedömningarna.... så skulle jag tippa att if kommer fram till liknande eller samma bedömning som folksam gjorde i ditt sbf fall....

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Eftersom det är försäkrkngsbolagen som sätter bedömningarna.... så skulle jag tippa att if kommer fram till liknande eller samma bedömning som folksam gjorde i ditt sbf fall....
Jo, det är ju skadereglering, och det är aldrig en självklarhet.

Jag glömde Ambulansfärden och allt pillande på Akuten, den räkningen plockades till 100% naturligtvis.

De andra två olycksfallsförsäkringarna jag har på olika vis behövde inte plocka upp nåt, men det är reggat hos alla iaf.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Jo, det är ju skadereglering, och det är aldrig en självklarhet.

Jag glömde Ambulansfärden och allt pillande på Akuten, den räkningen plockades till 100% naturligtvis.

De andra två olycksfallsförsäkringarna jag har på olika vis behövde inte plocka upp nåt, men det är reggat hos alla iaf.

näe, det är inte självklarheter... men generellt på såna här "enklare" fall som det ändå är försäkringsmässigt... så har dom stora bolagen relativt liknande bedömningar..... som tex %avdrag beroende på ålder på overallen tex... dvs 20% på en 10 år gammal... medans hade overallen varit 1 månad så hade avdragit varit minimalt.... osv osv...

när det gäller extra kostnader som direkta sjukhuskostnader och direkt relaterade kostnader typ taxi för ta sig till sjukhus osv... så är min erfarenhet att dom tar det till 100%....

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Inte en enda som skriver att den mailat

Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:

Chriss Rice mailade mig ... fast typ en minut efter jag redan lagt ut infon

cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Fredrik thumbs up

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Magnus Thomé skrev:

Chriss Rice mailade mig ... fast typ en minut efter jag redan lagt ut infon

Fick snabbt svar. Mycket bra thumbs up
Nu har jag mailat de andra två också. Själv har jag "bara" SBF och SMA.

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Letade men hittade inte mail med villkor från SMA, möjligen har jag tagit bort mailet även om jag inte borde ha gjort det...
Mail är för övrigt ett väldigt osäkert sätt att skicka villkor med dagens spam-filter...

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Nillet skrev:
Letade men hittade inte mail med villkor från SMA, möjligen har jag tagit bort mailet även om jag inte borde ha gjort det...
Mail är för övrigt ett väldigt osäkert sätt att skicka villkor med dagens spam-filter...

villkoren finns längre upp i tråden... men jag har inte skickat ut villkor till ALLA ... utan gör det efter förfrågan...

och när jag skickar ut manuellt så hamnar det inte i något spamfilter.... som det gärna gör när vi kör autoutskick..

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (17732 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande