| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
24volts och 12volt, hur kopplar jag?
|
<< 1, 2, 3 >> 33 besök senaste veckan (15828 totalt) |
|
Men som sagt, den måste klara fett med ström om ett batteri är urladdat och ett är någorlunda laddat när du slår över till laddläge. Man kan lägga in dioder så löser man det men då måste laddaren kunna hantera att spänningen blir "fel", dvs strax under en volt för hög.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Ja självklart går det med rätt step up och ett enda batteri. Utan att något går sönder. Men klart att det finns ett utbud av oprecisa höftskott till 12 till 24 konvertrar. Och superexakta och stabila. _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Bra synpunkter, men om laddaren kortsluter (vilket den inte gör, då hade man inte kunnat hänga på klämmorna innan man sätter i kabeln i vägguttaget) så är det ändå samma elektriska punkt i driftläget. Dock har jag som du påpekar räknat med isolerade laster mellan 12 och 24V, det kan ju vara ett problem.
Absolut enklaste/lättillgängliga lösningen borde vara att investera i en 24 V CTek och köra systemen separat, fast frågan är om det finns 24V-laddare lämpade för så små batterier. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||||
|
Slå av brytaren vid laddning, detta är ju bara 2st batterier, men du kan ju parallellkoppla det sista batteriet för att använda dina3 st + att du dubblar livslängden på batteri #2
( Hoppas jag inte gjort en tankevurpa här nu)
_________________ Tomas Andersson Pontiac Fiero -87 Såld BMW 525 -05 |
||||||||
|
Re:
Två olika jordpotentialer. Kan definitivt elda upp elektronik du matar riktigt ordentligt beroende på hur den är konstruerad. Ingen intern säkring kommer lösa heller. Flytande matningsjord ska man absolut inte förutsätta, tvärtom, det är troligt att det inte är flytande. _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Kika igen, om laddaren är inkopplad så kommer din koppling kortsluta laddaren i driftläget. Det kommer den inte gilla. Den kan iof vara kortslutningsäker. Eller bränna en säkring. Men... _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Aha, du menar på det hållet, då är jag med, jag tänkte att du menade att om laddaren hade noll ohm mellan sina poler så skulle det störa kretsen. Jag förutsatte att laddaren inte var igång, och en Ctek som inte är ansluten till 230 V blir inte ledsen av att klämmorna ligger och nuddar varandra. Och det är högohmigt mellan polerna, för i instruktionerna står det specat hur mycket ett batteri anslutet till en oansluten CTek dras ur och det är på mikroamperenivå (typ läckströmmen genom MOSFET:en/arna på utgången). Men det var en parentes en hyfsad bit från grundproblemet, med lite fler poler på brytaren blir lösningen mer lättanvänd (eller idiotsäker om man vill uttrycka sig så) och det är ju det man vill. Dock är det (i detta fall) teoretiska problemet med olika mycket laddade batterier fortfarande där, sedan hur stort det kommer vara i praktiken är ju okänt än så länge. Men olika potential på minus för 12V och 24V måste man undvika om man inte vet exakt vad man ska koppla in och hur den apparaten är konstruerad. _________________
||||||||
|
Re:
Nu är jag ingen elektronikexpert - men varför skulle inte det funka...? |
||||||||
|
Re:
För att sådana aggregat kan tendera att mata ut allt annat än fin DC-spänning, om de inte är snordyra. Samma (om inte värre) med växelriktare (12 VDC till 230 VAC). Har feber men när jag har orkat upp till skrivbordet så kommer ett nytt schema
Re:
|
||||||||
|
Här kommer Magnus lösning som schema:
Denna lösning har samma potential på båda minusanslutningarna (apparater som har minus och chassijord kopplade till varandra går alltså att ansluta) och kopplar bort laddaren helt när den inte används, och lasterna helt när batterierna laddas. Enda "problemet" med denna lösning kan vara strömrusning när man slår om till laddläge om batterierna har väldigt olika laddningsgrad. Förslag på brytare/omkopplare: https://uk.rs-online.com/web/p/toggl Sätt i en sån här plastlåda: https://uk.rs-online.com/web/p/gener Och använd några sådana här för att dra igenom kablarna: https://uk.rs-online.com/web/p/cable _________________
||||||||
|
|
||||||||
|
Känns som 20 ampere max i switchen kan vara i underkant men ger den upp så kan man ju köpa en ny. För att ha fet strömtålighet för spikar pga obalans i urladdning så kan det ju bli ett relä som är vettigast. Men då blir det ju några kopplingar till för det innan man är hemma.
Om man är superseriös så skulle man kunna göra en enkel soft start med relän och motstånd för att förhindra de värsta strömspikarna. Allt hänger väl på om det faktiskt kommer vara markant obalans i urladdning. Sen inte illa ment men de moderna färdiga kretsar som finns för switchade DC-DC spänningskonvertrar som klarar några enstaka ampere är idag väldigt bra. Och billiga. Iaf som jag ser det.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Dylika brytare borde finnas inom båtbranschen. Är ju inget konstigt att koppla ihop batteribanker som man sedan laddar med en 12V laddare. Sen är ju tyvärr båtbranschen belagd med båtmoms på +1000%
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
|
Re:
det låter som något bra... men jag hajjar ingenting för att fixa det i verkligheten
jag har tre väskor som ska byggas så här..... för att ha till sektortidtagningen.... om nån vill göra det riktigt seriöst och få betalt för byggnationen så är jag villig betala.... |
||||||||
|
Re:
Jag är ju som sagt inte insatt när det gäller power supplyer - men undrar... Hur mycket sämre är en schysst DC-DC omvandlare jämfört med en vanlig switchad "power-adapter" som hänger med alla datakommunikationsburkar...? |
||||||||
|
Förslag nummer tre som du åxå kan dissa:
Använd tre batterier om du absolut vill det. Köp två laddare, en för 12vdc och en för 24vdc. Tryck ner allt i en låda, anslut, dra ut en anslutningkabel för 230vac och stäng lådan. Inga strömbrytare behövs. Då kan du, om du vill och behöver, ladda och nyttja samtidigt. Och alla batterier kommer att må bra. Bättre lösning än det du tänker nu och garanterat billigare? _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||||||
|
Re:
Jag är benägen att hålla med, jag föreslog det som ett alternativ också längre upp i tråden. Ska man följa KISS-regeln (Keep It Simple Stupid) så är det rätt väg att gå (även om det är kul att bygga saker). _________________
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
24volts och 12volt, hur kopplar jag?
|
<< 1, 2, 3 >> 33 besök senaste veckan (15828 totalt) |