Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
24volts och 12volt, hur kopplar jag?
<<   1, 2, 3   >>
33 besök senaste veckan (15828 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

En stycken fyrpolig, that's it. Sen bara följa min text.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Men som sagt, den måste klara fett med ström om ett batteri är urladdat och ett är någorlunda laddat när du slår över till laddläge. Man kan lägga in dioder så löser man det men då måste laddaren kunna hantera att spänningen blir "fel", dvs strax under en volt för hög.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

SRyLul skrev:
Jag tror på många saker.
Den här lösningen är kanske inte en av dem.
Anta att du använder 12v-batteriet länge eller glömmer slå av routern så batteriet blir tomt. Sen kopplar du ihop det med de andra två för att ladda och dom är nästan fulla. I bästa fall är det bara omkopplaren som får ta stryk.
Om du inte gillar stepup så kanske du kan tänka dej stepdown? Dvs iaf inte tre batterier som har olika laddningsgrad.
Ang trasiga dekodrar så finns det kanske en risk att felet beror på att batterierna inkl stepup ger för låg laddning/spänning och därför knäcks av hög ström? Så samma sak kan hända även utan stepup?
Omkopplaren hade jag gjort relästyrd.


Ja självklart går det med rätt step up och ett enda batteri. Utan att något går sönder. Men klart att det finns ett utbud av oprecisa höftskott till 12 till 24 konvertrar. Och superexakta och stabila.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1911



Bra synpunkter, men om laddaren kortsluter (vilket den inte gör, då hade man inte kunnat hänga på klämmorna innan man sätter i kabeln i vägguttaget) så är det ändå samma elektriska punkt i driftläget. Dock har jag som du påpekar räknat med isolerade laster mellan 12 och 24V, det kan ju vara ett problem.

Absolut enklaste/lättillgängliga lösningen borde vara att investera i en 24 V CTek och köra systemen separat, fast frågan är om det finns 24V-laddare lämpade för så små batterier.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Slå av brytaren vid laddning, detta är ju bara 2st batterier, men du kan ju parallellkoppla det sista batteriet för att använda dina3 st + att du dubblar livslängden på batteri #2
( Hoppas jag inte gjort en tankevurpa här nu)




_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Pajen skrev:
Slå av brytaren vid laddning, detta är ju bara 2st batterier, men du kan ju parallellkoppla det sista batteriet för att använda dina3 st + att du dubblar livslängden på batteri #2
( Hoppas jag inte gjort en tankevurpa här nu)






Två olika jordpotentialer. Kan definitivt elda upp elektronik du matar riktigt ordentligt beroende på hur den är konstruerad. Ingen intern säkring kommer lösa heller.

Flytande matningsjord ska man absolut inte förutsätta, tvärtom, det är troligt att det inte är flytande.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Victor. skrev:
Bra synpunkter, men om laddaren kortsluter (vilket den inte gör, då hade man inte kunnat hänga på klämmorna innan man sätter i kabeln i vägguttaget) så är det ändå samma elektriska punkt i driftläget. Dock har jag som du påpekar räknat med isolerade laster mellan 12 och 24V, det kan ju vara ett problem.

Absolut enklaste/lättillgängliga lösningen borde vara att investera i en 24 V CTek och köra systemen separat, fast frågan är om det finns 24V-laddare lämpade för så små batterier.


Kika igen, om laddaren är inkopplad så kommer din koppling kortsluta laddaren i driftläget. Det kommer den inte gilla. Den kan iof vara kortslutningsäker. Eller bränna en säkring. Men...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1911



Re:

Magnus Thomé skrev:
Victor. skrev:
Bra synpunkter, men om laddaren kortsluter (vilket den inte gör, då hade man inte kunnat hänga på klämmorna innan man sätter i kabeln i vägguttaget) så är det ändå samma elektriska punkt i driftläget. Dock har jag som du påpekar räknat med isolerade laster mellan 12 och 24V, det kan ju vara ett problem.

Absolut enklaste/lättillgängliga lösningen borde vara att investera i en 24 V CTek och köra systemen separat, fast frågan är om det finns 24V-laddare lämpade för så små batterier.


Kika igen, om laddaren är inkopplad så kommer din koppling kortsluta laddaren i driftläget. Det kommer den inte gilla. Den kan iof vara kortslutningsäker. Eller bränna en säkring. Men...

Aha, du menar på det hållet, då är jag med, jag tänkte att du menade att om laddaren hade noll ohm mellan sina poler så skulle det störa kretsen. Jag förutsatte att laddaren inte var igång, och en Ctek som inte är ansluten till 230 V blir inte ledsen av att klämmorna ligger och nuddar varandra. Och det är högohmigt mellan polerna, för i instruktionerna står det specat hur mycket ett batteri anslutet till en oansluten CTek dras ur och det är på mikroamperenivå (typ läckströmmen genom MOSFET:en/arna på utgången).

Men det var en parentes en hyfsad bit från grundproblemet, med lite fler poler på brytaren blir lösningen mer lättanvänd (eller idiotsäker om man vill uttrycka sig så) och det är ju det man vill. thumbs up

Dock är det (i detta fall) teoretiska problemet med olika mycket laddade batterier fortfarande där, sedan hur stort det kommer vara i praktiken är ju okänt än så länge.

Men olika potential på minus för 12V och 24V måste man undvika om man inte vet exakt vad man ska koppla in och hur den apparaten är konstruerad.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1069



Nu läst allt - vad har jag missat i allt detta?
Min hjärna börjar nämligen tänka på att istället skaffa en DC-DC konverter 12 till 24. (eller tvärt om beroende på förbrukningen)

_________________
Janne Ström
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Janne skrev:
...en DC-DC konverter 12 till 24. (eller tvärt om beroende på förbrukningen)

Fredrik skrev:
...jag har provat 12-24 agg.... kostat mig 2st dekodrar redan... så det är testat och kraschat och kommer inte testat igen...


Nu är jag ingen elektronikexpert - men varför skulle inte det funka...?

_________________

Rice and shine
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1911



Re:

Lars Falk skrev:
Janne skrev:
...en DC-DC konverter 12 till 24. (eller tvärt om beroende på förbrukningen)

Fredrik skrev:
...jag har provat 12-24 agg.... kostat mig 2st dekodrar redan... så det är testat och kraschat och kommer inte testat igen...


Nu är jag ingen elektronikexpert - men varför skulle inte det funka...?

För att sådana aggregat kan tendera att mata ut allt annat än fin DC-spänning, om de inte är snordyra. Samma (om inte värre) med växelriktare (12 VDC till 230 VAC).

Har feber men när jag har orkat upp till skrivbordet så kommer ett nytt schema

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Re:

Victor. skrev:
Lars Falk skrev:
Janne skrev:
...en DC-DC konverter 12 till 24. (eller tvärt om beroende på förbrukningen)

Fredrik skrev:
...jag har provat 12-24 agg.... kostat mig 2st dekodrar redan... så det är testat och kraschat och kommer inte testat igen...


Nu är jag ingen elektronikexpert - men varför skulle inte det funka...?

För att sådana aggregat kan tendera att mata ut allt annat än fin DC-spänning, om de inte är snordyra. Samma (om inte värre) med växelriktare (12 VDC till 230 VAC).

Har feber men när jag har orkat upp till skrivbordet så kommer ett nytt schema


thumbs up super... snyggt schema som en kopplingsidiot förstår är uppskattat.... dvs övertydligt är bra

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1911



Här kommer Magnus lösning som schema:


Denna lösning har samma potential på båda minusanslutningarna (apparater som har minus och chassijord kopplade till varandra går alltså att ansluta) och kopplar bort laddaren helt när den inte används, och lasterna helt när batterierna laddas. Enda "problemet" med denna lösning kan vara strömrusning när man slår om till laddläge om batterierna har väldigt olika laddningsgrad.

Förslag på brytare/omkopplare: https://uk.rs-online.com/web/p/toggle-switches/7346814/
Sätt i en sån här plastlåda: https://uk.rs-online.com/web/p/general-purpose-enclosures/3810664/
Och använd några sådana här för att dra igenom kablarna: https://uk.rs-online.com/web/p/cable-grommets-grommet-strips/6937251/

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
super thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Känns som 20 ampere max i switchen kan vara i underkant men ger den upp så kan man ju köpa en ny. För att ha fet strömtålighet för spikar pga obalans i urladdning så kan det ju bli ett relä som är vettigast. Men då blir det ju några kopplingar till för det innan man är hemma.

Om man är superseriös så skulle man kunna göra en enkel soft start med relän och motstånd för att förhindra de värsta strömspikarna. Allt hänger väl på om det faktiskt kommer vara markant obalans i urladdning.


Sen inte illa ment men de moderna färdiga kretsar som finns för switchade DC-DC spänningskonvertrar som klarar några enstaka ampere är idag väldigt bra. Och billiga. Iaf som jag ser det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1790



Dylika brytare borde finnas inom båtbranschen. Är ju inget konstigt att koppla ihop batteribanker som man sedan laddar med en 12V laddare. Sen är ju tyvärr båtbranschen belagd med båtmoms på +1000%

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Känns som 20 ampere max i switchen kan vara i underkant men ger den upp så kan man ju köpa en ny. För att ha fet strömtålighet för spikar pga obalans i urladdning så kan det ju bli ett relä som är vettigast. Men då blir det ju några kopplingar till för det innan man är hemma.

Om man är superseriös så skulle man kunna göra en enkel soft start med relän och motstånd för att förhindra de värsta strömspikarna. Allt hänger väl på om det faktiskt kommer vara markant obalans i urladdning.


Sen inte illa ment men de moderna färdiga kretsar som finns för switchade DC-DC spänningskonvertrar som klarar några enstaka ampere är idag väldigt bra. Och billiga. Iaf som jag ser det.


det låter som något bra... men jag hajjar ingenting för att fixa det i verkligheten

jag har tre väskor som ska byggas så här..... för att ha till sektortidtagningen....

om nån vill göra det riktigt seriöst och få betalt för byggnationen så är jag villig betala....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
...Sen inte illa ment men de moderna färdiga kretsar som finns för switchade DC-DC spänningskonvertrar som klarar några enstaka ampere är idag väldigt bra. Och billiga. Iaf som jag ser det.

Jag är ju som sagt inte insatt när det gäller power supplyer - men undrar...
Hur mycket sämre är en schysst DC-DC omvandlare jämfört med en vanlig switchad "power-adapter" som hänger med alla datakommunikationsburkar...?

_________________

Rice and shine
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Förslag nummer tre som du åxå kan dissa:
Använd tre batterier om du absolut vill det.
Köp två laddare, en för 12vdc och en för 24vdc.
Tryck ner allt i en låda, anslut, dra ut en anslutningkabel för 230vac och stäng lådan. Inga strömbrytare behövs.
Då kan du, om du vill och behöver, ladda och nyttja samtidigt. Och alla batterier kommer att må bra.
Bättre lösning än det du tänker nu och garanterat billigare?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1911



Re:

SRyLul skrev:
Förslag nummer tre som du åxå kan dissa:
Använd tre batterier om du absolut vill det.
Köp två laddare, en för 12vdc och en för 24vdc.
Tryck ner allt i en låda, anslut, dra ut en anslutningkabel för 230vac och stäng lådan. Inga strömbrytare behövs.
Då kan du, om du vill och behöver, ladda och nyttja samtidigt. Och alla batterier kommer att må bra.
Bättre lösning än det du tänker nu och garanterat billigare?

Jag är benägen att hålla med, jag föreslog det som ett alternativ också längre upp i tråden. Ska man följa KISS-regeln (Keep It Simple Stupid) så är det rätt väg att gå (även om det är kul att bygga saker).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Skruva banåkabil
24volts och 12volt, hur kopplar jag?
<<   1, 2, 3   >>
33 besök senaste veckan (15828 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande