Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
längd på parallellstag
1009 besök totalt
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Trådstartare
längd på parallellstag

JAg vill byta till ett parallellstag i min 02:a pga utrymmesskäl (oljetråg) till en från en e12. e12-staget som är ca 1 com längre än original, dvs fästen för styrstag hamnar 0,5 cm längre ut på respektive sida. Är det ett problem, eller kan man justera längden på styrstagen till rätt toe-in, och sen köra?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: längd på parallellstag

Anders Carlsson skrev:
JAg vill byta till ett parallellstag i min 02:a pga utrymmesskäl (oljetråg) till en från en e12. e12-staget som är ca 1 com längre än original, dvs fästen för styrstag hamnar 0,5 cm längre ut på respektive sida. Är det ett problem, eller kan man justera längden på styrstagen till rätt toe-in, och sen köra?

Så länge du har vettig aktiv gänglängd så bör det väl fungera utmärkt.

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: längd på parallellstag

Rolle Scirocco skrev:
Anders Carlsson skrev:

Så länge du har vettig aktiv gänglängd så bör det väl fungera utmärkt.

Det var min förhoppning, ville bara ha en 2:nd opinion så att säga :-)

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tror att du riskerar bump steer om du flyttar isär ledpunkterna men det beror också på hur rätt/fel det är från början. Att prova är enda sättet att vara säker.

Gustaf

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Kulmutter! thumbs up

Hur ser styrarmarna ut på kulmutter och Pitmanarm?
Länge sen jag såg en 02-framvagn nu, men de har väl styrsnäckan bakom framaxeln?

Jag höll på med det där på min Rekord för några år sedan och vill minnas att det blev väldigt konstigt med ett längre parallellstag.
Inre styrlederna hamnade längre ut än inre länkarmsbussingarna och då blev det knepigt vid större rattutslag.

Kollat på andra tillverkare? Opel Omega har ett parallellstag som är nerbockat lite grann, men det blir säkert för brett.
Mercedes finns ju också diverse varianter.

Det bästa vore väl att göra en egen prototyp med rätt c/c-mått mellan lederna och sen bocka till ett rör som går fritt under oljetråget.
Man ska ju undvika att svetsa i styrstag men en prototyp går ju att loppa ihop för att se var man hamnar.

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Kulmutter! thumbs up

Hur ser styrarmarna ut på kulmutter och Pitmanarm?
Länge sen jag såg en 02-framvagn nu, men de har väl styrsnäckan bakom framaxeln?

Jag höll på med det där på min Rekord för några år sedan och vill minnas att det blev väldigt konstigt med ett längre parallellstag.
Inre styrlederna hamnade längre ut än inre länkarmsbussingarna och då blev det knepigt vid större rattutslag.

Kollat på andra tillverkare? Opel Omega har ett parallellstag som är nerbockat lite grann, men det blir säkert för brett.
Mercedes finns ju också diverse varianter.

Det bästa vore väl att göra en egen prototyp med rätt c/c-mått mellan lederna och sen bocka till ett rör som går fritt under oljetråget.
Man ska ju undvika att svetsa i styrstag men en prototyp går ju att loppa ihop för att se var man hamnar.

Så här ser framvagnen ut

Jönköping
Här sen Apr 2003

Hmm, styrarmarna bakåt var det ja.

Inre styrlederna sitter innanför styrarmarnas leder, det är tvärtom på Opel.

Finns ett par olika mått på dem, bläddra ner en bit på denna sidan https://www.reservdelar24.se/bil-maerke/reservdelar-opel/omega-a-16-17 . . . .

Vet inte var man mäter tyvärr, men troligtvis är det mellan de yttersta öronen.

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag tror jag testar med staget jag har. Kanske kan man korta det snyggt och hållbart.

längd på parallellstag
1009 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande