| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
längd på parallellstag
|
1009 besök totalt |
|
längd på parallellstag
JAg vill byta till ett parallellstag i min 02:a pga utrymmesskäl (oljetråg) till en från en e12. e12-staget som är ca 1 com längre än original, dvs fästen för styrstag hamnar 0,5 cm längre ut på respektive sida. Är det ett problem, eller kan man justera längden på styrstagen till rätt toe-in, och sen köra? _________________ /Anders C |
||||
|
Re: längd på parallellstag
Så länge du har vettig aktiv gänglängd så bör det väl fungera utmärkt. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: längd på parallellstag
Det var min förhoppning, ville bara ha en 2:nd opinion så att säga :-) _________________ /Anders C |
||||
|
Jag tror att du riskerar bump steer om du flyttar isär ledpunkterna men det beror också på hur rätt/fel det är från början. Att prova är enda sättet att vara säker.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Kulmutter!
Hur ser styrarmarna ut på kulmutter och Pitmanarm? Länge sen jag såg en 02-framvagn nu, men de har väl styrsnäckan bakom framaxeln? Jag höll på med det där på min Rekord för några år sedan och vill minnas att det blev väldigt konstigt med ett längre parallellstag. Inre styrlederna hamnade längre ut än inre länkarmsbussingarna och då blev det knepigt vid större rattutslag. Kollat på andra tillverkare? Opel Omega har ett parallellstag som är nerbockat lite grann, men det blir säkert för brett. Mercedes finns ju också diverse varianter. Det bästa vore väl att göra en egen prototyp med rätt c/c-mått mellan lederna och sen bocka till ett rör som går fritt under oljetråget. Man ska ju undvika att svetsa i styrstag men en prototyp går ju att loppa ihop för att se var man hamnar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Så här ser framvagnen ut
_________________ /Anders C |
||||
|
Hmm, styrarmarna bakåt var det ja.
Inre styrlederna sitter innanför styrarmarnas leder, det är tvärtom på Opel. Finns ett par olika mått på dem, bläddra ner en bit på denna sidan https://www.reservdelar24.se/bil-mae Vet inte var man mäter tyvärr, men troligtvis är det mellan de yttersta öronen. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
längd på parallellstag
|
1009 besök totalt |