Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 111, 112, 113 >> 34 besök senaste veckan (473371 totalt) |
Jättekul dag på Kinnekulle! Perfekt väder, blandat sol och lite dis och inte för varmt. Arrangemanget för dagen var Åke Nybergs återkommande Avancerad Förarkurs med mycket körning, många coacher på plats och licenstagning för SBF för de som ville skaffa sig licens. Janne hängde med och vi körde faktiskt från Stockholm bara över dagen. Normalt orkar jag inte köra de 34 milen på morronkvisten utan kör kvällen innan och sover över på Hotell Gustav. Men eftersom jag inte skulle jobba som coach så var det okej att dyka upp lite senare. Så vi kunde starta från Stockholm en mer mänskligt human tid.
Väl på plats och efter att ha hälsat på Åke så var det ut med lite smågrejer ur bilen, på med hjälm och handskar och rulla ut mot depåutfarten. Jag fick en stark känsla att jag måste ha glömt något. Inte kunde det vara så enkelt att bara hoppa in i bilen när man var framme och köra ut och köra bana? Men jo, inget var glömt. Ganska fantastiskt att kunna ha det så. Ute på banan kändes det som det var länge sen jag var på Kullen och körde. Ett kärt återseende! (Jag var kanske där förra året, minns inte ![]() Jämfört med andra banarrangemang så satt det två personer i merparten av bilarna, Åkes upplägg är med många coacher där varje coach tar hand om varsin liten grupp med bara några få personer i varje. Så ute på banan dräller det med coacher i var och varannan bil ![]() ![]() När jag har tillgång till min dator så ska jag ta ut loggar, ladda upp videos osv. Jag hade Racechrono igång tillsammans med den nya gpspucken. Ska bli spännande och se om just hastighetsloggen låter bli att lagga i vissa partier som den gamla. Jag hade inte tidtagningen synlig i bilen men när jag kört ett pass så var jag ju nyfiken på i vilken härad tiderna låg. Efter första vändan ut 1.00.7. Intressant, läge att knäcka minuten? Fast 0.7 kan ju vara en del att köra in bara sådär. Men nog finns det saker att putsa! Men det är lite däcksångest även idag, dvs däcken är på upphällningen, jag räknar med att vänster fram kommer visa cord på ytterskuldran när dan är slut. Men jag vill inte det ska bli lika snopet som på Lundaslalomen häromsistens när det tog slut redan efter bara några få rundor. Och jag känner hur gummit går åt i kvarnkurvan... Hua! Så jag står på men är lite försiktig att inte vålda på vänster framdäck. Många högersvängar är det... 1.00.5. Går åt rätt håll. Jag satsar att köra lite tajtare spår in i några böjar. Gör mer ett djupt ganska sent V i kvarnkurvan, känns bra för framdäcket tycker jag. Tajtar åt svängen tillbaka under bron, går inte så långt till höger precis under bron när jag svänger upp mot Mohlins. Samma efter Mohlins, släpper inte ut bilen så mycket ut mot vänster i backen ner. Missar någon gång då och då in i depåkurvan, man vill ju helst inte gå in i kurvan så långsamt som man måste gå in i den ![]() ![]() Nästa pass. 1.00.2. Okej. Jag bestämmer mig för att gå lite hårdare i några svängar, alla däcken ser ju fortfarande bra ut trots allt. Jag väljer lite högre fart uppför kvarnkurvan med aningens högre belastning på vänster fram. I högern nerför backen efter Mohlins knäpp är det riktigt kul att låta bilen hjälpa till att rotera med lite valbart bakvagnssläpp. Och även i slutet av tvkurvan, när man precis vänder upp mot tvkrönet, så bilen roterar runt lite av sig själv med lagom lite sladd. Riktigt kul! Fortfarande ingen fullt ut hundraenprocentladd. Jag vill ha lite utrymme, jag kör gatbil och ska köra hem. Jag är personligen inte material att tävla på riktigt i Timeattack på bana med min transportbil. För det där allra lilla sista så får det nog vara trailat och dessutom betydligt mindre pengar nedladdat i bilen. Men har jag mindre kul? Tror inte det va ![]() ![]() ![]() Vad slutar det på då? Jo jag åker in och stoppar videoinspelningen och petar fram tidtagningsvisningen. Det står 1.00.0. Damm ![]() Wow, har du läst hela, ända hit! Det var kul! Nu ska jag bara försöka lista ut hur vissa kör både 59- och 58-tider med liknande material ![]() ![]() PS: Eftersnackstråd o foton https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||
Kul rapport! Jag åkte 1.00.10 förra året vilket också var rätt frustrerande
![]() Man vill under minuten! Vi verkar ju åka ganska lika tider, i alla fall Gelleråsen och Kinnekulle. Måste öva mer på Sviestad och Mantorp dock verkar det som! ![]() |
||
Kul rapport
![]() ![]() Har du fått låna någon annans loggar med motsvarande bil? Tror du hittar tiden du behöver där ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Re:
Toyo R888 som är på uppehällningen. Trodde corden skulle dyka upp men det finns tydligen en halv träff eller nåt kvar ![]() De är verkligen enkla att umgås med, inga överaskningar i deras beteende utan släpper konsekvent och odramatiskt. Men nästa däckuppsättning blir till att pröva något annat. Kul att beta av så många olika som möjligt ![]() _________________ ![]() |
||
Nu ligger även loggfilen upplagd på varvtidssidan:
https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php
Tyvärr är.det många i varvtidslistan över Kinnekulle som saknar uppladdade loggfiler, speciellt strax under minuten, men det finns några! Så det ska bli spännande när jag väl är hemma vid datorn. https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php _________________ ![]() |
||
Jag kan ge ett tipps som borde ta dig under minuten. Vid 27s i videon ligger du rätt så mitt i banan, lägg dig ännu längre åt höger i ytterkant, och sväng in senare in till apex där du siktar på kurbsen vid 30s. Just nu ligger du och avvaktar lite innan du kan gå på gas igen där.
Detta gör även att du får ett bättre spår över Mohlins där du hamnar aningens längre till vänster (eftersom du svängde in senare i föregående kurva) där du kommer ligga lite mer i mitten av banan vid 32s, du kan då sikta mer snett över Mohlins och bromsa senare även där och få en mer jämn radie genom den knepiga högern (som inte har ett namn?). I övrigt så ser det ju riktigt bra ut tycker jag, under minuten borde vara nära ![]() _________________ Torbjörn Nyberg |
||
Re:
Jag kör lite som du beskriver normalt (förutom att jag gillar att ligga längst till höger över krönet ![]() Tyvärr hittar jag inga vbo eller dbn-loggar som är bara lite snabbare att jämföra med. Men jag ska jämföra med Corvetten med 2,6kg/hk mot mina 4,4kg/hk ![]() _________________ ![]() |
||
Visa gärna lite grafer för oss
![]() Vem vet, kanske någon sitter på en loggfil som inte blivit uppladdad... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tre olika varv jag körde. Jag blev inte så mycket klokare. Blå och grå är ett vidare spår tillbaka under bron men det är svårt att dra någon slutsats åt endera hållet tror jag.
![]() _________________ ![]() |
||
Var mina bromsbelägg (PFC08) tysta hela förra säsongen de var på? Japp. Skrek de efter jag varit på Mantorp? Japp. Blev de helt tysta efter jag varit på Sviestad? Japp. Började de skrika igen efter att jag varit på Kinnekulle? Japp.
![]() _________________ ![]() |
||
Re:
Skumt, mina skriker KONSTANT. Hur högt som helst också. Åker dock på Pagid RS. Kanske skriker mer än andra? ![]() _________________ Simon Jannerberg ![]() https://instagram.com/simonjanne ![]() ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111653 |
||
De gula Pagiderna jag körde fram till första halvan av förra året smågnisslade ofta men var bara sällan mer högljudda. PFC08 pendlar i år mellan knäpptysta och en gris på crack.
_________________ ![]() |
||
Re:
Intera eller Skullman i Åkerstyckbruk. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 111, 112, 113 >> 34 besök senaste veckan (473371 totalt) |