Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5771 besök totalt |
Köpråd: Rolig bil för max 20000:- ?
Har insett att livet är på tok för kort för att köra runt i en Ford Fusion till vardags så jag har börjat kolla efter något lite mer spännande. 🙂 Kör mer än göra mina e30s när dom väl fungerar men behöver något annat när så inte är fallet. Har som sagt ca 20kkr att röra mej med. Kollat lite på 206rc, Clio sport, fiesta st och nån mer men jag har troligtvis missat många alternativ? Med expertisen här så känns det som detta är ett bra ställe att fråga på så ör på med tips så jag kan befrias från mitt lidande? ...vill ha något litet och kul men ändå prisvärt och hyfsat pålitligt, det mesta är troligen bättre än Forden jag har nu. 😄 _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||
Den första frågan är nog: vad har du tänkt använda bilen till? Bankörning med endast transport till och från, bankörning + lite vardagskörning, nöjeskörning och någon enstaka bandag, "glassturer" eller sommarvardagsbil?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Så lätt som möjligt ger mycket kurvsmalj per krona (och färre kronor i drift/underhåll) .
Jag hade rätt skoj med min sugdieselcaddypickup, helt utan mods. Spårvalswarrior i varenda rondell. ![]() Kan man hamna fel med en Clio? ![]() |
||
Hade velat säga att bilen ska användas mer på bana men verkligheten blir nog 99% vardagskörning, men det är ju inte mindre viktigt med en kul bil då.
Provat både 206rc och clio sport när dom var nya men det är ju ett tag sedan nu. Hade en golf vr6 ett tag och den va rätt kul och lät grymt snabb men den känns lite gammal och törstig till vardags. _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||
Vi har en Clio ph1 till vardags med sänkningssats och bättre bromsbelägg. Den är tillräckligt lätt för att köra några varv på bana med hårdpumpade gatdäck utan att dom överhettar.
+ Bekväm att åka långt i Drar lite bensin Ac som funkar ![]() Charmig sportbilskänsla - 2 dörrar Ingen farthållare Trångt att byta kamrem _________________ Sixten Mineur |
||
Kan slå ett slag för en sådan jag har, mazda 3 sport 2.0
Riktigt kul bil om än lite jobbig på långtur, ingen farthållare, lite högt motorvarv på motorväg och vass styrning. Sänkningsats friska bussningar/dämpare och bromsar så är den snabb på gatan /landsväg. Och går ganska bränslesnålt med _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Nu är ju jag Hondanörd men har svårt att tänka mig nåt vettigare än en äldre Civic eller kanske CRX.
Enda problemet är väl att hitta en i någorlunda vettigt skick utan allt för mycket rost. |
||
Re:
Sån började jag köra bana med! Underhållande! Gillade skarpt hur brutalt man kunde kasta in bilen i långsammare knixar och även i slalom!!! Men syncrodiffen håller inte ens om man kör gatdäck på bana. Och om man inte satte turn in helt rätt så föll den ofta in i understyrning som var svår att balansera ut när man väl var inne i svängen. Med reservation med att det var mina tre första år med bankörning och jag verkligen var nybörjare i rattandet. Men ljudet! Gud vilken härlig ton den har! Wunderbar!! _________________ ![]() |
||
Golf vr6 syncro hade jag en. Tyckte den var tung klumpig och framförallt jävligt törstig. Känns gammal.
Med turbo och coilovers var den lite underhållande som vinterbil. Men inget jag skulle ha på sommaren som gatbil. Lite som en impreza turbo. Kul med vrid och 4wd på snö, annars mest tråkig och tung på torrt. Peugeot 205gti äldre var jäkligt mycket roligare, men en sån går väll knappt att köpa idag gissar jag. Testa en mazda 3. "Samma" chassie på Ford focus, mazda 3 och v50, så delar finns billigt i överflöd. En lagom inkörd utan massa tung utrustning får man lätt för under 20 gissar jag. Men man får nog räkna med att åka en sväng till biltema och köpa lite spindlar styrleder och bussningar då dem ofta är misskötta och lite glappiga i framvagn. Och dem måste vara friska för att dem ska vara roliga. Och det som är bra att allt finns väldigt billigt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Jag vill säga Peugeot 406 coupe, de går nog att få med V6an och manuell låda för runt 20kkr i dagsläget. Vacker, trevlig motor och säkert alldeles utmärkt för gatkörning. Men det är ingen direkt banleksak utan en del arbete
![]() Det ligger i alla fall en Peugeot 306 GTi ute på Blocket just nu, i "rätt" prisklass, de kanske är mer lämpliga? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Vad sägs om en Volvo s40 2.0T eller t4? En sån kostar i princip ingenting och relativt lätta! Rensa ut all inredning och byt bromsar och dämpare så har du en snabb bil till en billig peng. Man får hyfsad vikt/effekt förhållande på en sådan
![]() _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||
Re:
Då MÅSTE man (nästan ![]() _________________ ![]() |
||
Får nog göra en kovändning och falla in med s40 alternativet.
Dem är väll relativt lätta, har turbo orginal och går väll att få nästan gratis idag, vilket gör att man har typ 10-15 k över att handla bromsar och stötdämpare bussningar etc för. Ganska säker på att det finns både väghållningskitt. Bromskitt (textar eller ferrodo tex) och det mesta man kan behöva på tyska eBay eller motsvarande. Sen några 17" nya vettiga däck och strajpning och lite spackel så den ser vettigt och sportig ut några sommrar ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5771 besök totalt |