Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5771 besök totalt |
S40 T4 kostar kaffepengar så det är inget dumt val.
På tal om 306GTi finns också Citroën Xsara VTS som är samma bil fast en cittra och därmed mycket kallare på marknaden. Körde en sån några säsonger och det är riktigt kul bil på bana ![]() Och det är extremt många som stör sig på att man är snabb med en cittra så.. Ser inga nackdelar med det ![]() Dessutom har den vanlig fjädring fram och torsion bak och saknar egentligen alla typiska överdesignade lösningar som märket brukar ha ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
S40 turbo på gott och ont.
Turbo projekt har en övervägande risk att spåra ur. Med original turbo är det väll någorlunda driftsäkert men orkar sällan varva ur motorn utan att kännas trött. Blir mycket värme. Och framförallt suger soppa som fan om man kör minsta hårt. Med större turbo drar det med sig så mycket andra kostnader. Med koppling låda bränslesystem osv osv. NA motor brukar vara mer sansat. Varvar ur på ett roligare sätt och drar mindre soppa på landsväg _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
En S40 är ju lite väl avlång och listan med mods tills den blir rolig är väl lite väl lång?
Det går att ha !ycket skoj med andra koncept och runt 100hk. |
||
Hur ser den kompletta listan på kul någorlunda lätta hot hatches ut? Vi har ju nämnt:
Clio Sport Flesta ST Peugeot 306 GTI Peugeot 205 GTI Peugeot 206 RC Citroën Xsara VTS Mazda 3 Honda Civic Honda CRX Golf GTI mk2 Fyll på ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Corolla GTI innan de fick kat 1988, men hur långt tillbaka i historien vill du gå?
MG Midget... Visst existerar det 80-talare, men bilar som är lämpade för skrotbilsracet brukar ju kosta betydligt mer än "20kkr" i insats för att bli brukbara, om man värderar tid till nånting. Om det bara behövs friska dämpare och bra men smala däck för att ha skoj i rondell och trackday så blir det mycket tid kvar åt att köra (och tid att investera i familjen så det tillåts att leka). En gratis bil som sen kostar 200+ timmar för "måstefix" är ju ett garageprojekt, nåt lite annorlunda (men helt ok om det ger nöje). |
||
Re:
Peugeot 106 Rallye borde väl nämnas, fastän de börjar bli ovanliga? Hur är Focus ST/RS förresten? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Finns ju lite att välja på ändå.
![]() Garageprojekt har jag så jag klarar mej så nåt som är kul "out of the box" så att säga är ju att föredra, sen bör den va från denna sidan 2000 iaf. ![]() _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||
Den här kanske inte var då dum annars?
https://mobil.blocket.se/annons/stoc _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||
Re:
Ja en okej 205 GTI är så gammal att ska man ha en någorlunda fin en så har nog priserna rasslat uppåt numera. _________________ ![]() |
||
Kom till Norrköping och provkör min mazda, gillar du den kanske den är till salu.nybesiktad Färdig med väghållning och bromsar 16" och fullt fungerande utrustning AC xenon osv 😀
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Re:
Lite långt att åka men tack för erbjudandet. ![]() _________________ Namn: Jerry Walfridsson Bil: BMW E30 M62TUB44 |
||
206 RC eller någon Clio kanske. Skulle nog inte ge mig på att köpa någon 90-tals bil, finns nog inte direkt någon fördel med det, om man nu skulle kunna tänka sig ha franskt. Får ju en 206 RC från 2004 och framåt för de pengarna. 206 är nära 100kg lättare än 306 vilket är win! Dock är 206 RC 5vxl och inte 6vxl som 306 GTI. Men de håller ungefär samma varvtal vid 100km/h ändå, 306 är bara tätare. Varvtalet vid 100 km/h är förövrigt knappt 3000 rpm.
Där finns dock någon sak att hålla koll på när det kommer till 206/306/Xsara och de andra Peugeoterna. Det är bakaxeln, den är inte gjord för att rulla här uppe. Fungerar dugligt nere på kontinenten. Det som händer är att bakaxeln säckar ihop om man inte underhåller den. Tätningarna släpper igenom vatten och nållagerna skär som följd. Det är absolut inget farligt egentligen och det enklaste är att byta hela bakaxeln när det väl gått så långt. Många 206or börjar bli till åren och det är dags för byte för att någon service på axlarna finns inte om inte en entustiast ägt bilen. Då är de medvetna om det och man byter packbox och lager med jämna mellanrum. 3-5 år brukar jag byta dem. Köpte en 206 RC som rullat lite längre än de flesta (över 30 000 mil) för 8k kr där bakaxeln var bytt och lite annat. Annars är där väl inte direkt några stora fel på bilarna. Väldigt befriade från rost pga helgalvad kaross. Man får leva med att det knarrar lite i instrumentbrädan. Jo! Stolarna verkar kunna ge upp i ryggstödet och som följd går de inte att fälla. Är väl inte supervanligt men det förekommer. Lite slitage i alcantaran på förarstolen är också vanligt. Skulle Peugeot vara intressant så hjälper jag till i bästa förmåga om så önskas ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
Det finns en till ganska viktig poäng med att köpa så modern bil som möjligt, krockskydd! Det har hänt så oändligt mycket under åren som gått. Titta på hur en 70- eller 80-tals bil reagerar på krockvåld. Hua! Hur mycket det skiljer mellan 90- och 00-tal har jag dålig koll på men nog har utvecklingen fortsatt.
_________________ ![]() |
||
Re:
En bil som ska köra inspirerat kräver sina säkerhetsdetaljer från eftermarknaden. jag har en Civic från 1992, krocksäker som ett kinderägg. Nu sitter det bur, 6p bälten samt skalstol som förbättrar förmågorna vid en ev krock. ![]() Kan rekomendera en civic då det finns och kommer konstant nya delar till denna modell kallad "EG" och den är lättmeckad och delar begagnade finns i drivor. SEN vill jag också så ett slag för Honda Performance Club som är en grym klubb med bra sammanhållning och en skön stämning där folk hjälper varandra utan prestige etc. Edit: Bilen väger 1060kg med mig, full tank, bur etc och har 160hk. Nu har jag dock lagt många gånger bilens inköpspris i uppgraderingar men det är en sjukt bra grundkaross, speciellt om man vill bygga vidare sen. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
Jag har många gånger tänkt att man på trackdays med vanliga gatbilar borde ha krav på båge i bilar från innan... ja något lämpligt avvägt årtal. Det blir ju en grovhuggen regel men säg åttitalsbilar och äldre åtminstone. De flesta av dem är ju grovt olämpliga att köra banträff i full fart utan båge tyvärr. Jag har som sagt tänkt på det många gånger, kanske dags att göra en egen diskussionstråd om det.
EDIT: Det blev en egen tråd ![]() _________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5771 besök totalt |