Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
UPPROP!!! Begär ut din licens försäkringsvillkor!
<<   1, 2, 3, 4, 5
4 besök senaste veckan (17732 totalt)
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Lars Falk skrev:
Är "Nya Challenge" som kommer att köras i morgon på Lunda att betrakta som "Banracing (på motsvarande FolkRacebana)"?

Hur ligger det till med 80km/h-gränsen som berörts tidigare?

Om något händer och det tolkas som att detta evenemanget inte faller under "mostvarande folkracebana" - vad kan det få för konsekvenser för den enskilde som deltar i evenemanget vid ev olycka?

Är det safe att deltaga eller bör man tänka sig för?

(Ledsen om detta redan besvarats - jag är inte insatt i all detaljer eller vad som tidigare sagts och vad som framkommit.)

Lars: läs mitt inlägg ovanför Magnus, där står precis vad du frågar om. Du som tävlande påverkas inte av om försäkringen är giltig eller inte.

MEN: Kolla upp din egen olycksfallsförsäkring. för SBF eller SMA licens hjälper dig inte där men du kan ju köpa olycksfallsförsäkring av STEC också, den har inget med motortävlingsförsäkringen att göra.

EDIT Kopierar in mitt inlägg om frågan från en annan tråd:

Det finns två olika försäkringar man ska tänka på:

1. Personlig olycksfallsförsäkring.
Denna är valfri (inte lagstadgad) men SBF och SMA tillhandahåller en som standard i sin licens.
Hos STEC kan man köpa den försäkringen separat (Måste tecknas både för förare och passagerare om man vill ha försäkringsskyddet även för en passagerare).
Denna går alltså att byta ut mot vilken olycksfallsförsäkring som helst (säkerställ bara att den täcker även vid extremsporter så det inte är undantaget). SBF och SMA lär INTE täcka din skada om du kör på ett event som anordnas av någon annan än dom.

2. Lagen om motortävlingsförsäkring.
Denna täcker funktionärer och tredje man, inte er som kör eller era passagerare. Den här försäkringen är lagstadgad och den som inte har giltig sådan kommer dömas till böter (arrangören alltså). MEN förutom den moraliska aspekten så är det inte banåkarnas problem om den inte finns. Lagen ser till att ersättning betalas ändå vid en skada.

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

BMW-DJ skrev:
Lars Falk skrev:
Är "Nya Challenge" som kommer att köras i morgon på Lunda att betrakta som "Banracing (på motsvarande FolkRacebana)"?

Om något händer och det tolkas som att detta evenemanget inte faller under "mostvarande folkracebana" - vad kan det få för konsekvenser för den enskilde som deltar i evenemanget vid ev olycka?

(Ledsen om detta redan besvarats - jag är inte insatt i all detaljer eller vad som tidigare sagts och vad som framkommit.)

Lars: läs mitt inlägg ovanför Magnus, där står precis vad du frågar om. Du som tävlande påverkas inte av om försäkringen är giltig eller inte.

MEN: Kolla upp din egen olycksfallsförsäkring. för SBF eller SMA licens hjälper dig inte där men du kan ju köpa olycksfallsförsäkring av STEC också, den har inget med motortävlingsförsäkringen att göra.

iofs säger magnus att jag har time-out men jag tippar jag får korrigera felaktigheter ändå... som fakta...???

SMA licensen och försäkringen gäller faktiskt som försäkring ÄVEN på stec tävling om dom har godkänd evenemangstillståndsförsäkring oavsett vad STEC säger själva...... jag vet att dom inte behöver godkänna SMA licensen som licens... men försäkringen gäller som personlig försäkring oavsett om det är SBF eller STEC evenemang som tilläggsförsäkring.

men grunden är att det ska finnas godkänd Motortävlingsförsäkring.

BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Fredrik - SLC skrev:
BMW-DJ skrev:
Lars Falk skrev:

iofs säger magnus att jag har time-out men jag tippar jag får korrigera felaktigheter ändå... som fakta...???

SMA licensen och försäkringen gäller faktiskt som försäkring ÄVEN på stec tävling om dom har godkänd evenemangstillståndsförsäkring oavsett vad STEC säger själva...... jag vet att dom inte behöver godkänna SMA licensen som licens... men försäkringen gäller som personlig försäkring oavsett om det är SBF eller STEC evenemang som tilläggsförsäkring.

Tack Fredrik, jag tycker det var ett väldigt bra klargörande och ny fakta för mig. Vet du om samma sak gäller SBF licensen då, dvs att den även gäller om det finns giltig motortävlingsförsäkring på evenemangen oavsett arrangör?

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

BMW-DJ skrev:
Fredrik - SLC skrev:
BMW-DJ skrev:
Lars Falk skrev:

Tack Fredrik, jag tycker det var ett väldigt bra klargörande och ny fakta för mig. Vet du om samma sak gäller SBF licensen då, dvs att den även gäller om det finns giltig motortävlingsförsäkring på evenemangen oavsett arrangör?

Ingen aning, det får ni fråga SBF om, dom bestämmer själva sina regler.

Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012

Re:

Fredrik - SLC skrev:

Sorry att jag lyfter denna gamla surdeg igen, men vill bara kolla om jag förstår saken rätt.

Jag ska upp till Mittsverigebanan nästa helg med Subaruklubben. Har inte bestämt mig om jag ska köra på STECs event eller inte än, men har ett par funderingar utifall jag skulle vilja ta några varv:

Jag innehar giltig SMA-försäkring.
Denna gäller alltså som personlig olycksfallsförsäkring om jag skulle råka ut för nåt förutsatt att STECs/MHFs motortävlingsförsäkring hinner ändras så att den innefattar även banracing på "icke folkracebanor"?
Om försäkringsvillkoren inte hinner omförhandlas till nästa helg (för att innefatta 80+ km/h) så gäller inte heller SMAs personliga försäkring?

Är detta korrekt uppfattat? Nån som har koll?

Har inte orkat sitta av 1h telefonkö med Trygg-Hansa än för att höra vad min olycksfallsförsäkring via dem kan tänkas täcka. Får väl se om jag kommer fram i veckan som kommer. (Tror faktiskt jag såg nåt om att den kanske inte gäller vid "träning och tävling" på motorevent som innehar giltig motortävlingsförsäkring, vilket ju gör det hela än mer spännande. Gäller den då nästa helg om STECs försäkring inte hinner uppdateras? )

//Kristofer

Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Kristofer Å skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Sorry att jag lyfter denna gamla surdeg igen, men vill bara kolla om jag förstår saken rätt.

Jag ska upp till Mittsverigebanan nästa helg med Subaruklubben. Har inte bestämt mig om jag ska köra på STECs event eller inte än, men har ett par funderingar utifall jag skulle vilja ta några varv:

Jag innehar giltig SMA-försäkring.
Denna gäller alltså som personlig olycksfallsförsäkring om jag skulle råka ut för nåt förutsatt att STECs/MHFs motortävlingsförsäkring hinner ändras så att den innefattar även banracing på "icke folkracebanor"?
Om försäkringsvillkoren inte hinner omförhandlas till nästa helg (för att innefatta 80+ km/h) så gäller inte heller SMAs personliga försäkring?

Är detta korrekt uppfattat? Nån som har koll?

Har inte orkat sitta av 1h telefonkö med Trygg-Hansa än för att höra vad min olycksfallsförsäkring via dem kan tänkas täcka. Får väl se om jag kommer fram i veckan som kommer. (Tror faktiskt jag såg nåt om att den kanske inte gäller vid "träning och tävling" på motorevent som innehar giltig motortävlingsförsäkring, vilket ju gör det hela än mer spännande. Gäller den då nästa helg om STECs försäkring inte hinner uppdateras? )

//Kristofer

Det låter helt korrekt uppfattat såvitt jag förstår

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu ger jag upp detta och släpper denna boll.

Kim på MHF meddelade förra veckan att "allt är klart" när det gäller ansvarsförsäkringen vilket om jag förstått det rätt är motortävlingsförsäkringen. Mina försök att även få info direkt från Folksam gick inte alls, de vill nu inte säga något alls om försäkringen MHF köpt av dem. Folksam har dessutom bett MHF och STEC att ta bort villkoren från websidorna vilket jag tycker är väldigt märkligt. Men trots bristen på avtalstexter så verkar det som om allting eventuellt är helt korrekt nu. På STECs websida har man tagit bort villkoren och istället skrivit "FULLSTÄNDIGA FÖRSÄKRINGSVILLKOR kontakta Förbundskanslist Kim Fagerholm 070-737 97 59"

Nu är bollen hos dig som deltagare att se till att det finns korrekta försäkringar på eventen du kör. Precis som det alltid varit förstås.

Södertälje
Här sen Sep 2012

Precis den infon fick även jag av Kim. Motortävlingsförsäkringens parentes ("motsv. folkracebana") ska nu vara bortplockad och allt ska vara i sin ordning.
Även jag ställde mig frågande till varför villkoren inte är publika, men fick bara till svar att Folksam hävdat att det var mellan dem och försäkringstagaren.

//Kristofer

Göteborg
Här sen Jan 2009

Många tycker att det är sunt med konkurrans men i detta och många fall så har det blivit dyrare för mig att köra då jag behöver två licenser. Och dyker det upp massa aktörer på marknaden blir det ännu dyrare då jag behöver ännu fler licenser.
Sen att det inte är klart vad försäkringen täcker, om det är rätt försäkring och kvaleten kommer att bli väldigt varierande med massa aktörer utan nån krav/certifering. För jag känner att jag inte har varken tid eller kunskap att läsa försäkringsvilkor, speciellt när de är copy paste av text och inte ett försäkringsbrev.

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

cirs skrev:
Många tycker att det är sunt med konkurrans men i detta och många fall så har det blivit dyrare för mig att köra då jag behöver två licenser. Och dyker det upp massa aktörer på marknaden blir det ännu dyrare då jag behöver ännu fler licenser.
Sen att det inte är klart vad försäkringen täcker, om det är rätt försäkring och kvaleten kommer att bli väldigt varierande med massa aktörer utan nån krav/certifering. För jag känner att jag inte har varken tid eller kunskap att läsa försäkringsvilkor, speciellt när de är copy paste av text och inte ett försäkringsbrev.

Det är prislappen för valfrihet.
Vissa leverantörer väljer att visa grisen i säcken så att man kan se vad man får eller erbjuds, andra inte.

cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Såg reklam för bankörning med stec där man behöver teckna ett separat påersonförsäkring.

Hej alla goa människor!
Toyota Club Sweden kommer att under 2018 ha 2st bankörningsdagar!! Vi vill se så många Toyota och Lexus bilar som det får plats på banan! Vi bjuder därför in er alla till dessa två roliga event.
Detta kommer att ske i samverkan med STEC/Bavariaracing och det kommer således vara flera klubbar och även ett race under dagen där vi samsas med olika körpass.
Information finns här om hur en typisk dag brukar se ut.
http://www.bavariaracing.se/trackday-35135204
Anmälningssida finns här:
https://simplesignup.se/./134350-toyota-club-sweden-banmoet.
Tänk på att ni behöver teckna personförsäkringen också för att vara med och köra på banan.
Är ni medlem i klubben så blir det lite billigare att köra. Är ni inte medlem?
Ja men passa på att bli medlem, ni sparar in medlemsavgiften redan under första körningen och dessutom finns det andra förmåner med att vara medlem.
Ni får komma med vilken bil ni vill (Behöver ej vara en Toyota eller Lexus, men självklart ser vi helst Toyota/Lexus 😏 )
På facebook finns vi här:
https://www.facebook.com/groups/ToyotaClubSweden
Att bli medlem om i Toyota Club Sweden kan ni läsa om här:
http://www.toyotaclubsweden.com/payuser
Vi syns på banan!!

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Fredrik - SLC skrev:
BMW-DJ skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Ingen aning, det får ni fråga SBF om, dom bestämmer själva sina regler.

Jag försökte läsa mig till på SBFs hemsida vad som gäller med SBF licens.
Av allt jag kunnat läsa så gäller den på av SBF godkända banor, dvs dom lägger inte vikt vid arrangör eller motortävlingsförsäkring utan det är giltig banlicens som avgör om försäkring på SBF licens gäller eller ej.

Så kör ni med SBF-licens, kolla att banan har giltig banlicens för att er olycksfallsförsäkring ska gälla!

(Notera att jag inte kontaktat SBF för att kolla detta utan bara läst på deras hemsida).

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Har svårt Svårt att tänka mig att sbf försäkring gäller på något annat än sbf sanktionerade tillfällena.

Sbf försäkring gäller även för rally så den gäller inte bara på banor
Med sbf banlicens

Citera
Magnus Bengtsson
Här sen Jul 2007

Re:

Babbe skrev:
Har svårt Svårt att tänka mig att sbf försäkring gäller på något annat än sbf sanktionerade tillfällena.

Sbf försäkring gäller även för rally så den gäller inte bara på banor
Med sbf banlicens

Det är mycket enkelt:
-SBF licens gäller enbart på SBF sanktionerade arrangemang.
-SBF banlicens gäller enbart för SBF sanktionerade arrangemang.
-Kunskaper i hur man rattar en bil kan man ju naturligtvis skaffa sig på olika sätt men är inte meriterande på något sätt vid tex licenstagning för SBF licens (såvida det inte är fråga om uppklassning/comeback och har körerfarenhet från tidigare/annan SBF licens).

Eventuella materiella- eller personskador som sker på banor eller hänvisningar sker till en av SBF:s utfärdad banlicens kommer SBF med mycket stor sannolikhet svära sig fria ifrån, om händelsen (eller för den delen enkel uppföljning av polisen) sker på ett arrangemang som inte är sanktionerat av SBF.

Att SMA erbjuder att deras licensförsäkring gäller som komplettering till SBF licens är mycket generöst. thumbs up

BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Magnus Bengtsson skrev:

Det är mycket enkelt:
-Kunskaper i hur man rattar en bil kan man ju naturligtvis skaffa sig på olika sätt men är inte meriterande på något sätt vid tex licenstagning för SBF licens (såvida det inte är fråga om uppklassning/comeback och har körerfarenhet från tidigare/annan SBF licens).

Eventuella materiella- eller personskador som sker på banor eller hänvisningar sker till en av SBF:s utfärdad banlicens kommer SBF med mycket stor sannolikhet svära sig fria ifrån, om händelsen (eller för den delen enkel uppföljning av polisen) sker på ett arrangemang som inte är sanktionerat av SBF.

Magnus, för tydlighetens skull: Jag gissar att du på något sätt är/varit involverad inom SBF eftersom du stensäkert vet hur det funkar, vill du berätta varför du är så säker/ange någon källa?

Inte alls för att jag misstror dig, allt låter rimligt men jag tror folk som läser gärna vill veta vad som är officiell information. Om man råkar ut för någonting är det jobbigt att säga att jag läste från "random kille på rejsa" (en kategori som jag själv faller in under så inget illa menat).

Citera
Magnus Bengtsson
Här sen Jul 2007

Re:

BMW-DJ skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Det är mycket enkelt:

Magnus, för tydlighetens skull: Jag gissar att du på något sätt är/varit involverad inom SBF eftersom du stensäkert vet hur det funkar, vill du berätta varför du är så säker/ange någon källa?

Inte alls för att jag misstror dig, allt låter rimligt men jag tror folk som läser gärna vill veta vad som är officiell information. Om man råkar ut för någonting är det jobbigt att säga att jag läste från "random kille på rejsa" (en kategori som jag själv faller in under så inget illa menat).

Jag är involverad inom SBF ja.
Källa? Vad får dig att tro att det skulle vara på något annat sätt?

Om någon annan arrangör utanför SBF accepterar SBF licens så kan det avse att man då förväntas ha en viss säkerställd nivå på kunskaper (kan flaggor mm) eller att bilen är byggd enligt en visst mått på byggstandard (bilkonstruktion byggd efter tekniskt reglemente och ev. besiktigad av SBF vagnboksbesiktigare) vilket kan anses smickrande och ett erkännande till SBF, men längre än så kan man inte som utomstående sas dra fördel av SBF kompetenser.

När det gäller SMA försäkring på SBF arrangemang så är det ju Fredrik som själv framfört den möjligheten, blir isåfall ett tillägg utan koppling till det som ingår i SBF licens.

BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Magnus Bengtsson skrev:

Jag försökte ju mig på att läsa villkoren, SBFs hemsida ledde vidare till
https://svenskasportforsakringar.se/21865.licensforsakring.html

Där kunde jag exempelvis läsa följande:

"Bilsportlicens Debut
Debutlicensen är en istegslicens i bilsporten och finns i vissa sportgrenar. Innehavare av Debutlicens startar alltid avsild från förare med annan licenstyp, om inte annat anges i respektive sportgrens regler. Se förbundets sportgrens regler för mer information om hur du ansöker om samt kan använda licensen.

Försäkring
För dig som har Debutlicens gäller försäkringen inom Sverige när du tränar och tävlar på av Sv. Bilsportförbundet godkända banor. Försäkringen gäller också till och från träning och tävling samt annan fysisk träning i klubbens regi."

Men du menar då att det inte räcker att banan är godkänd av SBF utan det ska även vara ett SBF arrangemang. Då undrar jag förstås vad du baserar det på (även om jag tror att du har rätt för att du verkar veta vad du pratar om).

Citera
Magnus Bengtsson
Här sen Jul 2007

Re:

BMW-DJ skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Jag försökte ju mig på att läsa villkoren, SBFs hemsida ledde vidare till
https://svenskasportforsakringar.se/21865.licensforsakring.html

Där kunde jag exempelvis läsa följande:

"Bilsportlicens Debut
Debutlicensen är en istegslicens i bilsporten och finns i vissa sportgrenar. Innehavare av Debutlicens startar alltid avsild från förare med annan licenstyp, om inte annat anges i respektive sportgrens regler. Se förbundets sportgrens regler för mer information om hur du ansöker om samt kan använda licensen.

Försäkring
För dig som har Debutlicens gäller försäkringen inom Sverige när du tränar och tävlar på av Sv. Bilsportförbundet godkända banor. Försäkringen gäller också till och från träning och tävling samt annan fysisk träning i klubbens regi."

Men du menar då att det inte räcker att banan är godkänd av SBF utan det ska även vara ett SBF arrangemang. Då undrar jag förstås vad du baserar det på (även om jag tror att du har rätt för att du verkar veta vad du pratar om).

Läs på baksidan av licensen om vad som gäller, står i första stycket.

http://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/gemensamma-regler/2018/publicerat/bilaga_till_g_7_3_licenser_2018.pdf

Banlicens som krävs för att få tillstånd som gör att licensförsäkringar gäller

BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Magnus Bengtsson skrev:
En massa bra fakta

Tack Magnus,

Precis här:

Blev det för mig tydligt dokumenterat precis det du säger thumbs up

Citera
Allmänt banåkaforum
UPPROP!!! Begär ut din licens försäkringsvillkor!
<<   1, 2, 3, 4, 5
4 besök senaste veckan (17732 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande