| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ABS sensor e39 signal hjälp
|
1952 besök totalt |
|
Hej hej! På polon jag byggt har jag ju en bmw e39 m5 bakvagn. På denna bakvagn var min tanke att använda mig av en av dem abs givare som sitter för att få in hastighet. Jag får ingen signal alls från givaren. Det är helknas. Från vad jag läst mig till så är det en 2-wire hall sensor. Annars brukar ju abs sensorer vara av vr typ. ÄR det nån som använt denna typ av givare? Vi har provat diverse kopplingar likt denna utan att lyckats. Kanske finns det givare som passar från någon annan bmw?
_________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
|
Mig veterligen brukar hall sensorer ha tre trådar. Jord in, 5-12v in. Samt fyrkantssignal ut. Möjligt man kan ha jorden i chassiet eller möjligen en 12v i pullup externt? Isåfall borde dock ett relä finnas utanför som tillhör givaren om jag tänker rätt. Men jag kan ha fel.
Kolla här hjälper det något? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Kom nyss upp på tal i denna tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Edit: To slow! ^^ _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||
|
Det finns 2-poliga hallgivare som kräver extra elektronik. Se kopplingen jag visade.
Dock har jag inte fått givaren att fungera. Därför söker jag hjälp och stöd. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
|
Ja det ser ut som du ska ha 8v in på ena pinnen till givaren. Och sedan måste du dra ner signalen med ett pulldown. Dessa brukar man säga ska ligga mellan 1-10kohm. Sedan in i ett relä eller box som läser sinusvågen och omvandlar den till fyrkantsvåg om nu inte styrsystemet klarar av att läsa sen svängiga vågen.
Eller så tar man bara å byter till en annan givare som man vet att boxen kan läsa
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Svårt o hitta en abs givare som passar. Den går in och läser från sidan mot en ring som ligger i lagret.
Sinus eller 4-kant spelar ingen roll för sprutet. Det borde komma ut en 4 kant våg iallafall då det är en hall effekt givare och inte VR. Just nu mäter jag med oscilloskop och får inte ut ett skit. Har provat lite olika varianter men fattar inte vad som är tok. Hade varit nice o kunna använda den givaren. Annars sätter jag en krans på medbringaren på diffen, det funkar ju det med. Men det är ju lite mer jobb. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
|
Vet du med säkerhet att exakt den givaren har fungerat ihop med exakt samma hjullager tidigare??
Har styrt endel med denna modell av lager/givare. Inte alltid, jätteenkelt, att få det att fungera. Ens i orginalbilar
Givarna skiljer lite i styrka beroende på vart man köper dem. Dem kan dessutom ibland diffa lite i mått. Samma med lagren. På min ena bruksbil med den typen som jag bråkat med länge å väl fick jag inga eller instabila värden. Bytte både lager och givare flera ggr om. Tillslut fick jag iallafall skapligt stabila värden. Men dem störde ändå antispinnsystemet när bilen var kall eller i regn när givaren blev kall /blöt. Bytte givare från höger och vänster sida och plötsligt ger båda klockrent värde.
Har bråkat en del på andra bilar oxå med samma typ av problematik. Dvs har man inte rakt igenom original delar (bilar i min prisklass köper man vanligen delar på tex Mekonomen eller biltema skruvat osv till) så är det inte säkert att det lagret du har är riktigt kompatibelt med den givaren. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Om du har ett oscilloscop, ligger signalen hög eller låg?
Om hög: testa med lägre resistans i RL tills nivån sjunker Om låg: testa med högre resistans i RL tills nivån stiger Enklast är kanske att sätta dit en pot o testa _________________ Magnus Thomé
|
||
|
sitter inte hastighetsgivarn i bakaxeln även på e39?? i klumpen asså, de har ju haft ganska grov hallskiva i de klumpar jag sett å kanske lättare att få signal ifrån än en magnetring el fintandad abskrans??
_________________ janne pettersson |
||
|
Hej hej!
Nej ingen givare i diffen alls. Vi matar ut 8V via spännings aggregat, sedan ligger vi på ca 5v hög konstant, snurrar man en skruvmejsel, eller lagret med triggerskiva händer det inte ett skit. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
|
Kanske väldigt dum fråga men du kan se åt vilket håll magnetringen sitter å så?
På min bil hade tidigare ägare bytt hjullager och då satt ett lager utan magnetringen. Det skiljde på årsmodellerna där måtten var samma men ena saknade
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Det går inte att vända ett e39 lager fel.
Vi har ju kört givaren separat på provbänk med oscilloskop och olika kopplingar. mvh Eric J _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
|
Jag vet inte om det är samma typ av givare som sitter på E90 men det är också en tvåpolig hallgivare.
Jag har matat min med 12v och har ett 1kohm motstånd som pulldown till jord. tycker dock det är väl mycket rippel på signalen från bakhjulen med magnetkransen i lagret. Fram är mycket jämnare med en vanlig trepolig hallgivare mot en ABS krans.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
Du skriver att du i testet matar med 8v och mäter 5v hela tiden. Visst har du även ett 100 ohms motstånd, Rsense, mellan utgången och minus, fast du inte skriver att du har det? Det krävs för att en sån givare ska fungera när du mäter högohmigt. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||
|
Yes, vi har mätt o gjort på alla möjliga olika sätt.
Bmw e90 ska ha samma typ av givare tror jag. Den verkar ha bosch 5.7 abs system iallafall. Niklas, du har altså 12v på ena pinnen och sedan vss input på ecun på pinne nr 2? Jag har möjlighet till både pullup och down i EMUblack. Skulle ditt rippel kanske försvinna om du har en kondensator parrallellt? mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
|
Är ändå inte helt övertygad om att testet är korrekt utfört. Sorry.
Här du testat med ett externt motstånd på 100ohm och 12v direkt från batteriet? Misstänker att strömmen begränsas så mycket, någonstans, att tvåtrådsgivaren inte orkar fungera korrekt. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1952 besök totalt |